BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Hozer-Koćmiel Marta
Tytuł
Gender gap czasu wolnego : analiza ilościowa
Gender Gap in Free Time Use : Quantitative Analysis
Źródło
Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania / Uniwersytet Szczeciński, 2008, nr 11, s. 159-173, tab., rys., bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Czas wolny, Gospodarowanie czasem, Analiza statystyczna, Analiza ilościowa
Leisure time, Time economizing, Statistical analysis, Quantitative analysis
Uwagi
summ.
Abstrakt
Wykorzystanie czasu wolnego jest silnie zależne od płci. W artykule zbadano różnice w strukturze tego czasu, podejmując się odpowiedzi na następujące pytania: 1. Ile czasu dobowego kobiet i mężczyzn stanowi czas wolny i z czego wynikają te różnice? 2. Czy wiek różnicuje wykorzystanie czasu wolnego? Czy różnice te są silniejsze u kobiet, czy u mężczyzn? 3. Na co przeznaczają czas wolny kobiety, a na co mężczyźni? (fragment tekstu)

Free time use strongly depends on gender. In the paper differences in the free time use of women and man were examined. The author tried to answer following questions: 1) how much of the daily time use is the free time and what from come the differences between women and men in this matter? 2) what actions take the most of women and man free time? 3) does age differs the free time use? If so, are these differences stronger for women or men and what is their main cause? The way of free time use may be treated as the measure of the quality of life. It shows one's lifestyle and represent the system of value. The use of free time depends on "level of education, socially determined behavior of the individual, level of cultural development and current and respected values in the society". The empirical analysis was based on time use budgets (2006) published by Eurostat. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bombol M., Dąbrowska A., Czas wolny. Konsument rynek marketing, Liber, Warszawa 2003.
  2. Cieloch G., Kuczyński J., Rogoziński K., Czas wolny czasem konsumpcji, PWE, Warszawa 1992.
  3. Czajka S., Z problemów czasu wolnego, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1975.
  4. European Commission, Comparable time use statistics. Main results for Spain, Italy, Latvia, Lithuania and. Poland, Eurostat, Luxemburg 2006.
  5. European Commission, Comparable time use statistics. National tables from 10 European countries, Eurostat, Luxemburg 2005.
  6. Hozer-Koćmiel M., Gender mainstreaming w ekonomii, cz. 2, Dystrybucja czasu i wartości pracy kobiet, US, IADiPG, Szczecin 2007.
  7. Jung B.H., O czasie wolnym. Kultura i rekreacja w procesach rozwoju społeczno-gospodarczego, SGPiS, Warszawa 1987.
  8. Klamer A., Gender and Economic Research: Commentary, w: Post-Popperian Methodology of Economics: Recovering Practice, Kluwer Academic, Mass. and Dordrecht 1992.
  9. Oakley A., The sociology of Housework, Martin Robertson, Oxford, za Giddens A., Socjologia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  10. Titkow A., Duch-Krzystoszek D., Budrowska B., Nieodpłatna praca kobiet - mity, realia, perspektywy, IFiS PAN, Warszawa 2004.
  11. Wnuk-Lipiński E., Praca i wypoczynek w budżecie czasu, Ossolineum, Wrocław 1972.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-2382
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu