BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Stanimir Agnieszka (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Różne techniki prezentacji powiązań kategorii zmiennych niemetrycznych
Different Techniques of Graphical Presentation of Non-Metric Data Categories
Źródło
Ekonometria / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2012, nr 3 (37), s. 9-25, rys., tab., bibliogr. 17 poz.
Econometrics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Ekonometria, Analiza statystyczna, Wielowymiarowa analiza statystyczna
Econometrics, Statistical analysis, Multi-dimensional statistical analysis
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie oraz sprawdzenie użyteczności stosowania jednocześnie kilku metod wielowymiarowej analizy statystycznej w badaniu powiązań zmiennych niemetrycznych. Przy wyborze prezentowanych metod głównym aspektem była możliwość znajdowania relacji między kategoriami zmiennych. W artykule omówiono algorytmy analizy korespondencji, wykresów mozaikowych, wykresów powiązań oraz drzew klasyfikacyjnych. W pracy wyróżniono aspekt aplikacyjny. Przeprowadzenie badań na rzeczywistych danych dotyczących wiedzy i umiejętności gimnazjalistów umożliwiło sprawdzenie użyteczności wspomnianych narzędzi. Dzięki zastosowaniu wybranych metod wyróżniono najbardziej i najmniej charakterystyczne poziomy wyniku egzaminacyjnego wśród gimnazjalistów z uwzględnieniem podziału ze względu na płeć i miejsce zdawania egzaminu. (abstrakt oryginalny)

The aim of this article is to present and examine the usefulness of several methods of multivariate statistical analysis in the study of dependencies and relationship of non-metric variables. The main aspect of selection of the presented methods was the possibility of finding connections between categories of variables. The article discusses algorithms of correspondence analysis, mosaic displays, association plots and classification trees. In the present paper the application aspect is also very important. Conducting researches on real data of knowledge and skills of gymnasium students made it possible to verify the usefulness of those methods. Thanks to the use of selected methods it was possible to identify the most and least characteristic levels as a result of the examination among pupils by sex and place of taking the exam. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Friendly M., Graphical Methods for Categorical Data, W Proceedings of the SAS User's Group International Conferences, 17, 1992a.
  2. Friendly M., Mosaic Display for Loglinear Models. American Statistical Association, Proceedings of the Graphics Section, 1992b.
  3. Friendly M., Mosaic display for multiway contingency tables. American Statistical Association, "Journal of the American Statistical Association - Theory and Methods" 1994, vol. 89, nr 425.
  4. Gatnar E., Drzewa klasyfikacyjne, [w:] Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, red. E. Gatnar, M. Walesiak, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2004.
  5. Gatnar E., Symboliczne metody klasyfikacji danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  6. Greenacre M., Correspondence Analysis in Practice, Academic Press, London 1993.
  7. Greenacre M., Multiple and Joint Correspondence Analysis, [w:] Correspondence Analysis in Social Sciences. Recent Developments and Applications, red. M. Greenacre, J. Blasius, San Diego 1994.
  8. Greenacre M., Theory and Applications of Correspondence Analysis, Academic Press, London 1984.
  9. Jajuga K., Statystyczna analiza wielowymiarowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.
  10. Kurzydłowski A., Ocena jakości podziału w wybranych algorytmach drzew klasyfikacyjnych, [w:] Ekonometria 9, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 935, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2002.
  11. Mynarski S., Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych, Zakamycze, Kantor Wydawniczy, 2000.
  12. Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2010. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2010, Centralna Komisja Egzaminacyjna we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi w Gdańsku, Jaworznie, Krakowie, Łodzi, Łomży, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu, Warszawa 2010.
  13. Stanimir A., Analiza korespondencji jako narzędzie do badania zjawisk ekonomicznych, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  14. Stanimir A., Wizualizacja zmiennych nominalnych - analiza korespondencji a wykresy mozaikowe, [w:] Ekonometria 34, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2011.
  15. Stevens S.S., Measurement, Psychophysics and Utility, [w:] Measurement. Definitions and Theories, red. C.W. Churchman, P. Ratoosh, John Willey & Sons, Inc., New York 1959.
  16. Walesiak M., Dopuszczalne działania na liczbach w badaniach marketingowych z punktu widzenia skal pomiarowych, [w:] Informatyka i ekonometria 1, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1996a.
  17. Walesiak M., Metody analizy danych marketingowych, PWN, Warszawa 1996b.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1507-3866
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu