BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Włodarczyk Julia (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach)
Tytuł
Pieniądz jako środek komunikacji
Money as a Medium of Communication
Źródło
Studia Ekonomiczne / Akademia Ekonomiczna w Katowicach, 2010, nr 59, s. 45-58
Tytuł własny numeru
Teoretyczne i pragmatyczne problemy ekonomii - przeszłość i teraźniejszość
Słowa kluczowe
Pieniądz, System społeczno-ekonomiczny, Cechy jakościowe
Money, Social economic system, Quality characteristics
Uwagi
summ.
Abstrakt
Specyficzną cechą wszystkich systemów społecznych jest ewolucja sposobów komunikacji wewnętrznej. Celowe i świadome przekazywanie informacji opiera się; zarówno na kontaktach bezpośrednich między członkami społeczei1stwa, jak i na coraz bardziej złożonych formach komunikacji pośredniej, wykorzystującej różnorodne narzędzia i urządzenia, które początkowo wzmacniały możliwości ludzi, a obecnie są w stanie samodzielnie funkcjonować oraz komunikować się między sobą. Wydaje się, że to właśnie wzajemne powiązania informacyjno-komunikacyjne konstytuują strukturę systemu społecznego i nadają mu cechy jakościowe, których nie można bezpośrednio wyprowadzić z własności elementów składowych tego systemu. (fragment tekstu)

Functioning of the complex socio-economic systems is based on communication with mo- ney as one of the most important mediums of social communication. In this article we have discussed some economic. social and informational aspects of this phenomenon. We have analysed the socio-economic functions of money. sclected theoretical views on the role of money in the society, as well as the course and consequences (both destructive and constructive) of the evolution of money as a medium of social communication. Development of the diverse means of communication, including money, is necessary for wealth formation in the socio-economic systems. Despite the instability of value of money, because of which money is not a perfect medium of communication with infinitive area of inf1uence, a wide treatment of money as a medium of social communication allows to interpret in a new way such monetary phenomena as inflation. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Luhmann N., Die Wirtschaft der Gesellschaft. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1994, s. 50
  2. Hutter M., Communication in Economic Evaluation: The Case of Money. W: Evolutionary Concepts in Contemporary Economics. Red. R.W. England. The University of Michigan Press, Ann Arbor 1994, s. 119.
  3. Bylok F., Sikora J., Sztumska B., Wybrane aspekty socjologii rynku. Wyd. Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2001, s. 27.
  4. Patrycki S., Społeczne funkcje rynku UMCS, Lublin 1998, s. 121.
  5. Zelizer V.A., (Prze)znaczenie pieniądza. W: Socjologia codzienności. Red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska. ,,Znak", Kraków 2008, s. 290-291.
  6. Kuźniarz B., Pieniądz i system. O diable w gospodarce. Zakład Wydawniczy ,,Nomos", Kraków 2006, s. 51.
  7. Sikora J., Krzykała F., Socjoekonomiczne znaczenie pieniądza. W: Aksjologiczne i metodologiczne problemy socjologii ekonomicznej. Red. F. Krzykała. AE, Poznań 1996, s. 44.
  8. Patrycki S., Zarys teorii socjologii gospodarki. Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2003,s.7-8.
  9. Schumpeter J.A., Money and Currency, ,,Social Research" 1991, Vol. 58, No.3, s. 519-521.
  10. Simmel G., Filozofia pieniądza. Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 1997, s. 180.
  11. Weber M., Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 61.
  12. Parsons T., Struktura społeczna a osobowość. PWE, Warszawa 1969, s. 154.
  13. Parsons T., Smelser N.J., Economy and Society. A Study in the Integration of Economic and Social Theory. Routledge &Kegan Paul Ltd., London 1966, s. 71.
  14. McLuhan M., Wybór tekstów. Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 229.
  15. Chruszczewski R., Oblicza pieniądza. Wyd. eMPi, Poznań 2008, s. 110-112.
  16. Mikułowski-Pomorski J., Informacja i komunikacja. Pojęcia, wzajemne relacje. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, PAN, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1988, s. 65.
  17. Blain R.R., The Hour Is de facto World Money Unit. W: Monetary Unit Stability in Holistic Approach. Red. M. Dobija. Leon Koźmiński Academy of Entrepreneurship and Management, Warsaw 2002, s. 39.
  18. Ayres R.U., Information, Entropy, and Progress. A New Evolutionary Paradigm. American Institute of Physics, New York 1994, s. 201-202.
  19. Wiener N., Cybernetyka i społeczeństwo. KiW, Warszawa 1961, s. 102.
  20. Semkow J., Ekonomia a ekologia. PWN, Warszawa 1980, s. 197.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-8603
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu