BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Łobocki Józef (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
Tytuł
Możliwości wykorzystania instytucji partnerstwa publiczno-prywatnego w procesie zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego
The Possibilities of the Utilization of Public-Private Partnership Tools in the Process of Managing of Local Government Units
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2012, nr 243, s. 323-332, bibliogr. 14 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Gospodarka lokalna w teorii i praktyce
Słowa kluczowe
Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP), Zarządzanie, Samorząd terytorialny
Public-Private Partnerships (PPP), Management, Local government
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w ostatnich kilkudziesięciu latach jest reakcją na dwa podstawowe megatrendy: urynkowienie gospodarek i przyspieszenie przemian. Głównym celem PPP jest zatem kształtowanie takich stosunków między stronami, aby ryzyko ponosiła ta strona, która najlepiej potrafi je kontrolować. Szersze cedowanie przez samorząd zadań gospodarczych na sektor komercyjny pozwala skupić się na finansach i strategii rozwoju i stać się swego rodzaju holdingiem non-profit. Aktualnie w Polsce największą barierą w rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego wydaje się niski poziom kapitału społecznego, czego przejawem są takie negatywne zjawiska, jak: korupcja, klientyzm, populizm i roszczeniowość. (abstrakt oryginalny)

The development of Public-Private Partnership in the last few decades is the reaction to two mega trends: market deregulation and faster economic change (globalisation). Hence, the main goal of PPP is to shape such relationships between the parties so that the party bears the risk who is capable of controlling it better. When a local government hands over more economic tasks to the commercial sector, it wins the capacity to focus better on finances and development strategy and it becomes in a way a non-profit holding. At present, in Poland the low level of social capital is the biggest obstacle which affects the development of Public-Private Partnerships. This can be observed in such negative phenomena as corruption, clientelism, populism and very high expectations regarding government provision. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aziewicz T., Najnigier S. [1996], Wykonywanie zadań publicznych przez gminy - problemy legislacyjne i rekomendacje, "Finanse Komunalne", nr 2.
  2. Boni M. [2008], Jak można zbudować orientację strategiczną w rządzeniu? Konferencja "Poland and Regions", Warszawa, http://www.zds.kprm.gov.pl/sites/default/files/mb_orientacja_srategiczna- _w_rzadzeniu1.pdf.
  3. BOT w projektach partnerstwa publiczno-prywatnego, Difin, Warszawa 2006.
  4. Dewar T., Instytut Humphreya, Uniwersytet Stanowy Minnesota, za: D. Osborne, T. Gaebler, Rządzić inaczej. Jak duch przedsiębiorczości przenika i przekształca administrację publiczną?, Media Rodzina, Poznań 2005.
  5. Green Paper on public-private partnerships and Community law on public contracts and concessions COM(2004) 327 final, dokument elektroniczny: http://eur-lex.Europa. eu/LexUriServ/site/en/ com/2004/com2004_0327en01.pdf.
  6. Korbus B.P., Strawiński M. [2006], Partnerstwo publiczno-prywatne. Nowa forma realizacji zadań publicznych, LexisNexis, Warszawa.
  7. Łobocki J. [2003], Znaczenie kapitału społecznego w budowie konkurencyjności regionu, [w:] Zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym w kontekście integracji europejskiej, red. A. Klasik, Biuletyn KPZK PAN, z. 208.
  8. Osborne D., Gaebler T. [2005], Rządzić inaczej. Jak duch przedsiębiorczości przenika i przekształca administrację publiczną?, Media Rodzina, Poznań.
  9. Partnerstwo Publiczno-Prywatne jako metoda rozwoju infrastruktury w Polsce, Amerykańska Izba Handlowa w Polsce AmCham, Warszawa 2002, http://www.projectfinance.pl/.
  10. Standard & Poor's PPP Credit Survey 2005, s. 18, http://www2.standardandpoors.com/spf/pdf/fixedincome/ PPP_Credit_Survey_2005.pdf?vregion=eu&vlang=en, The National Council for Public- Private Partnerships.
  11. Ustawa 2005 z dnia 28 lipca roku o partnerstwie publiczno-prywatnym, art. 1, (DzU z 2005 r., nr 169, poz. 1420).
  12. Ustawa 2008 z dnia 19 grudnia r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2010, nr 19, poz. 100 art. 2).
  13. Wytyczne dotyczące udanego partnerstwa publiczno-prywatnego, Komisja Europejska 2003, s. 17, http://www.safetycam.pl/cont/dpartnerstwo/tlumaczenie wytycznychkedotppp.doc.
  14. Zysnarski J. [2003], Partnerstwo publiczno-prywatne. Teoria i praktyka, ODiDK, Gdańsk.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu