- Autor
- Grochowska Renata (Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - PIB, Warszawa)
- Tytuł
- Budżet unijny jako gra interesów państw członkowskich na przykładzie Wspólnej Polityki Rolnej
European Budget as a Business Game of Member States Based on the Common Agricultural Policy's Example - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2012, nr 246, s. 125-133, rys., bibliogr. 7 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Tytuł własny numeru
- Polityka ekonomiczna
- Słowa kluczowe
- Wspólna Polityka Rolna, Budżet UE, Polityka rolna
Common Agricultural Policy (CAP), EU budget, Agricultural policy - Uwagi
- streszcz., summ.
- Firma/Organizacja
- Unia Europejska (UE)
European Union (EU) - Abstrakt
- Pogłębiający się kryzys finansowo-gospodarczy, a szczególnie rosnące deficyty finansów publicznych w wielu krajach UE zwiększają zainteresowanie państw członkowskich strukturą i wielkością budżetu unijnego w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Państwa oceniają korzyści i koszty z członkostwa w UE na podstawie swej pozycji netto. Dlatego tak wpływają na kształt polityk unijnych, by zapewnić sobie maksymalny zwrot środków wpłaconych do wspólnego budżetu. Dobrym przykładem może być Wspólna Polityka Rolna, która traktowana jest w sposób redystrybucyjny - najwięksi płatnicy netto są także największymi beneficjentami tej polityki. Konieczna jest więc reforma budżetu unijnego, szczególnie jego części dochodowej, składającej się głównie z wpłat państw członkowskich w zależności od wielkości ich dochodu narodowego brutto. (abstrakt oryginalny)
Deepening economic crisis and increasing pressure on public finances have turned Member States' attention to a shape of the EU budget in 2014-2020. The EU countries mainly care about their net contribution to the budget - what they pay into the budget and what they get out through EU policies. Thus, they manipulate EU policies in order to receive acceptable share of the EU money. Such a redistributive mechanism is perfectly visible in the Common Agricultural Policy, where a lot of net payers are simultaneously the best beneficiaries of the CAP. Therefore, reframing the EU budget is needed to shift EU spending into policy areas, which can secure the highest added values. Particularly, the own resources part of the EU budget should be reformed as independent from gross national income contributions of the Member States. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Gay S.H. i in., Recent evolution of the EU Common Agricultural Policy (CAP): state of play and environmental potential, prepared within the EU project SSPE-CT-2004-5036604, FAL & IEEP, March 2005.
- European Commission, A Budget For Europe 2020 - Part I - Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Part II - Policy Fiches, COM(2011)500 I, II final, Brussels, 29.06.2011.
- European Commission, The budget explained, 6.02.2012. http://ec.europa.eu/budget/explained/budg_ system/fin_fwk0713/fin_fwk0713_en.cfm.
- Nunez Ferrer J., EU budget and policy reforms to promote economic growth, Working Paper R 2007:015, Swedich Institutte for Growth Policy Studies, 2007.
- Sapir A. i in., An agenda for a growing Europe, European Commission, July 2003.
- Zahrnt V., A guide to CAP reform politics: issues, positions and dynamics, ECIPE Working Paper no. 3, 2011.
- Żukrowska K., Budżet na trudne czasy, Przedstawicielstwo KE w Polsce, http://ec.europa.eu/polska/ news/opinie/110913_budzet_ue_na_trudne_czasy_pl.htm.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol