BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sikorski Marcin (Politechnika Gdańska), Garnik Igor (Politechnika Gdańska), Redlarski Krzysztof (Politechnika Gdańska)
Tytuł
Badania doświadczenia użytkownika (user experience) w projektowaniu interakcji użytkownik - system
User Experience Researchin the User-System Interaction Design
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Informatyka Ekonomiczna (22), 2011, nr 212, s. 309-321, rys., bibliogr. 17 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics. Business Informatics
Słowa kluczowe
Użytkownicy internetu, Usługi internetowe, Marketing internetowy, Badania user experience
Internet users, Internet services, e-marketing, User experience testing
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł omawia coraz częściej używany termin "doświadczenie użytkownika" (User Experience - UX) oraz jego znaczenie dla emocjonalnych aspektów satysfakcji użytkownika produktów informatycznych i usług on-line. Dokonano przeglądu czterech głównych podejść badawczych stosowanych obecnie w odniesieniu do tematyki UX: projektowanie interakcji, e-marketing, pomiary psychofizjologiczne i współprojektowanie usług. Przedyskutowano główne problemy metodologiczne związane z badaniami i pomiarami UX oraz wskazano na rosnącą rolę UX wśród czynników wpływających na sukces lub porażkę współczesnych komercyjnych projektów informatycznych. Omawiane rozważania uzupełniono krótkim przeglądem trzech projektów badawczych poświęconych tematyce UX. (abstrakt oryginalny)

This paper presents the increasingly popular concept of User Experience (UX) and its contribution to affective aspects of customer satisfaction relevant to IT products and on-line services. Four main research approaches to UX have been reviewed, namely: interaction design, e-marketing, psychophysiological measures and UX Co-Design. Factors affecting the selection of UX research methods have been presented as well as guidelines for incorporating UX into quality management in IT projects, and specifically, for assuring long-lasting satisfaction of end users in particular. The main methodological problems relevant to UX research have been discussed in relevance to the growing importance of UX to the success/failure prospects of contemporary commercial IT projects. Considerations presented in this paper have been illustrated by three cases of UX-related research projects. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bernhaupt R. [2010], Evaluating User Experience in Games: Concepts and Methods, Human- Computer Interaction Series. Springer, London.
  2. Boguszewicz-Kreft M. [2009], Zarządzanie doświadczeniem klienta w usługach, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  3. Cassell J., Sullivan J., Prevost S., Churchill E.F. [2000], Embodied Conversational Agents, MIT Press, Massachusetts.
  4. Cockton G., A Development Framework for Value-Centred Design, [in:] CHI 2005, Law Proceeding CHI 2005, ACM, New York.
  5. Hassenzahl M. [2003], The Thing and I: Understanding the Relationship Between User and Product, [in:] Funology: From Usability to Enjoyment, M. Blythe, C. Overbeeke, A.F. Monk, P.C. Wright (eds.), Kluwer, Dordrecht, s. 31-42.
  6. Law E.C., Bevan N., Christou G., Springett M., Larusdottir M. [2008], Meaningful Measures: Valid Useful User Experience Measurement (VUUM). Proceedings of the International Workshop, Reykjavik, Iceland, 18 June, 2008. URL: http://141.115.28.2/cost294/upload/523.pdf.
  7. Law E.C., Roto V., Hassenzahl M., Vermeeren A., Kort J. [2009], Understanding, Scoping and Defining User eXperience: A Survey approach,CHI2009, Boston, MA, USA, April 4-9, s. 719-728.
  8. Lovelock.H.L., Wirth J. [2007], Services Marketing, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ, USA.
  9. Mandryk R.L., Inkpen K., Calvert T. [2006], Using Psychophysiological Techniques to Measure User Experience with Entertainment Technologies, "Behaviour and Information Technology", vol. 25, no. 2, March-April, s. 141-158.
  10. Meroni A., Sangiorgi D. [2011], Design for Services, Gower Publishing, Farnham, UK.
  11. Roto V., Law E.C., Vermeeren A., Hoonhout A. [2010], User Experience White Paper, from Dagstuhl Seminar on Demarcating User Experience, September 15-18, 2010. URL: http://www.dagstuhl.de/Materials/Files/10/10373/10373.SWM2.Paper.doc.
  12. Schneider J., Stickdorn M. [2011], This is the Service Design Thinking, BIS Publications, Amsterdam.
  13. Sikorski M. [2008], HCI and the Economics of User Experience, [in:] Maturing Usability, E.C. Law, E. Hvannberg, G. Cockton (eds), Springer-Verlag, London, s. 318-343.
  14. Sikorski M. [2010], Interakcja człowiek-komputer, Wyd. PJWSTK, Warszawa.
  15. Sikorski M., Garnik I. [2010], Towards Methodology for User Experience Measurements in On-Line Services, [in:] Advanced Information Technologies for Management - AITM 2010, J. Korczak, H. Dudycz, M. Dyczkowski (eds), Research Papers of Wrocław University of Economics no. 147, s. 244-254.
  16. Sikorski M., Wachowicz J. [2009], Towards The Value-Based Design of On-Line Services, [in:] Marketing and Entrepreneurship, A. Kocak, T. Abimbola, A. Ozer, L. Watkins-Mathys (eds), Proceedings of Ankara University International Conference AUMEC 2009, Belek, Turkey, 20-23 April 2009. s. 406-413.
  17. Tullis T., Albert B. [2008], Measuring the User Experience, Morgan Kaufmann, Burlinton, MA, USA.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
1507-3858
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu