BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kowalski Paweł (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Innowacja marketingowa w handlu detalicznym - przegląd obszarów badań
Marketing Innovation in Retail Sector - Review of Research Areas
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, nr 237, s. 250-265, tab., bibliogr. 28 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Słowa kluczowe
Innowacje, Marketing, Handel detaliczny
Innovations, Marketing, Retail trade
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest przegląd obszarów badań nad zjawiskiem innowacji marketingowej, w tym w szczególności innowacji marketingowej w handlu detalicznym. Dokonany przegląd pozwolił na zdefiniowanie i usystematyzowanie głównych rodzajów innowacji marketingowych oraz zarysował pojawiające się obszary badawcze w ramach innowacji marketingowej w handlu detalicznym, w odniesieniu do czterech zidentyfikowanych rodzajów tej innowacji - innowacji modelu biznesowego, innowacji przepływu, innowacji organizacyjnej i innowacji relacyjnej, które stanowią propozycję opisu zjawiska innowacji w sektorze handlu detalicznego. (abstrakt oryginalny)

The main goal of the paper is a review of the research areas focusing on a phenomenon of marketing innovation with a special emphasis put on marketing retail innovation. The review allowed to define and systemize the main forms of marketing innovation and draw some new emerging fields of research on marketing retail innovations on the basis of the four described marketing retail innovations: innovation of retail business model, flux innovation, organizational innovation and relationship innovation which make up a conceptual proposal of marketing innovation in retail sector. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Abernathy W.J., Clark K.B., Innovation. Mapping the wind of creative destruction, "Research Policy" 1985, vol. 14.
  2. Alexander A., Nell D., Bailey A.R., Shaw G., The co-creation of a retail innovation: Shoppers and the early supermarket in Britain, "Enterprise and Society" 2009, vol. 10, no. 3, s. 529-558.
  3. Alexander A., Phillips S., Shaw G., Retail innovation and shopping practices: Consumers' reactions to self-service retailing, "Environment and Planning - Part A" 2008, vol. 40, no. 9, s. 2204-2222.
  4. Alexander A., Shaw G.A., British co-operative societies as retail innovators: Interpreting the early stages of the self-service revolution, "Business History" 2008, vol. 50, no. 1, s. 62-78.
  5. Badot O., Cova B., Le néo-marketing, ESF, Paris 1992.
  6. Bhaskaran S., Incremental innovation and business performance: Small and medium-size food enterprises in a concentrated industry environment, "Journal of Small Business Management" 2006, vol. 44, no 1, s. 64-80.
  7. Chimhundu R., Hamlin R.P., McNeill L., Impact of manufacturer brand innovation on retail brands, "International Journal of Business and Management" 2010, vol. 5, no. 9, s. 10-18.
  8. Cuthbertson R., Retail success depends on value driven innovation: 25 years of innovation at OXIRM, "Retail Digest", Summer/Autum/Winter 2010 Spring 2011, s. 31-39.
  9. D'Andrea G., Silvestri L., Costa L., Fernandes C., Fossen F., Spinning the wheel of retailing in Latin America. Innovation platforms for emerging consumers, "International Studies of Management and Organisation" 2010, vol. 40, no. 2, s. 52-73.
  10. Dawson J., New Cultures, new strategies, new formats and new relationships in European retailing: Some implications for Asia, "Journal of Global Maketing" 2004, vol. 18, no. 1/2, s. 73-97.
  11. Ducrocq C., La Prochain revolution commercial n'aura pas lieu, "Revue Française de Marketing" 2006, vol. 204, no. 4/5, s. 7-11.
  12. Dupuis M., L'Innovation dans la distribution. Les paradoxes de la perspective, "Revue Française de Marketing" 2003, vol. 188, no. 3, p. 61-68.
  13. Dupuis M., Berry J.B., Innovation: concepts et mesure, "INSEE Division Commerce" 2007, Mai.
  14. Drucker P.F., Innovation and Entrepreneurship, Harper & Row, New York 1985.
  15. Grewal D., Ailawadi K. L., Gauri D., Hall K., Kopalle P., Robertson J.R., Innovations in retail pricing and promotions, "Journal of Retailing" 2011, vol. 87, no. 1, s. S43-S52.
  16. Hamel G., Breen B., Zarządzanie jutra, Red Horse, Warszawa 2008.
  17. Hristov L., Reynolds J., Are there barriers to innovation in retailing? "The International Review of Retail Distribution and Consumer Research" 2009, vol. 19. no. 4, s. 317-330.
  18. Lowe M., Wrigley N., Innovation in retail internationalization: Tesco in the USA, "The International Review of Retail Distribution and Consumer Research" 2009, vol. 19, no. 4, s. 331-347.
  19. Mitchell I., Innovation in non-food retailing in the early nineteenth century: The curious case of bazaar, "Business History" 2010, vol. 52, no. 6, s. 875-891.
  20. Padget D., Mulvey M.S., Differentiation via technology: Strategic positioning of services following influx of technological disruptive innovation, "Journal of Retailing" 2007, vol. 83, no. 4, s. 375-391.
  21. Podręcznik OSLO: Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, OECD/MNiSW, Warszawa 2008.
  22. Reinarzt W., Dellaert B., Krafft M., Kumar V., Varadarajan R., Retailing innovations in a globalizing retail market environment, "Journal of Retailing" 2011, vol. 87, no. 1, s. S53-S66.
  23. Reynolds J., Howard E., Cuthbertson C., Hristow L., Perspectives on retail format innovation: Relating theory and practice, "International Journal of Retail & Distribution Management" 2007, vol. 35, no. 8, s. 647-660.
  24. Schumpeter J.A., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960.
  25. Shankar V., Inman J., Mantrala M., Kelley E., Rizley R., Innovations in shopper marketing: Current insights and future research issues, "Journal of Retailing" 2011, vol. 87, no. 1, s. S29-S42.
  26. Shaw G., Curth G., Alexander A., Promoting retail innovation: Knowledge flows during the emergence of self-service and supermarket retailing, "Environment and Plannning" 2005, vol. 37, s. 805-837.
  27. Sorescu A., Frambach R.T., Singh J., Rangaswamy A., Bridges C., Innovations in retail business model, "Journal of Retailing" 2011, vol. 87, no. 1, s. S3-S16.
  28. Steinhoff F.V., Trommsdorff V., Innovation marketing - an introduction, [w:] M. Heulsmann, N. Pfeffermann (red.), Strategies and Communications for Innovations, Springer, Berlin 2011.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu