BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Posłuszny Krzysztof (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie)
Tytuł
Odpowiedzialność środowiskowa jako czynnik przewagi konkurencyjnej w warunkach kryzysu
Environmental Responsibility as a Factor of Competitive Advantage During the Financial Crisis
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, nr 225, s. 325-335, rys., tab., bibliogr. 17 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Kształtowanie zrównoważonego rozwoju w reakcji na kryzys globalny
Słowa kluczowe
Zarządzanie strategiczne, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Rozwój zrównoważony
Strategic management, Corporate Social Responsibility (CSR), Sustainable development
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Społeczna odpowiedzialność biznesu staje się ważnym elementem strategii działania współczesnych firm. Mimo że wydatki związane z odpowiedzialnym prowadzeniem biznesu pomniejszają w krótkim okresie możliwości generacji zysku, w długim horyzoncie zwiększają bezpieczeństwo działalności i poprawiają relacje z otoczeniem. Analizując kształtowanie się indeksów zrównoważonego rozwoju DJSI i FSTE4GOOD, zbadano, jak inwestorzy oceniali firmy prowadzące działalność zgodną z zasadami odpowiedzialnego biznesu w porównaniu z innymi spółkami giełdowymi, m.in. w czasie kryzysu lat 2008-2009. Wykazano, że w długim okresie nie widać zasadniczych różnic w zachowaniach indeksów obejmujących firmy działające zgodnie z zasadami odpowiedzialnego biznesu w porównaniu z całością rynku, natomiast w pojawiają się one w okresach kryzysowych. (abstrakt oryginalny)

Corporate Social Responsibility (CSR) is becoming an important element of strategic management. Though expenses related to the implementation of CSR diminish corporate profits in the short term, they improve company ability to successfully communicate with stakeholders and secure long term market position. The paper investigates the importance of CSR implementation for investors analyzing behaviour of sustainable business indexes such as Dow Jones Sustainability Index and FTSE4GOOD, and for comparison market indexes Dow Jones Industrial Average and FTSE. It has been found that there are no important differences between indexes behaviour in the long run, but in the short run, during the last financial crisis, sustainability indexes have often changed more than the market. One of possible explanations is that during the financial crisis investors concentrate on the short term results and may treat CSR related expenses as reducing company value. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Baron D., Harjoto M., Jo H., The Economics and Politics of Corporate Social Performance, "Stanford Graduate School of Business Research Paper" 2008, no. 1993.
  2. Bauer R., Koedijk K.C.G., Otten R., International Evidence on Ethical Mutual Fund Performance and Investment Style, "CEPR Discussion Paper" 2002, no. 3452.
  3. Becchetti L., Ceniccola C., Ciciretti R., Stock Market Reaction to the Global Financial Crisis: the Role of Corporate Governance and Product Quality Ratings in the Lehman Brothers' Event, Sustainable Investment and Corporate Governance Working Papers, SIRP WP 10-14, 2010.
  4. Benabou R., Tirole J., Individual and Corporate Social Responsibility, "Economica" 2010, no. 77(305).
  5. Cafaco S., Crifo P., The CSR-Firm Performance Missing Link - Complementarity Between Environmental, Social and Business Criteria, "Centre National de la Recherche Scientifique" 2010, WP 2010-19.
  6. Dahlsrud A., How Corporate Social Responsibility is Defined: an Analysis of 37 Definitions, "Corporate Social Responsibility and Environmental Management" 2008, no. 15.
  7. Folmer H., Gabel L., Opschoor H. (red.), Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych, Krupski i S-ka, Warszawa 1996.
  8. Friedman M., The Social Responsibility of Business is to Increase Its Profits, "New York Times Magazine", 13 September 1970.
  9. Making Europe the Pole of Excellence on Corporate Social Responsibility, Commission of the European Communities, Implementing the Partnership for Growth and Jobs, COM 136, Brussels 2006.
  10. Margolis J., Elfenbein H., Walsh J., Does it pay to be good? A metaanalysis and redirection of research on the relationship between corporate social and financial performance, Working Paper Harvard University 2007.
  11. McWilliams A., Siegel D., Corporate Social Responsibility and Financial Performance: Correlation or Misspecification?, "Strategic Management Journal" 2001, no. 21(5).
  12. McWilliams A., Siegel D., Corporate social responsibility: a theory of the firm perspective, "Academy of Management Review" 2001, no. 26(1).
  13. Porter M.E., van der Linde C., Toward a New Conception of the Environment-Competiveness Relationship, "The Journal of Economic Perspectives" 1995, vol. 9, no. 4.
  14. Preston L., O'Bannon D., The Corporate Social-Financial Performance Relationship, "Business and Society" 1997, no. 36(1).
  15. Ruf B.M., Muralidhar K., Brown R.M., Janney J.J., Paul K., An Empirical Investigation of the Relationship between Change in Corporate Social Performance and Financial Performance: A Stakeholder Theory Perspective, "Journal of Business Ethics" 2001, no. 32.
  16. The Sustainability Yearbook 2010, SAM PriceWaterhouseCoopers 2010.
  17. US SIF: 2010, US Social Investment Forum, http://www.socialinvest.org.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu