BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gołembski Grzegorz (Poznań University of Economics, Poland), Andrzejewski Maciej (University of Applied Sciences in Bydgoszcz, Poland)
Tytuł
The impact of electronic distribution channels on the tour operators market in Poland
Źródło
The Poznań University of Economics Review, 2006, vol. 6, nr 2, s. 5-24, rys., tab., bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Handel elektroniczny, Konkurencyjność, Przewaga konkurencyjna, Elektroniczne kanały dystrybucji, Technologia informacyjna
e-commerce, Competitiveness, Competitive advantage, Electronic distribution channels, Information Technology (IT)
Abstrakt
On the basis of secondary analysis of data from the Polish market of e-commerce, we have made an attempt to verify a working hypothesis concerning achieving competitive advantage by tour operators who actively apply the electronic distribution channels. After having described the structure of the Polish tour operator market, we carried out research of tourism services sale on the market of e-commerce. We marked out the distribution channels B2B that streamline cooperation between tour operators and agents, as well as between providers and agents -that is an effect of diminishing barriers of entering for new companies. We also distinguished the distribution channels B2C providers (being a result of an increase of their bargaining power) as well as tour operators (through their own reservation website, e-shops or other forms of advanced technology application). Moreover, we emphasised the role of e-commerce in achieving competitive advantage by diversification of an offer or through a better market segmentation. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Akkermans H., Intelligent E-Business: From Technology to Value. IEEE Intelligent Systems, 2001.
  2. Buhalis D., Strategic Use of Information Technologies in the Tourism Industry, Tourism Management 1998, Vol. 19.
  3. Buhalis D., Licata M.C., The Future E-tourism Intermediaries, Tourism Management 2002, Vol. 23.
  4. Byszewska-Dawidek M., Kulesza I., Tour Operators Market in Poland, MGPiPS, 2003.
  5. Gratzer M., Winiwarter W., A Framework for Competitive Adventure in eTourism.
  6. Hamel G., Strategy as Revolution, Harvard Business School Press, Boston 2000.
  7. Hsien-Tang Tsai, Leo Huang, Chung-Gee Lin, Emerging E-commerce Development Model for Taiwanese Travel Agencies, Tourism Management 2005, Vol. 26.
  8. Lobejko S., Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacją w przedsiębiorstwie, SGH, Oficyna Wydawnicza, 2004 (Information Systems in the Company's Knowledge and Innovation Management).
  9. Nalazek M. et. al., Internet w turystyce i hotelarstwie, MG, PZH, 2003 (Internet in Tourism and Hotel Industry).
  10. Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa, 2002 (The Medium for Effective Strategies).
  11. Poon A., Tourism, Technology and Competetitive Strategies, Wallingford, CAB International, 1993.
  12. Porter M., Strategia konkurencji, PWE, Warszawa 1992 (Competetive Strategy).
  13. Porter M., Bewahrte Strategien werden mit dem Internet noch wirksamer, Harvard Business Manager 2001.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-5877
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu