BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nogalski Bogdan (Uniwersytet Gdański), Rybicki Jacek (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Wielowymiarowa i wielopoziomowa przewaga konkurencyjna : aspekty teoretyczne
Multidimensional And Multilevel Competetive Advantage : Theoretical Aspects
Źródło
Prace Naukowe Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Studia i Materiały (18), 2005, nr 76, t. 1, s. 229-242, rys., tab., bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Przewaga konkurencyjna, Zarządzanie strategiczne, Strategia przedsiębiorstwa
Competitive advantage, Strategic management, Corporation strategies
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie głównych kierunków we współczesnej teorii przewagi konkurencyjnej, próba uporządkowania i systematyzacji różnych podejść, jak również przedstawienie źródeł przewag konkurencyjnych na różnych poziomach strategicznych. Szczególne interesujące mogą być rozważania na temat sposobów tworzenia przewagi konkurencyjnej na następujących poziomach: otoczenia konkurencyjnego, korporacji, strategicznej jednostki biznesu i poziomie produktu. Przewag konkurencyjnych można doszukiwać się również w innych przekrojach i perspektywach, np. w jakim stopniu model biznesu może kreować różnego rodzaju przewagi konkurencyjne na poziomie produktu, czy usługi ? Autorzy artykułu pragną zasygnalizować również względność przewagi konkurencyjnej w zależności od kontekstu strategicznego. Dotyczy to głównie odpowiedzi na pytanie: dlaczego jedne przedsiębiorstwa posiadając przewagę konkurencyjną potrafią ją wykorzystać w walce konkurencyjnej na rynku a inne nie są w stanie tego dokonać? Ważnym zagadnieniem jest problem dopasowania strategicznego, czyli sformułowania odpowiedniej strategii, bazującej na osiągniętych typach przewag konkurencyjnych. Ostatnim zagadnieniem poruszonym w artykule jest problem analizy przewag konkurencyjnych w ujęciu dynamicznym, gdzie czynnik czasu jest decydujący w osiągnięciu sukcesu rynkowego a sama przewaga konkurencyjna jest rozpatrywana pod kątem labilności dystansu jaki dzieli poszczególnych konkurentów i lidera rynkowego. (abstrakt oryginalny)

In our paper we tried to present briefly main directions of contemporary competitive advantage theory. We also tried to classify types of competitive advantage on various levels concentrating on nature of multilevel strategic advantage. We also focused on many forms of strategic advantage according to chosen dimensions. In our conception competitive advantage has not only multilevel nature but multidimensional as well. We have presented few matrices showing options available for companies in various market position in order to search for multidimensional competitive advantage. Our intention was to combine the core competences approach with the positioning approach to the strategic planning and multilevel analysis of chosen dimensions. The main dimensions of this concept are: willingness to learn, willingness to change, core competences, durability of competitive advantage, innovation's revolutionary aspect for market and industry. The multilevel competitive advantage can be created on following fields: network, business model, market and product. Strategic context and market strategy are two key factors which influencing the use of competitive advantage in the practice. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. OBŁÓJ K., Strategia organizacji, Warszawa, PWE, 1998.
  2. OBŁÓJ K., Tworzywo skutecznych strategii. Warszawa, PWE, 2002, 97-121.
  3. ROMANOWSKA M., planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Warszawa, PWE, 2004, 288-290.
  4. NOGALSKI B., RYBICKI J.M., In Search of Multidimensional Competitive Advantage. W: Raport on Management Knowledge Management, Gierszewska G. (red.), Warszawa, Leon Koźmiński Academy of Entrepreneurship and Management, 2001, 141-155.
  5. HAMEL G., PRAHALAD CK., Przewaga konkurencyjna jutra, Warszawa, Business Press, 1999, 23-24.
  6. BRATNICKI M., Pod znakiem przewag konkurencyjnych. Kilka uwag o tworzeniu strategii organizacji w nowej ekonomii. W: Strategie i konkurencyjność przedsiębiorstw po dziesięciu latach transformacji. Tom I, Moszkowicz M.(red.) Polanica Zdrój, Instytut Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, 2001, 183-192.
  7. SIMON H., Szukamy przewagi konkurencyjnej, Gazeta Wyborcza, 2 marca 2005.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-9468
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu