BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Majewska Justyna
Tytuł
Local Governments' Involvement in the Development of Entrepreneurship in Emerging Tourism Destinations
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, 2008, nr 99, s. 127-145, bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorczość lokalna, Rozwój przedsiębiorczości, Samorząd terytorialny, Turystyka, Funkcje turystyki
Entrepreneurship, Local entrepreneurship, Entrepreneurship development, Local government, Tourism, Tourism functions
Abstrakt
Many general goals of local development can be achieved through tourism and tourism-related entrepreneurship. In territorial units emerging as tourist destinations and thus being at an early stage of tourism development local authorities use various methods and Instruments of influence available to them to stimulate tourism development processes. This article attempts to give an insight into local authorities' perspective on the possibilities and scope of intervention aimed at stimulating development processes in tourism and through tourism, particularly with regard to territorial units which hitherto have not performed a tourism function and are intending to introduce and develop tourism in their local areas. The article also attempts to find out the directions of and motives behind local activities and ventures in the area of tourism and recreation, and discover whether, and to what extent, these activities spill over to other sectors of the economy, and what their impact is on local entrepreneurship. Following a brief discussion on the need of creating new tourism spaces and their importance to local development, the article presents a method of ascertaining the development phase of a communes tourism function based on the concept of evolutionary development of tourism destinations. This method is used as the starting point in the analysis of local government's perception of tourism, and evaluation of tourism development initiatives undertaken by various types of local government units. This is followed by an analysis of the results of a survey conducted among municipalities on the history of providing tourism services in the surveyed municipalities, the role of local authorities in stimulating development processes in tourism at specific stages of tourism development, and the place of tourism in local development strategies. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Denek E., Rolewicz J., Budżetowe instrumenty samorządu terytorialnego w polityce rozwoju przedsiębiorczości w małych miastach, in: Problemy polityki ekonomicznej. Studia i szkice, ed. J. Tarajkowski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1998.
  2. Developing Tourism Destinations. Policies and Perspectives, L. Lickorish et al., Longman, Harlow 1994.
  3. Funkcja turystyczna Augustowa, ed. S. Liszewski, Instytut Turystyki, Warszawa 1989.
  4. Konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw na polskim rynku turystycznym, ed. M. Bednarczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  5. Liszewski S., Nowe przestrzenie turystyczne i rekreacyjne w Polsce i ich rola w rozwoju kraju i regionu, in: Turystyka w ujęciu podmiotowym i przestrzennym. Człowiek -przestrzeń - przedsiębiorstwo, ed. G. Gołembski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2006.
  6. Liszewski S., Przestrzeń turystyczna, Turyzm vol. 5, 1995, no. 2.
  7. Marketing terytorialny. Możliwości aplikacji i kierunki rozwoju, ed. H. Szulce, M. Florek, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2004.
  8. Matczak A., Problemy badania funkcji turystycznej miast Polski, in: Funkcja turystyczna, Acta Universitatis Lodziensis, Turyzm vol. 5,1989.
  9. Niezgoda A., Obszar recepcji turystycznej w warunkach rozwoju zrównoważonego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2006.
  10. Niezgoda A., Rola marketingu terytorialnego w rozwoju obszaru recepcji turystycznej, in: Turystyka w ujęciu podmiotowym i przestrzennym. Człowiek - przestrzeń -przedsiębiorstwo, ed. G. Gołembski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2006.
  11. Nowak E., Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów gospodarczych, PWE, Warszawa 1990.
  12. Pawlusiński R., Samorząd lokalny a rozwój turystyki. Przykład gmin Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2005.
  13. Parysek J.J., Podstawy gospodarki lokalnej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań 2001.
  14. Patrzałek L., Funkcje ekonomiczne samorządu terytorialnego w okresie transformacji systemowej w Polsce, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1996.
  15. Patrzałek L., Narzędzia oddziaływania samorządów terytorialnych na rozwój lokalny i regionalny, Samorząd Terytorialny 1996, no. 5.
  16. Produkt Krajowy Brutto. Rachunki Regionalne 2004, GUS, Katowice 2006.
  17. Rozwój regionalny i lokalny w Polsce w latach 1989-2002, ed. J.J. Parysek, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2004.
  18. Sztando A., Gminne instrumenty kształtowania rozwoju lokalnych podmiotów gospodarczych, Samorząd Terytorialny 1999, no. 7-8.
  19. Wojtasiewicz L., O potrzebie zmian w modelu działalności samorządu terytorialnego w Polsce, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2004, no. 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-2168
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu