BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wallis Joe (American University of Sharjah, United Arab Emirates), Dollery Brian (Uniwersytet New England, Australia)
Tytuł
Alternatywne mechanizmy rządzenia na szczeblu samorządów lokalnych z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej
A New Institutional Perspective on Alternative Governance Mechanisms at the Local Government Level
Źródło
Zarządzanie Publiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2010, nr 1 (11), s. 71-88, tab., bibliogr. 52 poz.
Słowa kluczowe
Ekonomia instytucjonalna, Nowa Gospodarka, Nowa ekonomia, Samorząd terytorialny, Strategia zarządzania, Zarządzanie publiczne
Institutional economics, New Economy, New economy, Local government, Management strategy, Public governance
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Narzędzia nowej ekonomii instytucjonalnej (NEI) mogą być bardzo przydatne w próbach zrozumienia wzrastającej złożoności działań samorządów. Samorządy lokalne, starające się nawiązać partnerską współpracę z innymi organizacjami, muszą podjąć decyzję, czy rozwiązywać problemy koordynacji poziomej za pomocą mechanizmów rynkowych, hierarchicznych czy też sieciowych. NEI może wykazać, że tam, gdzie inne mechanizmy rządzenia są niepełne lub wiążą się z wysokimi kosztami transakcyjnymi, zaufanie i współpraca mogą się nieformalnie rozwijać jako część procesu, dzięki któremu interakcje o charakterze sieciowym "zakorzeniają się" w sobie nawzajem. Pokazujemy, jak można zmodyfikować omawiane podejście z uwzględnieniem ekspresyjnego wymiaru zachowania w sieciach opartych na nadziei, których członków wiążą nie tyle struktury zależności od zasobów, ile nadzieja na osiągnięcie wspólnych celów. By połączyć te sieci w partnerstwa z udziałem wielu organizacji, samorządy lokalne będą musiały podjąć się roli zarówno przywódcy, jak i facylitatora. (abstrakt oryginalny)

The "new institutional economics" (NIE) can go a long way toward comprehending the emerging complexities of local government. As local bodies seek to forge collaborative partnerships with other organizations, they have to decide whether to solve horizontal co-ordination problems through market, hierarchy or network mechanisms. NIE can show that where other governance mechanisms are incomplete or subject to high transaction costs, trust and cooperation can develop informally through the process by which network interactions become embedded within each other. We show how this approach can be revised to take into account the expressive dimension of behavior in hope- -based networks whose members are bound together not so much by structures of resource dependence as by the hope they place in the advancement of common goals. To co-ordinate these networks in multi-organizational partnerships, local authorities may have to play a transformational leadership as well as a facilitative role. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Axelrod R. (1984). The Evolution of Co-operation. New York: Basic Books.
  2. Bailey S. (1999). Local Government Economics: Principles and Practice. London: Macmillan.
  3. Barber B. (1984). Strong Democracy: Participatory Politics for a New Age. Berkeley: University of California Press.
  4. Bennis W., Nanus B. (1985). Leaders. New York: Harper and Row.
  5. Borzel T.J. (1998). "Organizing Babylon - On the Different Conceptions of Policy Networks", Public Administration, nr 76, s. 253-273.
  6. Boulding K.E. (1978). Ecodynamics. New York: Sage.
  7. Bradrach J., Eccles R. (1991). "Price, Authority and Trust: From Ideal Types to Plural Forms", w: G. Thompson, J. Frances, R. Levacic, J. Mitchell (red.), Markets, Hierarchies and Networks: The Co-ordination of Social Life. London: Sage.
  8. Burns J.M. (1978). Leadership. New York: Harper and Row.
  9. Coase R.H. (1937). "The Nature of the Firm", Economica, t. 4, listopad, s. 386-405.
  10. Coleman J. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
  11. Collins R. (1993). "Emotional Energy as the Common Denominator of Rational Social Action", Rationality and Society, t. 5 (2), s. 203-220.
  12. Elster J. (1998). "Emotions and Economic Theory", Journal of Economic Literature, t. 36 (1), s. 47-74.
  13. Festinger L. (1957). A Theory of Cognitive Dissonance. Stanford: Stanford University Press.
  14. Frijda N.H. (1986). The Emotions. Cambridge: Cambridge University Press.
  15. Fromm E. (1968). The Revolution of Hope: Towards a Humanized Technology. New York: Harper and Row.
  16. Gambetta D. (1988). Trust: Making and Breaking Co-operative Relations. Oxford: Basil Blackwell.
  17. Goffman E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Anchor Books.
  18. Granovetter M. (1985). "Economic Action and Social Action: The Problem of Embeddedness", American Journal of Sociology, nr 91, s. 481-510.
  19. Hindmoor A. (1998). "The Importance of Being Trusted: Transaction Costs and Policy Network Theory", Public Administration, t. 76, s. 25-43.
  20. Hirschman A.O. (1985). "Against Parsimony", Economics and Philosophy, t. 1 (1), s. 7-21.
  21. Hood C. (1991). "A Public Administration for all Seasons?", Public Administration, t. 69 (1), s. 3-19.
  22. Jordan G. (1990). "Sub-government, Policy Communities and Networks: Refilling the Old Bottles", Journal of Theoretical Politics, t. 2 (3), s. 319-338.
  23. Jordan G., Richardson J. (1979). "Policy Communities: The British and American Style", Policy Studies Journal, t. 11, s. 603-615.
  24. Kenis P., Schneider V. (1991). "Policy Networks and Policy Analysis: Scrutinizing a New Analytical Toolbox", w: B. Marin, R. Mayntz (red.), Policy Network: Empirical Evidence and Theoretical Considerations. Frankfurt: Campus Verlag.
  25. Kerr R. (1999). Toward More Efficient and Democratic Local Government. Hamilton: The Business Network.
  26. Kingdon J.W. (1984). Agendas, Alternatives and Public Policies. Boston: Little Brown.
  27. Kreps D. (1990). "Corporate Culture and Economic Theory", w: J. Alt, K. Shepsle (red.), Perspectives on Positive Political Economy. Cambridge: Cambridge University Press.
  28. Kuran T. (1990). "Private and Public Preferences", Economics and Philosophy, t. 6 (1), s. 1-26.
  29. Lindblom C. (1959). "The Science of Muddling Through", Public Administration Review, nr 14, s. 79- -88.
  30. Lipsky M. (1973). Street Level Bureaucracy. New York: Russell Sage.
  31. Loury G. (1994). "Self-Censorship in Political Discourse", Rationality and Society, t. 6 (4), s. 428-461.
  32. Lowndes V., Skelcher C. (1998). "The Dynamics of Multi-Organizational Partnerships: An Analysis of Changing Modes of Governance", Public Administration, t. 76, s. 313-333.
  33. Mackintosh M. (1992). "Partnership: Issues of Policy and Negotiation", Local Economy, t. 7, s. 3.
  34. Marsh D., Rhodes R.A.W. (1992). Policy Networks in British Governments. Oxford: Oxford University Press.
  35. Mayntz R. (1993). "Modernization and the Logic of Interorganizational Networks", w: J. Child, M. Crozier, R. Mayntz (red.), Societal Change Between Market and Organization. Aldershot: Avebury.
  36. Ouchi W. (1991). "Markets, Bureaucracies and Clans", w: G. Thompson, J. Frances, R. Levacic, J. Mitchell (red.), Markets, Hierarchies and Networks: The Co-ordination of Social Life. London: Sage.
  37. Painter C., Isaac-Henry K., Rouse J. (1997). "Local Authorities and Non-Elected Agencies: Strategic Responses and Organizational Networks", Public Administration, t. 75, s. 25-245.
  38. Powell W. (1991). "Neither Market Nor Hierarchy: Network Forms of Organization", w: G. Thompson, J. Frances, R. Levacic, J. Mitchell (red.), Markets, Hierarchies and Networks: The Co-ordination of Social Life. London: Sage.
  39. Rhodes R. (1988). Beyond Westminster and Whitehall. London: Unwin Hyman.
  40. Rhodes R. (1997). Understanding Governance. Buckingham: Open University.
  41. Rhodes R.A.W., Marsh D. (1992). "New Directions in the Study of Policy Networks", European Journal of Political Research, t. 21 (3), s. 181-205.
  42. Sabatier P. (1988). "An Advocacy Coalition Framework of Policy Change and the Role of Policy- -Oriented Learning Therein", Policy Sciences, t. 21 (2), s. 129-168.
  43. Scharpf F. (1992). "Political Institutions, Decision Styles and Policy Choices", w: R. Crada, A. Windhorff-Heritier (red.), Political Choice, Institutions, Rules and the Limits of Rationality. Frankfurt: Campus.
  44. Snyder C.R. (1994). The Psychology of Hope. New York: The Free Press.
  45. Streek W., Schmitter P. (1985). Private Interest Government. London: Sage.
  46. Sutherland S. (1989). "Hope", w: G. Vesey (red.), The Philosophy in Christianity. Cambridge: Cambridge University Press.
  47. Taylor C. (1985). Philosophy and the Human Sciences. Cambridge: Cambridge University Press.
  48. Thompson G., Frances J., Levacic R., Mitchell J. (red.) (1991). Markets, Hierarchies and Networks: The Co-ordination of Social Life. London: Sage.
  49. Wallis J.L. (1999). Local Government Reform in New Zealand, Paper presented at the International Symposium of the Korean Association of Public Administration on Asian Values and Government Reforms, Hoam Convention Centre, Seoul, s. 359- -394.
  50. Wallis J., Dollery B. (1999). Market Failure, Government Failure, Leadership and Public Policy. London: Macmillan.
  51. Wilks S., Wright M. (1987). Comparative Government - Industry Relations. Oxford: Clarendon.
  52. Williamson O.E. (1985). The Economic Institutions of Capitalism. New York: Free Press.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-3529
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu