BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Michalak Agnieszka (Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu)
Tytuł
Audyty jakości w procesie doskonalenia systemów zarządzania
Quality Audits in the Process of Managing Systems Improvement
Źródło
Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu, 2011, nr 10, s. 285-299, rys., tab., bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Audyt jakości, System zarządzania jakością, Doskonalenie zarządzania, Kontrola jakości
Quality audit, Quality management systems, Management development, Quality inspection
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Audyty jakości stanowią istotne narzędzie doskonalenia procesów zidentyfikowanych w organizacjach. Zdecydowanie nie należy ich utożsamiać z kontrolą. Identyfikacja korzyści uzyskiwanych zarówno w trakcie audytów, jak i po zakończeniu działań audytowych stanowi cenne źródło rozwoju obszarów biznesowych przedsiębiorstw, a tym samym wzmacnia ich pozycję rynkową. W artykule przedstawiono zakres działań podejmowanych w ramach stworzonego standardu doskonalenia zarządzania audytami jakości. Określono także rolę, jaką audyty pierwszej, drugiej i trzeciej strony odgrywają w procesie doskonalenia wdrożonych w przedsiębiorstwach systemów zarządzania.(abstrakt oryginalny)

Quality audits are important tools in order to improve the processes that are identified in organizations. The audits are definitely not to be identified with control. Identification of the benefits obtained both during and after the audits are the valuable sources of information in the business development. Those benefits could be turned into the tools in order to strengthen the business market position. The presented paper depicts the range of activities undertaken within the framework of quality system improvements. The role of the first, second and third hand audits in the improvement of the implemented management systems are also mentioned. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Beckmerhagen I.A., Berg H.P., Karapetrovic S.V., Willborn W.O., On the effectiveness of quality management system audits. The TQM Magazine 2004, vol. 16, no. 1.
  2. Frost R., ISO lays the foundations of ISO 26000 quidance standard on social responsibility. ISO Management Systems 2005, no. 6.
  3. Hamrol A., Teoria i praktyka zarządzania jakością. Warszawa - Poznań: PWN, 2004.
  4. Kaczyńska D., Przed akcesją do UE sprzedawcy aut i części powinni uzyskać ISO. Puls Biznesu, dodatek "Zarządzanie jakością", 6 maja 2003.
  5. Klimas M., Kontrola wewnętrzna w przedsiębiorstwie. Warszawa: PWE, 1985.
  6. Kolman R., Zastosowania inżynierii jakości - poradnik. Bydgoszcz: AJG Sp. z o.o., 2003.
  7. Matuszak-Flejszman A., Istota audytu certyfikacyjnego - charakterystyka etapów i wyróżniki jakościowe. [w:] Łuczak J. (red.), Jakość usług certyfikacyjnych systemów zarządzania. Poznań: Oficyna Współczesna, 2004.
  8. Michalak A., Audity wewnętrzne: narzędzia doskonalenia, obowiązkowy standard, cz. 1. Problemy Jakości 2008, nr 10.
  9. Płaska S., Samociuk D., Systemy zapewnienia jakości formułowane przez normy ISO serii 9000. Lublin: Politechnika Lubelska, 1998.
  10. PN-EN ISO 14001:2005, Systemy zarządzania środowiskowego. Wymagania i wytyczne stosowania. Warszawa: PKN, 2005.
  11. PN-EN ISO 19011:2003, Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania jakością i/ lub zarządzania środowiskowego. Warszawa: PKN, 2003.
  12. PN-ISO 8402:1996, Zarządzanie jakością i zapewnienie jakości. Terminologia. Warszawa: PKN, 1996.
  13. PN-N-18001:2004, Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wymagania. Warszawa: PKN, 2004.
  14. Polak K., Audytorzy wewnętrzni nadal nie mają jednej formuły działania. Gazeta Prawna 2003, nr 23.
  15. Price F., Pojęcie i cele jakości. [w:] Lock D. (red.), Podręcznik zarządzania jakością. Warszawa: PWN, 2002.
  16. Sikora T. (red.), Zarządzanie jakością według norm ISO serii 9000:2000. Kraków: Wydaw. Akademii Ekonomicznej, 2005.
  17. Staples G., Audyty i przeglądy jakości. [w:] Lock D. (red.), Podręcznik zarządzania jakością. Warszawa: PWN, 2002.
  18. Urbaniak M., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Warszawa: Difin, 2004.
  19. Winiarska K., Audyt wewnętrzny w 2007 roku. Standardy międzynarodowe - regulacje krajowe. Warszawa: Difin, 2007.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-8175
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu