BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wojtczuk-Turek Agnieszka (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Ciemna strona kreatywności w organizacji - perspektywa podmiotowa i grupowa
The "Dark Side " of Creativity in Organization - Individual and Group Perspectives
Źródło
Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2012, nr 114, s. 208-218
Tytuł własny numeru
Ekonomia kreatywności : jakość kapitału ludzkiego jako stymulator wzrostu społeczno-gospodarczego
Słowa kluczowe
Kreatywność, Organizacja
Creativity, Organisation
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem opracowania jest deskrypcja negatywnych konsekwencji kreatywności w organizacji w ujęciu podmiotowym oraz grupowym wraz z analizą moderatorów tego wpływu. (fragment tekstu)

Thepurpose of this article to analyze the negative consequences of creativity in the workplace. The dysfunctional aspects of creative behavior have been described from the perspective of individuala and groups. The negative effects of individual creativity may include stress associated with creativity tasks, lack of compatibility between demands for creativity and skills, risk taking, lack of acceptance of ideas and the stereotype of an "innovative employee". In the case of the negative effects of team creativity, social aspects were identified - conflicts and performance (productivity and work quality reduction as a function of group work on an idea). An analysis of moderators of this impact was also carried out. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Cropley D.H., Kaufman J.P., Malevolent Creativity: A Functional Model of Creativity in Terrorism and Crime. ,,Creativity Research Journal" 2008, No20
  2. Karwowski M., Zgłębianie kreatywności. studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009, s. 27.
  3. Amabile T.M., A Model of Creativity and Innovation in Organizations. ,,Research and Organizational Behavior" 1988, Vol. 10.
  4. Dewett T., Employee Creativity and the Role of Risk. ,,European Journal of Innovation Management" 2004, Vol. 7, No 4.
  5. Janssen O., Van De Vliert E., West M., The Bright and Dark Sides of Individual and Group Innovation: A Special Issue Introduction. ,,Journal of Organizational Behavior" 2004, Vol. 25
  6. Andreson N., Gasteiger R.M., Helping Creativity and Innovation Thrive in Organizations: Functional and Dysfunctional Perspectives. In : Research Companion to the Dysfunctional Workplace. Red. J.Langan-Fox, C.L. Cooper, R.J. Klimoski, Edward Elgar Publishing, Inc, Cheltenham, UK 2008.
  7. Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 171.
  8. Dobrołowicz W., Problem konwersji inhibitorów w katalizatory kreatywności. W: Psychologia twórczości. Red. S. Popek, R. Bernacka, C. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. Zawadzka. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009, s. 80.
  9. Livingstone L.P., Nelson D.L., Barr S.H., Person-Environment Fit and Creativity: An Examination of Supply-Value and Demand-Ability Versions of Fit. ,,Journal of Management" 1997, No 23.
  10. Tierney P.,Farmer S.M., Creative Self-efficacy: Its Potential Antecedents and Relationship to Creative Performance. ,,Academy of Management Journal" 2002, Vol. 45, No 6, s. 1138.
  11. Rank J., Nelson N., Allen T., Xu X., Leadership Predictors of Innovation and Task Performance: Subordinates Self-esteem and Self-presentation as Moderators. ,,Journal of Occupational and Organizational Psychology" 2009, No 82.
  12. O`Hara L.A., Sternberg R.J., It doesn`t Hurt to Ask: Effect of Instructions to be Creative, Practical or Analytical an Essay-Writting Performance and their Interaction with Students`Thinking Styles. ,,Creativity Research Journal" 2001, No 13.
  13. Sternberg R.J., Lubart T.I., Defying the Crowd: Cultivating Creativity in a Culture of Conformity. Free press, New York 1995
  14. Yuan F., Woodman R.W., Innovative Behavior in the Workplace: the Role of Performance and Image Outcome Expectations.,,Academy of Management Journal" 2010, Vol. 53, No.2
  15. Isaken S.C. Ekvall G., Managing for Innovation: The Two Faces of Tension in Creative Climates. ,,Creativity and Innovation Management" 2010, Vol. 19, No. 2
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-8611
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu