BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dębicka Olga (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Uwarunkowania rozwoju transgranicznego handlu elektronicznego w Unii Europejskiej
Determinants of Development of Cross-Border Internet Trade in EU
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, nr 221, s. 137-146, rys., bibliogr. 14 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Problemy regionalizmu i globalizacji
Słowa kluczowe
Handel elektroniczny, Transakcje transgraniczne
e-commerce, Cross-border transactions
Uwagi
streszcz., summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
Transgraniczna sprzedaż internetowa przynosi konsumentom dwie główne korzyści: większy wybór produktów oraz możliwość oszczędzenia pieniędzy. Także konsumenci mieszkający w odległych regionach korzystają z możliwości dostępu do tańszych towarów. Przedsiębiorcom pozwala ona dotrzeć na nowe rynki i do nowych klientów, a także premiuje przedsiębiorstwa innowacyjne i konkurencyjne. Jednak z powodu istniejących wewnętrznych barier rynkowych europejski handel elektroniczny nadal odbywa się w większości w obrębie granic krajowych. Artykuł przedstawia bariery rozwoju europejskiego elektronicznego handlu zagranicznego oraz działania legislacyjne podejmowane przez Parlament Europejski w celu usunięcia prawnych i pozaprawnych barier dla transgranicznego handlu elektronicznego. (abstrakt oryginalny)

Cross-border Internet sales offer consumers two main benefits: a greater choice of products and the possibility of saving money. Moreover, the consumers living in remote areas benefit from the opportunities of access to cheaper goods. It allows entrepreneurs to reach new markets and new customers, and rewards innovative and competitive businesses. However, because of existing internal market barriers European e-commerce still takes place largely within national borders. The article presents barriers to the development of the electronic European foreign trade and legislative actions taken by the European Parliament to remove legal and extralegal barriers to cross-border electronic commerce. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Badanie Flash Eurobarometr 224, Retailers' Attitudes towards Cross-Border Trade and Consumer Protection (2008).
  2. Badanie Flash Eurobarometr 300, Retailers' Attitudes Towards Cross-Border Trade and Consumer Protection (2011).
  3. Badanie Flashbarometer 299, Consumer Attitudes Towards Cross-Border Trade and Consumer Protection. Analytical report (2011).
  4. Bloor R., Wirtualny b@zar - od jedwabnego szlaku po szlak @lektroniczny, Wydawnictwo K.E. Liber, Warszawa 2001.
  5. Consumer Conditions Scoreboard - Consumers at Home in the Single Market Monitoring the Integration of the Retail Single Market and Consumer Conditions in the Member States, Brussels, 04.03.2011 SEC(2011) 299 final.
  6. Co szóste zakupy w Internecie, Raport Obserwator Celetelem, http://manager.money.pl.
  7. Definicja handlu elektronicznego, Ministerstwo Gospodarki, www.mgip.gov.pl.
  8. E-commerce prowadzi w sprzedaży transgranicznej w UE, http://webmade.org/wiadomosci/e-commerce-handel-elektroniczny.php.
  9. Eurobarometr, badanie specjalne 254 (2006), Rynek wewnętrzny - opinie i doświadczenia obywateli UE-25.
  10. Eurostat Community Survey on ICT Usage by Households and by Individuals, Agenda cyfrowa: Komisja uznaje inwestycje w gospodarkę cyfrową za klucz do przyszłego dobrobytu w Europie, http://europa.eu/rapid/, http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/571&forma-t=HTML&aged=1&language=PL&guiLanguage=en.
  11. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów w sprawie transgranicznego elektronicznego handlu konsumenckiego w UE, Bruksela, dnia 22.10.2009 KOM(2009)557.
  12. Ocena transgranicznego handlu elektronicznego w UE za pomocą anonimowych zakupów testowych, YouGovPsychnomics, http://eur-lex.europa.eu.
  13. Olszak C.M. (red.), Systemy e-Commerce. Technologie internetowe w biznesie, AE, Katowice 2004.
  14. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 września 2010 r. w sprawie pełnego ukształtowania rynku wewnętrznego w handlu elektronicznym (2010/2012(INI)).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu