BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Herman Andrzej (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Przedsiębiorstwo w kapitalizmie giełdowym
Companies in stock market capitalism
Źródło
Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2007, nr 2, s. 31-38, tab., bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Gospodarka światowa, Stopa zysku, Stopa zwrotu
World economy, Profit rate, Rate of return
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Gospodarka światowa wkroczyła w kolejny etap swojej jakościowej, strukturalnej transformacji i reprodukcji akumulacji kapitału. Źródeł zmian trzeba poszukiwać przede wszystkim w obszarze realizowanych stóp zysku i całościowego dochodu z zaangażowanego kapitału dla jego akcjonariuszy. Autor przypomina wielkie, historyczne debaty intelektualne na temat roli akumulacji kapitału i możliwości rozwojowych gospodarki kapitalistycznej, do których warto sięgnąć, gdyż nie tylko ułatwiają zrozumienie współczesnych przemian, ale także wskazują, gdzie warto poszukiwać źródeł wzrostu wartości przedsiębiorstwa na obecnym etapie rozwoju globalnej gospodarki kapitalistycznej. Wyczerpują się bowiem możliwości uzyskiwania satysfakcjonującej całościowej stopy zwrotu z kapitału w tradycyjnej wytwórczości, za to pojawiły się w sferze usług nowego typu, o których wartości rynkowej decydują zasoby związane z informacją i wiedzą. (abstrakt oryginalny)

The world economy has entered the next stage of its qualitative and structural transformation and reproduction of the accumulation of capital. One has to look for the source of these changes, in particular, in the area of the level of profit achieved and the overall income of the capital involved for its shareholders. The author reviews the great, historical, intellectual debates on the role of accumulated wealth and the possibilities of the developing capitalist market, which are worth recalling not only because they make it easier to understand contemporary change but also because they indicate which areas are worth exploring for sources of increasing company value, at the present stage of the development of the global capitalist market. The possibilities of gaining satisfying overall levels of return on capital in traditional manufacture are almost exhausted, but instead, new spheres of different types of services are appearing and their market value is decided upon by resources of information and knowledge. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Arrighi G., The Long Twentieth Century, Verso, London 1994.
  2. Balancing Act. Implementing an integrated strategy for value creation. The 2005 Value Creators Report, The Boston Consulting Group 2005, The new global challengers, The Boston Consulting Group, May 2006.
  3. De Soto. H" Tajemnica kapitału. Dlaczego kapitalizm triumfuje na Zachodzie, a zawodzi gdzie indziej, Fijor Publishing, Chicago, Warszawa 2002.
  4. Foster R., Kaplan S., Twórcza destrukcja, Galaktyka, Łódź 2003.
  5. Glapiński A., Kapitalizm, demokracja i kryzys państwa podatków, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2004, s. 180.
  6. Goody J., Kapitalizm i nowoczesność, Dialog, Warszawa 2006, s. 40.
  7. Herman A., Tworzenie wartości w nowej gospodarce usług, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 12,2006, s. 3-10.
  8. Johnson S.N., Herring R., Litan R.E., The top ten financial risks to the global economy: a dialtique of critical perspectives, Global Markets Institute, Golden Sachs Group, 22-23 September 2005, New York.
  9. Landes D.S., Bogactwo i nędza narodów, Muza SA, Warszawa 2000.
  10. Luksemburg R., Akumulacja kapitału. Przyczynek do ekonomicznego wyjaśnienia imperializmu, PWN, Warszawa 1963.
  11. Luksemburg R., Kryzys socjaldemokracji, Książka i Prasa, Warszawa 2005, s. 50.
  12. Schiller D., Digital Capitalism. Networking the Global Market System, MIT 1999.
  13. Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, PWN, Warszawa 1954.
  14. Sweezy P.M., Schumpeter on "Imperialism and Social Classes", [w:] S.E. Harris (red.), Schumpeter, Social Scientist, Harvard University Press, Cambridge 1951.
  15. Szymański W., Interesy i sprzeczności globalizacji. Wprowadzenie do ekonomii ery globalizacji, Difin,Warszawa 2004.
  16. Thurow L.C., Creating wealth. The new rules for individuals companies and countries in a knowledge-based economy, Harper Collins Publishers, London 1999.
  17. Wallerstein L, Koniec świata jaki znamy, Scholar, Warszawa 2004, s. 63.
  18. Zabielski K., Rynki finansowe w warunkach globalizacji, "Olympus", nr 1/2006, s. 41.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-656X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu