BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Boratyńska-Sala Anna (Politechnika Krakowska)
Tytuł
Zastosowanie teorii rozwiązywania innowacyjnych zadań w dziedzinie biznesu i zarządzania
Application of Theory of Involving System in Business and Management
Źródło
Zarządzanie Przedsiębiorstwem / Polskie Towarzystwo Zarządzania Produkcją, 2008, nr 1, s. 13-23, rys., bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Metoda TRIZ, Innowacyjność przedsiębiorstw, Rozwiązywanie problemów, Twórcze rozwiązywanie problemów, Zarządzanie innowacyjne
TRIZ method, Enterprise innovation, Solving problems, Creative solving problems, Innovative management
Uwagi
summ.
Abstrakt
Zarządzanie innowacyjnością w firmie zawsze było jednym z najważniejszych zagadnień menedżerskich, a dziś powszechnie już wiadomo, że innowacyjność nie jest luksusem, lecz koniecznością. Świat biznesu stał się niezwykle dynamiczny i szybki, technika informacyjna i globalna łączność sieciowa eliminują granice, które pozwalały bezstresowo prowadzić przedsiębiorstwa. Rynek wymaga lepszej usługi, konkurencja - nawet wśród małych przedsiębiorstw - osiąga już globalną skalę. Jednocześnie nie istnieją niezmienne i wypróbowane metody, które mogłyby pomóc w innowacji w ramach działalności handlowej. W poszukiwaniu rozwiązań, coraz więcej ludzi biznesu zwraca uwagę na metodykę TRIZ. Skrót TRIZ jest akronimem: "Teorii Rozwiązywania Innowacyjnych Zadań", stworzonej przez Henryka Saulowicza Altszullera w latach 40. - 80. w dawnym Związku Radzieckim, jako próba metodycznego podejścia do zadań wynalazczych. Pomimo, że stosunkowo mało znany poza byłym ZSRR do końca ubiegłego wieku, obecnie stał się własnością całego świata. Coraz więcej przedsiębiorstw i organizacji gospodarczych na całym świecie zaczyna uważać TRIZ za najlepszą metodykę innowacji. (fragment tekstu)

The paper presents application of TRIZ method in business for improving innovative activities of companies. Modern TRIZ for Business and Management is not yet as thoroughly elaborated as TRIZ for Technology and Engineering. We need to further study business-specific trends and patterns of business systems evolution, create business-specific databases, and so forth. But the same applies to TRIZ itself - it has been ever-evolving science. And as practice shows, even with a current body of TRIZ knowledge for Business and Management we can success-fully solve problems and come up with new innovative solutions. Power of analytical tools of TRIZ makes the method effective in addressing a wide rangę of challenges and problems, with supporting tools like QFD, FMEA, Technology Road mapping or Six Sigma. But what really matters is not amount of information in the TRIZ databases, but a new way of breakthrough thinking proposed by TRIZ: through eliminating contradictions towards ideality. Instead blind search and jumping to ideas and conclusions too fast, we thoroughly analyze a situation, reveal con-traditions, and resolve them in "win- win" way. Understanding of the mechanisms of evolutionary transitions and the TRIZ trends of evolution can help businesses to define strategie development based on a systematic approach rather than on guesses, trials and errors. This way of thinking will enrich everyone who wants to stay at the leading edge of innovation. Let us say, today's TRIZ for business and management is like a car which can bring us too many destinations. No doubt, one day we will have a space ship. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. AltszuIIer H. S.: Znaleźć ideę, Moskwa 2007.
  2. AltszuIIer H. S.: Elementy teorii twórczości inżynierskiej, WNT, Warszawa 1984.
  3. Michalewicz Z., Fogel D.B.: Jak to rozwiązać, czyli nowoczesna heurystyka. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006.
  4. Logger F.: Logiczna analiza ARIZ 85 c, [online], Dostępny w Internecie: www.metodolog.ru/conference/htm.
  5. Sałamatow J.P.: Idealizacja systemów technicznych, Krasnojarsk 1984.
  6. Souchkov V.: Breakthrough thinking with TRIZ for Business and management: An overview ICG Training & Consulting, [online] march 2007, Dostępny w Internecie: www.xtriz.com.
  7. Zlotin B., Zussman A., Directed, Evolution: Philosophy, Theory and Practice. Ideation International Inc, 2001.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-4773
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu