BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Skonieczny Jan (Politechnika Wrocławska)
Tytuł
Rozwój transgresji organizacji metodami Strategic Policy Intelligence
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2009, nr 129, s. 502-508
Słowa kluczowe
Rozwój przedsiębiorstwa, Innowacyjność przedsiębiorstw, Benchmarking, Organizacja, Audyt
Enterprise development, Enterprise innovation, Benchmarking, Organisation, Audit
Abstrakt
Działania transgresyjne prowadzą do zmian w organizacji. Są one alternatywne wobec działań adaptacyjnych (ochronnych), ponieważ pierwsze są reakcją na dostrzeżone szanse, a drugie na konieczność przystosowania się do zmian w otoczeniu. Działania transgresyjne powinny być silnie rozwijanie. Do tego celu najlepiej nadają się metody określane w literaturze angielskojęzycznej jako Strategic Policy Intelligence (strategiczne narzędzia polityki). Są to: audyt, benchmarking, foresight, szacowanie technologii i ewaluacja. Celem artykułu jest przedstawienie transgresji organizacji oraz metod jej rozwoju. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa 1980, s. 770.
  2. J. Kozielecki, Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2004, s. 45.
  3. G. Clar, H.Acheson, S. Hafner-Zimmermann, S. Sautter, M. Buczek, J. Allan, Strategie Policy Intelligence Tools. Enabling better RTDI policy-making in Europe's Regions, Steinbeis-Europa-Zentrum, Stuttgart, Dublin 2008.
  4. J. Antoszkiewicz, D. Habiera-Antoszkiewicz, Proces twórczy w biznesie i sztuce, w: Informacja i wiedza w zintegrowanym systemie zarządzania, red. R. Borowiecki, M. Kwieciński, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków 2004, s. 232.
  5. E. Nęcka, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologii, Gdańsk 2001, s. 17.
  6. W. Dobrowicz, Psychologia twórczości technicznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Fundacja Książka Naukowo-Techniczna, Warszawa 1993, s. 29.
  7. T. Pszczołowski, Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy Ossolińskich - Wydawnictwo, Wrocław 1978, s. 255.
  8. H. Walters, An Official Measure of Innovation, "Business Week" z dnia 20.04. 2007.
  9. Zarządzanie strategiczne. Systemowa koncepcja biznesu, red. M. Moszkowicz, PWE, Warszawa 2005.
  10. S. Sudoł, Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 1999.
  11. Z. Makieła, Przedsiębiorczość regionalna, Difin, Warszawa 2008.
  12. B. Glinka, Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce, PWE, Warszawa 2008.
  13. J. Skonieczny, Istota ekspansywności, w: W. Kwaśnicki, red., Ekspansywność rozwoju krajów i regionów, Makroregion innowacyjny. Foresight technologiczny dla województwa dolnośląskiego do 2020 r., Agencja Wydawnicza "Argi", Wrocław 2008, s. 59.
  14. K. Opolski, K, Waniowski, M. Wereda, Audyt strategiczny jako szansa na poprawę pozycji rynkowej firmy, CeDeWu, Warszawa 2008, s. 24.
  15. http://pl.wikipedia.org/wiki/Audyt.
  16. T. Pilchner, Company benchmarking as a Tool to Aid Competitiveness, in ISO9000 & Total Quality Management, Proceedings of the 3rd International Conference, Hong-Kong Baptist University 1998; cyt. za: K. Lisiecka, Benchmarking narzędziem doskonalenia procesów biznesu firmy, "Problemy Jakości" 1999, nr 1.
  17. J. Skonieczny, A. Świda, Foresight i benchmarking jako narzędzia wywiadowcze wykorzystywane w kreowaniu polityki rozwoju regionów europejskich, w: R. Borowiecki, M. Kwieciński, red., Informacja w zintegrowanej Europie. Koncepcje i narzędzia zarządzania wobec wyzwań i zagrożeń, Difin, Warszawa 2006.
  18. A. Hines, P. Bishop, Thinking About the Future, Social Technologies, LLC, Washington 2006.
  19. I. Badecka, J. Skonieczny, Corporate foresight jako narzędzie badania przyszłości przedsiębiorstwa, w: Komputerowo zintegrowane zarządzanie, t. l, red. R. Knosala, Oficyna Wydawnicza PTZP, Opole 2009.
  20. R. Jungk, Człowiek tysiąclecia, PIW, Warszawa 1981, s. 41.
  21. K. Olejniczak, Mechanizmy wykorzystania ewaluacji. Studium ewaluacji średniookresowych "INTERREG III, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Katowice 2008.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu