- Autor
- Karlińska Barbara (Politechnika Opolska), Knosala Ryszard (Politechnika Opolska)
- Tytuł
- Model procesu twórczego a rozwój innowacji procesowych
Model of the Creative Process and Development of Process Innovation - Źródło
- Zarządzanie Przedsiębiorstwem / Polskie Towarzystwo Zarządzania Produkcją, 2012, nr 3, s. 22-28, rys., tab., bibliogr. 20 poz.
- Słowa kluczowe
- Innowacyjność przedsiębiorstw, Twórcze rozwiązywanie problemów, Postawa twórcza, Kreatywność w zarządzaniu, Czynniki determinujące efektywność zespołu, System doradczy
Enterprise innovation, Creative solving problems, Creative attitude, Creativity in management, Factors determining the effectiveness of the team, Advisory system - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Artykuł ilustruje możliwości wykorzystania fazowości kreatywnego rozwiązywania problemów w praktyce. Zachęca do spojrzenia szerzej na wzajemnie uzupełniające się pojęcia kreatywności i innowacyjności. Sam proces twórczy ma przyczynić się do nagromadzenia przykładów dobrych praktyk i być na bieżąco udoskonalany. Metody kreatywne to szereg reguł i strategii, a ich potencjał nie jest należycie wykorzystywany. Z tego powodu podaje się sposoby postępowania, pozwalające ukierunkować i wzmacniać działania w tym zakresie. Należy pamiętać o budowaniu postawy proinnowacyjnej, tak na poziomie jednostki, jak i organizacji. Rozwój zdolności może podlegać planowaniu, więc kształtowanie postawy twórczej także jest możliwe, ale twórczość jest efektem dojrzałości i warsztatu działania. Należy diagnozować w organizacji procedury, systemy, styl zarządzania i modyfikować je w kierunku stworzenia twórczej organizacji, mając przede wszystkim na uwadze fakt, że jedną z barier innowacji jest problem z dopracowywaniem koncepcji, a relacja między projektem a jego realizacją nieczęsto kończy się sukcesem. Zadania typu odtwórczego należy formułować w kategoriach konkretnych, zaś twórcze w bardziej ogólnych, by nie zawężać możliwego rozwiązania. Na pytanie: jaka wiedza jest do tego potrzeba, należy odpowiedzieć: bariery blokujące kreatywność (głównie będzie to niedostrzeganie celów, zapobiegające podjęciu procesu twórczego, i niecierpliwość powodująca przedwczesne przerywanie procesu twórczego), klimat w organizacji (środowisko), budowanie zespołu twórczego (w szczególności dobór uczestników), ale także poznanie i ustalenie stylu pracy i strategii działania grup, kompetencje twórcze czy wreszcie znaczenie emocji i humoru dla wyniku końcowego. Ostatnia pozycja nawiązuje do strategii ukierunkowującej emocje, która sygnalizuje, że uczucia mogą kierować przebiegiem procesu twórczego i wskazywać pewne informacje. Humor często jest niezbędny, by otwarcie tworzyć nieschematyczne pomysły. Zaprezentowany model procesu twórczego oraz zestawienie go z innowacyjnym procesem jest pierwszym etapem budowy bazy wiedzy dla systemu doradczego, wspomagającego innowatorów. (fragment tekstu)
The article presents a description of the various stages of the creative process which aim to the better solutions. The phase of the process are: ideas, evaluation, observation, "life of the solution", analysis. Model of the creative process pledged an innovative process. It allows to comple- ment. In both processes attention is given to the definition of the problem. For example, a good preparation for generating ideas by comparing:- current experience with previous,
- current experience with current plans,
- achievements with expectations,
- achievements with those of other organizations.
- Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Baruk I.: Zarządzanie wiedzą i innowacjami. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
- Białoń L.: Zarządzanie działalnością innowacyjną. Wydawnictwo Placet, Warszawa 2010.
- Dobrołowicz W.: Psychologia twórczości technicznej. WNT, Warszawa 1993.
- Galiński P.: Proces innowacyjny. Dostępny w Internecie: http://galinski.pwsz.elblag.pl/procin.pdf, dostęp dnia 01.07.2012.
- Green A.: Kreatywność wpublic relations. PWE, Warszawa 2004.
- Jerzyk E.: Proces kreatywności i jego uwarunkowania w obszarze marketingu. Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań 2007.
- Karlińska B., Knosala R.: Analiza technik kreatywnego rozwiązywania problemów na wybranych przykładach praktycznych, [w:] Knosala R. (red.): Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji. Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2012, s. 49-60.
- Knosala R., Jagoda D., Karlińska B., Serafin R.: Psychologia kreatywności wspierająca generowanie innowacyjnych procesów i produktów, [w:] Knosala R. (red.): Komputerowo Zintegrowane Zarządzanie. Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2011, s. 518-525.
- Kozielecki J: Strategia psychologiczna. Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1975.
- Nęcka E.: Myślenie, [w:] Materska M., Tyszka T. (red.): Psychologia i poznanie. PWN, Warszawa 1992.
- Nęcka E.: Proces twórczy i jego ograniczenia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1995.
- Nęcka E.: Psychologia twórczości. GWP, Gdańsk 2001.
- Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B.: Psychologia poznawcza. PWN, Warszawa 2007.
- Olczak A., Urbaniak M.: Marketing B2B w praktyce gospodarczej. Difin, Warszawa 2005.
- Piech K.: Systematyka metod rozwiązywania problemów zarządzania, [w:] Antoszkiwicz J. (red.): Metody rozwiązywania problemów w warunkach małego przedsiębiorstwa. Instytut Funkcjonowania Gospodarki Narodowej SGH, Warszawa 1999, s. 38-62.
- Podręcznik OSLO. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa 2008.
- Sloane P.: Twórcze myślenie w zarządzaniu. GWP, Gdańsk 2005.
- Strykowska M. (red.): Współczesne organizacje - wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna. Wydawnictwo Fundacji Humaniera, Poznań 2002.
- Szmidt K.: Pedagogika twórczości. GWP, Gdańsk 2007.
- Trajer J., Paszek A., Iwan S.: Zarządzanie wiedzą. PWE, Warszawa 2012.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1643-4773
- Język
- pol