BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dobrołowicz Witold (Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie)
Tytuł
Inteligencja intuicyjna a sukces w biznesie
Intuitive Intelligence and Suceses in Busines
Źródło
Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2012, nr 114, s. 115-125
Tytuł własny numeru
Ekonomia kreatywności : jakość kapitału ludzkiego jako stymulator wzrostu społeczno-gospodarczego
Słowa kluczowe
Inteligencja, Przedsiębiorczość
Intelligence, Entrepreneurship
Uwagi
summ.
Abstrakt
Intuicja od wieków budziła zainteresowanie, któremu towarzyszyło ścieranie sie różnych opinii na temat jej istnienia, pojęcia i znaczenia. Obecnie dokonuje się przewartościowania poglądów na intuicję, również w nauce, mianowice od jej negowania do doceniania [...] W pierwszej części opracowania autor przywołał pewne znane fakty przemawiające za udziałem intuicji w sukcesach biznesowych, a w drugiej części przedstawiono autorski szkic natury intuicji, a szczególnie inteligencji intuicyjnej oraz jej rodzajów.(fragment tekstu)

The author (cognitive psychologist) pinpoints that there is a need connected with sorting knowledge about intuition. We can read about two levels of intuition: sensory-emotional and mental. Intuitive intelligence (as distinct from rational intelligence) is a process of taking a new knowledge (this is preconscious, dynamic process). Effects of using an intuitive intelligence very often are ,,keys to success" during solving difficult problems. Moreover, an intuitive intelligence is used in difficult situations, when we have excess or deficit of information). The author validates that new model of intelligence (intutive intelligence) is useful in many disciplines, for example when we try to solve business problems. We can find here examples of types intuitive minds. (orignial abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Dobrołowicz W., Edison. Droga sukcesu. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1994.
  2. Simon H.A., Podejmowanie decyzji menedżerskich: rola intuicji i emocji. W: Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić i zarządzać?. Red. W.H. Agor. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
  3. Vaughan F.E., Róznorodność doświadczeń intuicyjnych. W: Intuicja w organizacjach. Jak twórczo przewodzić i zarządzać?. Red. W.H. Agor. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
  4. Bruner J., O poznaniu. Szkice na lewą rękę. PIW, Warszawa 1971.
  5. Goleman D., Inteligencja emocjonalna. Media Rodzina, Poznań 1997.
  6. Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce. Media Rodzina, Poznań 1999.
  7. Marina J.A., Porażka inteligencji, czyli głupota w teorii i praktyce. Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
  8. Selye H., Od marzenia do odkrycia naukowego. PZWL, Warszawa 1967, s. 52.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-8611
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu