BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Białowąs Sylwester (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Segmentacja na podstawie wartości klienta w zakupach powtarzalnych - zastosowanie metody RFM
Źródło
Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych / Szkoła Główna Handlowa, 2011, nr 23, s. 96-105, tab., bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Metoda RFM (Recency, Frequency, Monetary), Marketing zakupów, Ochrona danych
Recency, Frequency, Monetary method, Buyer marketing, Data protection
Abstrakt
Segmentacja nazywana RFM z powodzeniem jest używana przez praktyków marketingu od ponad 50 lat. RFM to akronim trzech słów: Recency, Frequency, Monetary. Recency określa czas, jaki upłynął od ostatniego zakupu (ostatniej aktywności), Frequency oznacza częstotliwość zakupu (aktywność konsumenta), Monetary to suma uzyskanych do tej pory od danego klienta pieniędzy. Każdy z tych trzech elementów może być dobrym predyktorem przyszłej wartości klienta, połączenie ich w jednej metodzie daje na ogół bardzo dobre wyniki. Najczęściej stosowany (i opisywany w literaturze) sposób segmentacji sugeruje podział każdego z elementów na kwintyle i złożenie całości w formie 125 segmentów. Daje to sensowną liczbę segmentów, które można opisać i analizować. Przy mniejszej liczebności baz danych oraz dla większej przejrzystości wyników warto jednak złamać zasadę kwintyli i spróbować analizy kwartylowej lub tercylowej. Prezentacja pokazuje empiryczne zastosowanie metody RFM w dwóch branżach: przy pomiarze lojalności klientów sklepu odzieżowego oraz dla klientów firmy z branży finansowej. W celu ochrony danych firm pewne informacje zostały zmienione, nie wpływa to jednak na przebieg i wyniki analiz.

The marketing specialists have been successfully using RFM segmentation for over 50 years. RFM is a method used for analyzing customer behavior and defining market segments. It is commonly used in database marketing and direct marketing. The name RFM is an abbreviation of Recency, Frequency and Monetary value. Recency means how recently has the customer purchased, the Frequency means how often, and the Monetary value means the total amount spent by the customer. Each of the three variables could be efficient predictor of the future consumer's value, but using them together gives usually excellent results. The most popular way of RFM segmentation divides each variable into quintiles (which gives finally 125 segments). In the case of less numerous populations and for better interpretation it could recommended to break the quintiles rule and try to divide the variables into quartiles or tertiles. The paper discuss briefly the RFM theory, shows its application and compares the outputs prepared by different numbers of segments (quintiles and tertiles).(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Baesens B., Viaene S., Poel D.V., Vanthienen J., Dedene G., Bayesian Neural Network Learning for Repeat Purchase Modeling in Direct Marketing, "European Journal of Operational Research" 2002, Vol. 138.
  2. Cheng C.H., Chen Y.S., Classifying the Segmentation of Customer Value via RFM Model and RS Theory, Expert System with Application 2009, Vl. 36.
  3. Hughes A.M., Strategic Database Marketing, McGraw-Hill, New York 1994.
  4. Stafford J.R., RFM: A Precursor to Data Mining, Stafford ABSG 2009.
  5. Stone B., Jacobson R., Successful Direct Marketing Methods, McGraw-Hill Professional, New York 2008 (wydanie ósme).
  6. Stone B., Wyman J., Successful Telemarketing. Opportunities and Technique for Increasing Sales and Profit, McGraw-Hill Professsional, New York 1992.
  7. Sung H.H., Park S.C., Application of Data Mining Tools to Hotel Data Mart on the Intranet for Database Marketing, "Expert System with Application" 1998, Vol. 15.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1232-4671
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu