BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Popek Marzenna (Gdynia Maritime University, Poland)
Tytuł
Liquefaction of Water Saturated Mineral Cioncentrates in Mixtures whit Starch
Zdolność do upłynniania zawilgoconych mieszanin koncntratów rud metali z materiałem skrobiowym
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2010, nr 160, s. 58-67, rys., tab., bibliogr. 8 poz.
Słowa kluczowe
Towaroznawstwo
Commodity science
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
Dla oceny możliwości załadunku stałych ładunków masowych do transportu morskiego określa się ich parametry fizykochemiczne, istotne z punktu widzenia tej formy trans- portu. Upłynnianie jest przemianą fazową, która następuje w nasyconym wodą, luźno nasypanym (nieubitym) ziarnistym materiale, zmieniającą początkowo stały materiał w ciekły. Upłynnianiu można zapobiegać, ograniczając wilgotność ładunku przez wprowadzenie marginesu bezpieczeństwa, niezależnie od nacisku. Wymagane jest, aby ładunki zdolne do upłynniania były dopuszczane do załadunku, jeśli ich aktualna zawartość wilgoci jest mniejsza niż transportowa dopuszczalna zawartość wilgoci (Transportable Moisture Conteni). Celem pracy było określenie wpływu dodatku różnych rodzajów skrobi na ograniczenie zdolności do upłynniania koncentratów rud metali. Wykonano oznaczenia dopuszczalnej transportowej zawartości wilgoci czystych koncentratów i mieszanin metodami Flow Table i metodą Proctora C/Fagerberga. Dodatek skrobi wpłynął na podwyższenie wilgotności, przy której obserwowane jest zjawisko upłynniania. Obserwowany efekt jest spowodowany wiązaniem wody przez skrobię z porów (przestrzeni) między cząsteczkami koncentratu, którego wilgotność obniża się. Zjawisko pochłaniania wilgoci zależy od typu (budowy) materiału skrobiowego. Obecność różnych rodzajów skrobi usieciowionej w koncentratach rud może więc powodować ograniczenie zdolności do sączenia wody do dolnych partii ładowni. W konsekwencji dodatek skrobi zapobiegnie drenażowi (odprowadzaniu) wody z porów między cząsteczkami, ślizganiu i przesuwaniu się koncentratów. Powinno to zminimalizować ryzyko upłynnienia. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Demirgoz D. et al., Chemical modification of starch based biodegradable polymeric blends: effects on water uptake, degradation behaviour and mechanical properties, Polymer Degradation and Stability 2000, Vol. 70, p. 161-170 .
  2. Figiel A., Zięba T., Leszczyński W., The effect of moisture content and composition on tensile properties of the synthetic polymer/starch composition, Polimery 2004 Vol. 49, p. 547-550.
  3. International Maritime Organization: Code of Practice for the Safe Loading and Unloading of Bulk Carriers, BLU Code, London, 2004 edition.
  4. International Maritime Organization: Code of Safe Practice for Solid Bulk Cargoes, London, 2005 edition.
  5. Roberts S.E., Casualties in dry bulk shipping, Marine Policy 2002, Vol. 26, p. 437-450.
  6. Sitharam T.G., Discrete element modeling of cyclic behavior of granular materials, Geotechnical and Geological Engineering 2003, Vol. 21, p. 297-329.
  7. Tudorachi N., Lipsa R., Comparative study on starch modification with lactic acid andpolylactic acid, Polimery 2006, Vol. 51, p. 425-430.
  8. Zhang M., Modeling liquefaction of water saturated granular material under un-drained cyclic shearing, Act. Mech Sinica 2005, Vol. 21, p. 169-175
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu