BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kobylińska Urszula (Politechnika Białostocka)
Tytuł
Zarys metody doskonalenia systemu zarządzania jakością w urzędach administracji samorządowej
Outline of the Method of Quality Management System Improvement in Self-Government Institutions
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2012, nr 229, s. 516-531, rys., tab., bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Administracja samorządowa, Normy ISO 9001, System zarządzania jakością, Efektywność systemów jakości, Jakość
Self-government administration, ISO 9001, Quality management systems, Quality systems efficiency, Quality
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule przedstawiono propozycję metody doskonalenia systemu zarządzania jakością, dedykowaną dla urzędów administracji samorządowej. W ostatnich latach w coraz większej liczbie urzędów administracji samorządowej funkcjonują systemy zarządzania jakością, oparte na standardzie ISO 9001. Cechą charakterystyczną tych standardów zarządzania jest wymóg ciągłego doskonalenia organizacji. Urzędy, które wdrożyły sformalizowane systemy zarządzania jakością, są obligowane wymaganiami standardu do podejmowania działań mających na celu zwiększenie skuteczności i efektywności tego systemu. Norma ISO 9001 jednakże dość ogólnie odnosi się do zasady doskonalenia systemu zarządzania jakością. Nie podaje natomiast konkretnej metodyki postępowania w tym zakresie ani też odpowiedniego narzędzia do pomiaru stopnia doskonalenia. Kierownictwo urzędów nie dysponuje więc odpowiednim narzędziem do weryfikacji podejmowanych działań doskonalących. Zaproponowano w artykule własną metodykę doskonalenia systemu zarządzania jakością, kierowaną do urzędów administracji samorządowej, uwzględniającą specyfikę funkcjonowania takich jednostek i charakter realizowanych przez nie zadań. (abstrakt oryginalny)

The author presents a proposition of improving the quality management systems method, designed for self-government institutions. In recent years more and more public institutions have based their performance on ISO 9001 standards. A characteristic feature of these standards is requirement of constant organizational improvement. Institutions, which employ formalized quality management systems, are obliged by the system requirements to undertake actions aiming at improving effectiveness and efficacy of this system. ISO standard rather generally refers to the principle of constant improving of the quality management system. However, it does not encompass any fixed methodology, neither is it a suitable tool of verifying constant improvement initiatives. Authorities of public institutions do not possess appropriate tools of verifying constant improvement initiatives. The author proposes her own methodology of quality management system improvement designed for self-government institutions, taking into account specifics of the functioning of such entities and the nature of tasks fulfilled by them. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Crosby, B.C., Bryson, J.M., 2003, Leadership for the Common Good. Tackling Public Problems in a Shared-Power World, University of Minnesota.
  2. Gaster, L., Squires, A., 2003, Providing Quality in the Public Sector, Open University Press, Philadelphia.
  3. Glińska, E., Kobylińska, U., 2009, Współczesne koncepcje zarządzania jakością w instytucji publicznej, w: Matwiejczuka, W. (red.), Zarządzanie organizacją w nowej rzeczywistości gospodarczej, Difin, Warszawa.
  4. Jedynak, P., 2007, Benchmarking znormalizowanych systemów zarządzania jakością, Problemy Jakości 2007, nr 4.
  5. PN-EN ISO 9000:2006, 2006, Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia, Wydawnictwo PKN, Warszawa.
  6. PN-EN ISO 9001:2009, 2009, Systemy zarządzania jakością. Wymagania, Wydawnictwo PKN, Warszawa.
  7. Zauderer, D., 2006, Leadership for Public Policy Implementation Certificate. A Leadership Development Program, American University Washington, DC.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu