BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Stawicka Małgorzata
Tytuł
Planowanie scenariuszowe w warunkach niepewności
Scenario planning
Źródło
Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2007, nr 4, s. 76-82, rys., bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Planowanie scenariuszowe, Zarządzanie strategiczne, Zarządzanie przedsiębiorstwem
Scenario planning, Strategic management, Enterprise management
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Metody scenariuszowe są narzędziem zarządzania strategicznego przedsiębiorstw, i służą analizie planowania w warunkach niepewnego otoczenia. Opierają się na założeniu, że w każdej sytuacji istnieje niedająca się zmniejszyć niepewność i niejednoznaczność, oraz, że efektywne strategie można opracować jedynie będąc tego w pełni świadomym. Artykuł zawiera wyniki i analizę badań na temat stosowania tych metod wśród polskich przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)

Scenario methods constitute a tool of strategic management of companies and are used for the purpose of planning in the context of uncertainty. They are based on the premise that in every situation there is certain unpredictability and ambiguity and that effective strategies may only be worked out if one is fully aware of this fact. The article contains the results and research analysis on the application of scenario planning in the case of Polish companies. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Courtney H., Kirkland J., Viguerie P., Strategia w warunkach niepewności, [w:] "Harvard Business - Review", Zarządzanie w warunkach niepewności, Helion, 2006 r., s. 7-41.
  2. Daum J.H., How scenario planning can significantly reduce strategic risks and boost value in the innovation chain, http://www.juergendaum.com/news/09.08.2001.htm.
  3. Duncan R.B., Characteristic of organizational Environments and Perceived Environment Uncertainty, "Administrative Science Quarterly" No 17, s. 315.
  4. Fichter K., Kiechne D.O., Trendmonitoring im Scenerio - Management, Bundesministerium fuer Bil- dung und Forschung, Stuttgart 2006.
  5. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE,~ Warszawa 2002, s. 67.
  6. Hatch J.M., Organisation Theory, Modern, Symbolic and Postmodern, Oxford University Press, Oxford 1997.
  7. Linneman R., Klein H., The use of multiple scenarios by US industrial companies, "Long Range Planning" 1979, Nr 12, s. 83-90.
  8. MacNulty C., Scenario development for corporate planning, "Futures" 1977, s. 128.
  9. Nowakowski M., Stawicka M., Witek-Hajduk M., Analiza otoczenia zewnętrznego w polskich przedsiębiorstwach działających na rynku międzynarodowym, raport z badań, SGH, Warszawa 2005.
  10. Schoemaker P., Van der Heijden K., Integrating scenarios into strategie planning at Royal Dutch/Shell, "Planning Review" 1992, Nr 20, s. 41-61.
  11. Van der Heijden K., Scenarios: The art of strategic conversation, New York 2005.
  12. Wilson I., From Scenario Thinking to Strategic Action, Principal Wolf Enterprises, http://horizon. unc.edu/projects/seminars/futurizing/action.asp.
  13. Wilson I., Scenarios, [w:] Fowles R., Handbook of futures research, Greenwood Press, Londyn 1978, s. 225.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-656X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu