BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gajewski Paweł (Uniwersytet Łódzki; Narodowy Bank Polski)
Tytuł
Doświadczenia z reform fiskalnych w okresie tworzenia Unii Gospodarczej i Walutowej
The Fiscal Reform Experience of the Early Days of the Economic and Monetary Union
Źródło
Gospodarka Narodowa, 2011, nr 1-2, s. 43-62, rys., wykr., tabl., bibliogr. 24 poz.
The National Economy
Słowa kluczowe
Unia Gospodarcza i Walutowa (UGW), Strefa euro, Konsolidacja
Economic and Monetary Union (EMU), Eurozone, Consolidation
Uwagi
summ.;
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
Struktura tekstu jest następująca. W pierwszej części dokonano krótkiego przeglądu sytuacji finansów publicznych w UE przed rozpoczęciem reform i prowadzonej wówczas polityki fiskalnej. W części drugiej omówiono wpływ reguł fiskalnych ustanowionych przez traktat z Maastricht oraz Pakt stabilności i wzrostu na politykę fiskalną państw dążących do uczestnictwa w UGiW. Trzecia część obejmuje charakterystykę i próbę oceny podejmowanych w latach 90. XX wieku działań, mających na celu poprawę pozycji fiskalnej i wypełnienie kryterium fiskalnego. Artykuł kończy podsumowanie, które zawiera też najważniejsze wnioski. (fragment tekstu)

The author analyzes the experience of fiscal reforms carried out in the European Union after the adoption of the Maastricht Treaty in 1992. The treaty provides for what are called convergence criteria for countries aspiring to join the eurozone. After the treaty was signed a period of fiscal adjustments began in Europe. In the following years, individual countries pursued different strategies and attained different results in the process. The article aspires to be a source of information for those seeking to develop an optimal reform strategy for Poland-now that the Polish government has clearly stated that Poland should become part of the euro zone in the future. Using statistical data, Gajewski discusses how the convergence criteria adopted in the Maastricht Treaty (reference values for the deficit and public debt) influence fiscal policy in terms of the effectiveness of the strategy for adjusting government revenue and expenditure. It turns out that the fiscal convergence criterion could increase the pro-cyclical aspect of fiscal policy in the period directly preceding the launch of the third stage of the Economic and Monetary Union and in the first few years of the system's functioning, Gajewski says. His research confirms earlier findings that effectively bringing down the deficit below the reference level requires focusing one's efforts on the expenditure rather than revenue side of the budget. This may be because limiting expenditure calls for more comprehensive reforms covering structural changes and increased effectiveness of available resources. According to Gajewski, countries that have met the fiscal criterion by limiting expenditure generally took longer to meet this criterion and had a higher budget balance on average, during the period of the eurozone's functioning, than countries that focused their strategies on the revenue side of the budget and stopgap measures. The author concludesthat the adopted strategy for public finance consolidation had far-reaching consequences for the competitiveness of individual countries and may have been one of the main causes behind the crisis, which hit the eurozone in 2008.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. ec.europa.eu/economy_finance/ameco/
  2. ec.europa.eu/eurostat
  3. Altomonte C., Nava M., [2005], Economics and Policies of an Enlarged Europe, Edward Elgar, Northamptom, Massachusetts.
  4. Ayuso-i-Casals J., Debrun X., Kumar M.S., Moulin L., Turrini A., [2007], Beyond the SGP - Features and effects of EU national-level numerical fiscal rules, mimeo.
  5. Blanchard O., [2007], Adjustment within the Euro; The difficult case of Portugal, "Portugese Economic Journal", 6-1, s. 1-22.
  6. De Grauwe P., [2009], Economics of Monetary Union, Oxford University Press.
  7. Eichengreen B., [1997], European Monetary Unification: Theory, Practise and Analysis, MIT Press, Cambridge.
  8. Fatas A., Mihov I., [2002], Fiscal Policy and EMU. Challenges of the Early years, [w:] (red.) M. Buti, A. Sapir, EMU and economic Policy in Europe. The challenge of the early years, Edward Elgar, Cheltenham.
  9. Fatas A., von Hagen J., Hallet A.H., Strauch R., Sibert A., [2003], Stability and Growth in Europe: Towards a Better Pact, CEPR, Monitoring European Integration, 13.
  10. Gillingham J., [2003], European Integration 1950-2003. Superstate or New Market Economy?, Cambridge University Press.
  11. Hagen von J., Hallett A.H., Strauch R., [2001], Budgetary Consolidation in EMU, European Economy - Economic Papers 148, Directorate General Economic and Monetary Affairs, European Commission.
  12. Hietala H., Kari S., [2005], Investment Incentives in Closely Held Corporations and Finland's 2005 Tax Reform, Discussion Paper No. 58.
  13. Honkapohja S., Koskela E., [1999], The economic crisis of the 1990s in Finland, Economic Policy, CEPR, CES, MSH, Vol. 14(29), s. 399-436.
  14. Leblond P., [2003], Completing the Maastricht Contract: Institutional Handicraft abd the Transition to European Monetary Union, maszynopis.
  15. Mathieu C., Sterdyniak M., [2007], How to Deal with economic divergences in EMU, OFCE, Document de travail, 2007-14.
  16. Nowak-Far A., [2007], Pakt Stabilności i Wzrostu. Funkcje, działanie i przyszłość, Biblioteka Monitora Prawniczego, Wyd. C.H. Beck, Warszawa.
  17. OECD, [1998], Economic Survey of Austria.
  18. OECD, [2007], Economic Outlook.
  19. Olson M., [1984], Microeconomic incentives and macroeconomic decline, Weltwirtschaftliches Archiv, Vol. 120(4), s. 631-645.
  20. Rotte R., Zimmermann K., [1998], Fiscal restraint and the political economy of EMU, Public choice, Vol. 94(3), s. 385-406.
  21. Ramos L.M., Martins R., [2002], Privatisation in Portugal: Employee Owners or Just Happy Employees?, ESTUDOS DO GEMF No. 7.
  22. Sapir Report, [2004], red. A. Sapir, An agenda for a growing Europe. Making the EU economic system deliver, Komisja Europejska.
  23. Sørensen B.E., Wu L., Yosha O., [2001], Output fluctuations and fiscal policy: U.S. state and local governments 1978-1994, European Economic Review, 45, s. 1271-1310.
  24. Wihlborg C., Willett T.D., Zhang N., [2010], The Euro Crisis: It isn't just fiscal and it doesn't just involve Greece, mimeo.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-0005
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu