BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wiśniewski Piotr (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Epitafium dla brytyjskiej Financial Services Authority (FSA). W którą stronę zmierza brytyjski nadzór nad sektorem finansowym?
Epitaph for British Financial Services Authority (FSA). Which way is the British Financial Sector Supervision System going?
Źródło
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2011, z. 108, s. 158-168, rys., tab., bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Sektor finansowy, Usługi finansowe, Nadzór nad rynkiem finansowym
Financial sector, Financial services, Financial market supervision
Uwagi
summ., streszcz.
Kraj/Region
Wielka Brytania
United Kingdom
Abstrakt
Plany likwidacji FSA i fragmentaryzacji brytyjskiego nadzoru nasuwają pytania o właściwość tej strategii, ważnej nie tylko z perspektywy brytyjskiej, ale także dla systemów finansowych, które zapożyczyły ów model. W kontekście tym warto poczynić następujące spostrzeżenia: 1) globalny kryzys finansowy lat 2007-2009 dotknął wszystkie najważniejsze systemy finansowe świata (niezależnie od modelu nadzoru), w których występuje wyrafinowany i agresywny18 rynek finansowy19; 2) podatność brytyjskiego systemu finansowego na ostatni kryzys nie wynikała wprost z istniejącej formuły działania, ale z praktycznych uwarunkowań funkcjonowania samej FSA, która okazała się niewydolna i niedostatecznie zmotywowana; 3) nie ma żadnych gwarancji, że koordynacja nowo powołanych brytyjskich instytucji pozwoli - z jednej strony - na umocnienie bezpieczeństwa obrotu, z drugiej zaś - utrzyma konkurencyjność brytyjskiego rynku finansowego, dla którego globalizacja jest kluczowym czynnikiem ekspansji; 4) rynki finansowe, gdzie występuje jednolity nadzór, a także niezależny i silny bank centralny (vide: Polska), nie powinny naprędce replikować doświadczeń brytyjskich, bowiem nie ma żadnych gwarancji, że decentralizacja nadzoru przyniesie jakiekolwiek wymierne korzyści; 5) dążyć należy do stabilizacji sektora finansowego w skali mikro (systemy motywacji/wynagradzania premiujące zrównoważony rozwój instytucji finansowych20) oraz profesjonalizacji kadr zatrudnionych w organach nadzoru (zatrudnianie licencjonowanych specjalistów mających doświadczenie wyniesione z sektora prywatnego). Wymienione posunięcia okażą się dużo skuteczniejsze, niż pospieszne reformy formuły nadzoru finansowego w ślad za fluktuacją nastrojów społecznych i ewolucją sceny politycznej. (abstrakt oryginalny)

For over a decade British Financial Services Authority (FSA) was an inspiration for both theoreticians and practitioners of financial markets supervision, an attainable pattern of professionalism for many foreign securities jurisdictions. Despite coherent arguments for integrated supervision (elimination of overlapping competences, limitation of regulatory arbitration, creation of advantages and savings of scale, speed of making decisions bigger bargaining power in possible political disputes), this system failed thoroughly during the global financial crisis 2007-2009. The present paper focuses on the analysis of the reasons of weakness of the British system of financial sector supervision and making recommendations for the followers of the British supervision model. Taking into consideration a similarity of the Polish Financial Supervision Authority to the British FSA, it is indispensable to make a reference to the Polish system of financial sector regulation after the last global crisis. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aamo B. S., Supervision of the Financial Market, Kredittilsynet (The Financial Supervisory Authority of Norway), Oslo 2011.
  2. Biografia (Lorda) A. Turnera na witrynie FSA: http://www.fsa.gov.uk/Pages/ About/Who/board/turner.shtml (dostęp 5 stycznia 2011 r.).
  3. Briault C., Revisiting the rationale for a single national financial services regulator, Occasional Paper Series (Nr 16), Financial Services Authority (FSA), Londyn 2002.
  4. Brown E. F., E Pluribus Unum - Out of Many, One: Why the United States Needs a Single Financial Services Agency, U of St. Thomas Legal Studies Research Paper No. 05-04, Saint Paul 2005.
  5. Chartered Institute for Securities & Investment (CISI): www.cisi.org [dostęp 1 stycznia 2011 r.].
  6. Comptroller and Auditor General, Maintaining the financial stability of UK banks: update on the support schemes, HM Treasury, Report HC 676 (Session 2010-2011), Londyn 15 grudnia 2010 r.
  7. Definicja market abuse wg FSMA, Część VIII tego aktu prawnego: http://www. legislation.gov.uk/ukpga/2000/8/part/VIII/crossheading/market-abuse [dostęp 7 stycznia 2011 r.].
  8. Financial Services Authority (FSA), oficjalna witryna internetowa - "historia FSA": http://www.fsa.gov.uk/Pages/about/who/history/index.shtml [dostęp 5 stycznia 2011 r.].
  9. FSMA 2000 (pełen tekst) na witrynie brytyjskich aktów prawnych: http://www. legislation.gov.uk/ukpga/2000/8/contents [dostęp 7 stycznia 2011 r.].
  10. Kodeks Wynagrodzeń (ang. Remuneration Code): zapisy na witrynie FSA: http://www.fsa.gov.uk/pages/Library/Communication/PR/2010/180.shtml [dostęp 7 stycznia 2011 r.].
  11. London Stock Exchange - czołowy indeks (tj. "FTSE 100", ang. pot. footsie): http://finance.yahoo.com/q/bc?s=^FTSE&t=my&l=on&z=l&q=l&c= [dostęp 5 stycznia 2011 r.].
  12. Manifest wyborczy brytyjskich Konserwatystów dotyczący reform rynku finansowego (ze wstępem ówczesnego członka "sekretarza skarbu w gabinecie cieni", a obecnego premiera Wielkiej Brytanii, D. Camerona): From Crisis to Confidence: Plan for Sound Banking, Policy White Paper, lipiec 2009 r.
  13. Metodyka i publikacje rankingów Global Financial Centre Index (GFCI) autorstwa grupy ekspertów Z/Yen: http://www.zyen.com/long-finance/global-financialcentres- index-gfci.html [dostęp 4 stycznia 2011 r.].
  14. Produkt Krajowy Brutto PKB) Wielkiej Brytanii (ang. Office for National Statistics): http://www.statistics.gov.uk/cci/nugget.asp?id=192 [dostęp 5 stycznia 2011 r.].
  15. Raport Skarbu JKM nt. projektowanych zmian w nadzorze finansowym: http://www.hmtreasury.gov.uk/reform_and_regulation.htm [dostęp 7 stycznia 2011 r.].
  16. Skarb JKM (zakładka witryny internetowej na temat Insurance Mediation Directive): http://www.hm-treasury.gov.uk/fin_eufs_imd.htm [dostęp 5 stycznia 2011 r.].
  17. Taylor M., Fleming A., Integrated Financial Supervision: Lessons of Scandinavian Experience, World Bank Policy Research Working Paper No. 2223, Waszyngton wrzesień 1999 r.
  18. Turner A., The Turner Review: A regulatory response to the global banking crisis, Financial Services Authority (FSA), marzec 2009 r.
  19. Witryna brytyjskiej Partii Konserwatywnej: http://www.conservatives.com/News/ News_stories/2009/07/Our_plan_for_sound_banking.aspx [dostęp 6 stycznia 2011 r.].
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1234-8872
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu