BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lachowicz-Tabaczek Kinga (Uniwersytet Wrocławski)
Tytuł
Psychologiczne uwarunkowania elastyczności menedżerskiej - znaczenie postawy wobec nowych doświadczeń oraz przekonań na temat natury ludzkiej
Psychological Determinants of Managerial Flexibility - the Importance of Attitude Towards New Experience and Theories about Human Nature
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2012, nr 249, s. 106-116, rys., bibliogr. 23 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Sukces w zarządzaniu kadrami : elastyczność w zarządzaniu kapitałem ludzkim. T. 2, Problemy zarządczo-psychologiczne
Słowa kluczowe
Menedżer
Manager
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Głównym celem tego artykułu jest określenie najważniejszych, psychologicznych czynników wpływających na elastyczność menedżerską. Elastyczność menedżerska jest tutaj rozumiana jako metakompetencja, zawierająca aspekty poznawcze, emocjonalne i wykonawcze oraz zdolność uczenia się na doświadczeniach. Wśród tych aspektów za najważniejszy uznano kompetencje emocjonalne związane z reakcjami na nowe, zaskakujące informacje. Na bazie koncepcji C.S. Dweck oraz przeprowadzonych przez nią badań [2000] założono, że reakcja na nowe, zaskakujące sytuacje uzależniona jest od potocznych koncepcji na temat ludzkich cech i zdolności. Artykuł zawiera wskazania dotyczące tego, jak można rozwijać elastyczność menedżerską, uwzględniając potoczne koncepcje cech i zdolności. (abstrakt oryginalny)

The main aim of this paper is to establish the most important psychological factors affecting managerial flexibility. Flexibility is understood as meta-competency, including cognitive, emotional, executive and learning agility aspects. Among these aspects, emotional reaction on new, unexpected and difficult situations was assumed a core element of managerial flexibility. On the basis of Carol Dweck's (2000) research it was predicted that the emotional reaction on new experience is a result of popular theories about human features and abilities. The conviction that features and abilities can be changed and developed enables to treat new and difficult situations as a challenge and facilitates acting in unconventional and creative manner. On the other hand, assuming that abilities are fixed and cannot be changed makes it difficult to act in a flexible way because it causes that the manager concentrates on the evaluation of his/her abilities and the necessity of showing that they are high. The paper presents how theories of human ability may contribute to the development of managerial flexibility. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Briscoe J.P., Hall D.T., Grooming and picking leaders using competency frameworks: Do they work? An alternative approach and new guidelines for practice, "Organizational Dynamics" 1999, nr 28.
  2. Burke R.J., Cooper C.L., Leading in Turbulent Times: Managing in the New World of Work, MA: Blackwell Publishing, Malden 2004.
  3. Dess G.G., Picken J.C., Changing roles: Leadership in the 21st century, "Organizational Dynamics" 2000, no 28.
  4. De Meuse K.P., Dai G., Hallenbeck G., Learning agility: A construct whose time has come, "Consulting Psychology Journal: Practice and Research" 2010, no 62.
  5. Dweck C.S., Self-Theories: Their Role in Motivation, Personality, and Development. Psychology Press, Philadelphia 2000.
  6. Fiedler F.E., A Theory of Leadership Effectiveness, McGraw-Hill, New York 1967.
  7. Hersey P., Blanchard K.H., The Management of Organizational Behavior (4th ed), Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ 1984.
  8. House R., Gupta V., Hanges P.J., Javidan M., Dorfman P.W., Culture, Leadership, and Organization: The Globe Study of 62 Societies, CA: Sage, Thousand Oaks 2004.
  9. Kaiser R.B., Overfield D.V., Assessing flexible leadership as a mastery of opposites, "Consulting Psychology Journal: Practice and Research" 2010, nr 62.
  10. Kaplan R.E., Kaiser R.B., The Versatile Leader: Make the Most of Your Strengths - Without Overdoing It, Pfeiffer, San Francisco 2006.
  11. Kossowska M., Nowe poznawcze wymiary osobowości a społeczne poznanie i działanie, [w:] Psychologia poznania społecznego: Nowe tendencje, red. M. Kossowska, M. Kofta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  12. Lachowicz-Tabaczek K., Koncepcje świata i natury ludzkiej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
  13. Lombardo M.M., Eichinger R.W., High potentials as high learners, "Human Resource Management" 2000, nr 39.
  14. Nelson J.K., Zaccaro S.J., Herman J., Strategic information provision and experiential variety as tools for developing adaptability skills, "Consulting Psychology Journal: Practice and Research" 2010, nr 62.
  15. Norton L.W., Flexible leadership: An integrative perspective, "Consulting Psychology Journal: Practice and Research" 2010, nr 62.
  16. McCall M.W. Jr., Lombardo M.M., Morrison A.M., The Lessons of Experience: How Successful Executives Develop on the Job, The Free Press, New York 1988.
  17. Molden D.C., Dweck C.S., Finding "meaning" in psychology, "American Psychologist" 2006, nr 61.
  18. Pulakos E.D., Schmidt N., Dorsey D.W., Arad S., Hedge J.W., Borman W.C., Predicting adaptive performance: Further tests of a model of adaptability, "Human Performance" 2002, no 15.
  19. Vroom V.H., Jago A.G., The New Leadership: Managing Participation in Organizations, Englewood Cliffs, Prentice Hall, NJ 1988.
  20. White R.P., Shullman S.L., Acceptance of uncertainty as an indicator of effective leadership, "Consulting Psychology Journal: Practice and Research" 2010, nr 62.
  21. Wood R.E., Bandura A., Impact of conceptions of ability on self-regulatory mechanisms and complex decision-making, "Journal of Personality and Social Psychology" 1989, nr 56.
  22. Yukl G.A., Mahsud R., Why flexible and adaptive leadership is essential, "Consulting Psychology Journal: Practice and Research" 2010, nr 62.
  23. Zaccaro S.J., Banks D., Leader visioning and adaptability: bridging the gap between research and practice on developing the ability to manage change, "Human Resource Management" 2004, nr 43.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu