BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Purczyński Michał (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Optymalizacja cen produktów w kanałach dystrybucji na przykładzie przemysłu piwowarskiego
Product Price Optimization in Distribution Channels : a Study of the Beer Industry
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2012, nr 221, s. 89-108, tab., bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Rynek piwa, Polityka cenowa, Ceny, Kanały dystrybucji, Optymalizacja, Browarnictwo
Beer market, Pricing policy, Prices, Distribution channels, Optimalization, Brewing industry
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Cena jest istotnym elementem strategii marketingowej i dystrybucyjnej, determinuje wielkość popytu i pokazuje wartość produktu, a ustalanie cen produktów, ze względu na bezpośredni wpływ na przychody firmy, jest jedną z najważniejszych czynności w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. W artykule, w syntetyczny sposób, przedstawiono problematykę zarządzania cenami w kanałach dystrybucji, opisano czynniki determinujące wybór kanału, scharakteryzowano relacje cenowe między producentem a pośrednikiem. Następnie zaproponowano formalny sposób ustalania cen linii produktów w kanałach dystrybucji. Oczywiście formalizacja tego procesu nie zastąpi negocjacji cenowych, ale pomoże wybraniu rozwiązań jak najbliższych optymalnemu z punktu widzenia dochodu firmy. Opracowane podejście zilustrowano przykładem z polskiego rynku piwowarskiego, w którym tak ustalono ceny grupy dziewięciu produktów, aby maksymalizowały uzyskany dochód. (abstrakt oryginalny)

Nowadays price is considered not only as value of the product, but it is a very significant element of a marketing and distribution strategy. Due to its direct impact on revenues, pricing is one of the most important instruments in business management. The study presented in this article shows price management issues in distribution channels. It indicates factors which determine channel selection as well as characterizes the price relations between the producer and the intermediary. Furthermore, the article points out formal procedures which lead to product line pricing in distribution channels. The proposed models aim to enable pricing managers to easily recognise optimal solutions from business income perspective. This approach is based on the example of the Polish beer market. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Cattani, K., Gilland, W., Heese, H.S., Swaminathan, J., 2005, Boiling Frogs: Pricing Strategies for a Manufacturer Adding a Direct Channel that Competes with the Traditional Channel. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.105.5494&rep=repl&type=pdf [dostęp: 28.08.2011].
  2. Dolan, R.J., Simon, H., 1996, Power Pricing, The Free Press, New York.
  3. Garbarski, L., Rutkowski, I., Wrzosek, W., 1998, Marketing, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa.
  4. Hanssens, D.M., Parsons, L.J., Schultz, R.L., 2003, Market Response Models, Kluwer Academic Publishers.
  5. Karasiewicz. G., 1997, Marketingowe strategie cen, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  6. Klapper, D., Herwartz, H., 1998, Forecasting Performance of Market Share Attraction Models: A Comparison of Different Models Assuming that Competitors' Actions Are Forecasts, Humboldt University, Berlin.
  7. Kotler, P., 1999, Marketing, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa.
  8. Nagle, T., 1987, The Strategy and Tactics of Pricing, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N.J.
  9. Porter, M.E., 1992, Strategia konkurencji, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  10. Ruskin-Brown, I., 2009, Skuteczna polityka cenowa, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  11. Simon, H., 1996. Zarządzanie cenami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  12. Tsay, A.A., Agrawal, N., 2004, Modelling Conflict And Coordination In Multi-Channel Distribution Systems: A Review, http://www.gsb.stanford.edu/scforum/login/pdfs/0008B.pdf [dostęp: 28.08.2011].
  13. Walesiak, M., 2003, Ekonometryczne modelowanie zjawisk marketingowych, w: Kufel, T., Piłatowska, M. (red.), Dynamiczne modele ekonometryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu