BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Urbanek Grzegorz
Tytuł
Identyfikacja i ocena kompetencji przedsiębiorstwa
Identification and Evaluation of a Firm's Competence
Źródło
Współczesne Zarządzanie, 2005, nr 4, s. 22-35, rys., tab., bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Kompetencje, Kompetencje kluczowe, Opcje realne, Zasoby przedsiębiorstwa
Competences, Core competencies, Real options, Enterprise resources
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł przedstawia nowe podejście do problemu tworzenia przewagi konkurencyjnej poprzez powiązanie rozwoju zasobów przedsiębiorstwa z determinantami kapitału klienta. Głównym zadaniem kadry zarządzającej, obok najlepszej eksploatacji posiadanej pozycji rynkowej, jest stworzenie unikalnej obecnej i przyszłej architektury zasobów, która będzie tworzywem kluczowych kompetencji. Artykuł prezentuje sposób identyfikacji kompetencji i zasobów przedsiębiorstwa, których rozwój decyduje o osiągnięciu sukcesu obecnie i w przyszłości. (abstrakt oryginalny)

Leveraging and building of a core competence within an enterprise have an influence on two sources of raising its value for shareholders These sources are: net present value of expected cash flows from current operations (based on a competence leveraging) and value of real options from making investments in new competences (based on a competence building). An essential characteristic of a core competence is its ability to create value to customers. By linking present and future customer equity drivers with company's competences we can identify core competences of the company. This paper provides an integrated review of a competence creation process within a company and the process of strategic competences and resources identification. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Abell D.F., (1993), Managing with Dual Strategies: Mastering the Present, Preempting the Future, The Free Press, Boston.
  2. Barney J., (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management" nr 17(1).
  3. Hall R., (1993), A Framework Linking Intangible Resources and Capabilities to Sustainable Competitive Advantage, "Strategic Management Journal" 14 November.
  4. Hamel G., Prahalad C.K., (1990), The Core Competencies of the Corporation, "Harvard Business Review" May-June.
  5. Hamel G., Prahalad C.K., (1994), Competing for the Future, Harvard Business School Press, Boston.
  6. Lemon K., Zeitham V., Rust R., (2000), Driving Customer Equity: How Customer Lifetime Value is Reshaping Corporate Strategy, The Free Press, Boston.
  7. Porter M., (1996), What is Strategy?, "Harvard Business Review" June.
  8. Rust R., Zeitham V., Lemon K., (2004), Customer-Centered Brand Management, "Harvard Business Review" September.
  9. Sanchez R., Heene A., (1997), Reinventing Strategic Management: New Theory and Practice for Competence-based Competition, "European Management Journal" nr 3.
  10. Schoemaker P.J.H., (1992), How to Link Strategic Vision to Core Capabilities", "Sloan Management Review" Fall.
  11. Urbanek G., (2005), Analiza determinantów kapitału klienta, "Marketing i Rynek" nr 4.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-5494
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu