BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wolniak Radosław (Politechnika Śląska), Szymański Jarosław (Politechnika Śląska)
Tytuł
Wykorzystanie narzędzi statystycznych do analizy procesu w produkcji wielkoseryjnej na przykładzie przedsiębiorstwa motoryzacyjnego
Application of Statistical Tools in Massproduction Process Analysis in Automotive Industry
Źródło
Zarządzanie Przedsiębiorstwem / Polskie Towarzystwo Zarządzania Produkcją, 2006, nr 2, s. 70-87, rys., tab., bibliogr. 28 poz.
Słowa kluczowe
Metody statystyczne, Przemysł motoryzacyjny, Procesy technologiczne, Statystyczne Sterowanie Procesem, Sześć Sigma
Statistical methods, Automotive industry, Technological processes, Statistic process control (SPC), Six Sigma
Uwagi
summ.
Abstrakt
W prezentowanym artykule przedstawiono, na przykładzie przedsiębiorstwa działającego w branży motoryzacyjnej, możliwości zastosowania metod statystycznych. Zastosowanie metod statystycznych w zakresie całego procesu produkcyjnego jest jednym z wymagań obowiązującej obecnie w branży motoryzacyjnej normy ISO/TS 19949:2002. Aktualnie proces produkcyjny wraz z podprocesami sterowany jest w całości statystycznie, zgodnie z wymaganiami ISO/TS 16949:2002, dzięki czemu ewentualne odchylenia wykrywane są wówczas, gdy się pojawiają i nie są przekazywane do następnych faz produkcji. Wszystkie wejścia, wyjścia i przebieg procesów technologicznych zgodnie z procesowym podejściem podlegają monitorowaniu, a oddziaływanie na proces skierowane jest na zapobieganie odchyleniom ważnych charakterystyk od wartości pożądanych i ciągłe doskonalenie procesu. W publikacji pokazano jak w tego typu przedsiębiorstwie stosuje się wybrane metody statystyczne. Analizowanym detalem było prawe przednie wzmocnienie pod silnik. W jego przypadku proces technologiczny sprawiał wiele kłopotów, przed zastosowaniem podejścia procesowego, i wykazywał brak powtarzalności kluczowych cech. W przypadku trzech pozostałych charakterystyk natychmiast podjęto działania zgodnie z Procedurą Działania Korygujące i Zapobiegawcze, wyeliminowano przyczyny specjalne, opisano je, podjęto działania zapobiegawcze i sporządzono zapisy. Dzięki zastosowaniu statystycznego sterowania procesem, zdolność przedsiębiorstwa do produkowania dobrych jakościowo wyrobów zdecydowanie się poprawiła. Pomimo, że metody statystycznego sterowania procesami są znane i stosowane na świecie z powodzeniem od lat, to dopiero zastosowanie podejścia procesowego tak naprawdę pozwala uwypuklić znaczącą rolę w ciągłym podnoszeniu efektywności procesów. Podejście procesowe do zarządzania uświadamia również kierownictwu istotę wysokiej jakości przy małej ilości działań korekcyjnych, co między innymi skłania kierownictwo do wdrażania metodologii Six Sigma, tak jak miało to miejsce w omówionym przypadku. Przedsiębiorstwo, po wdrożeniu podejścia procesowego, stosuje się do zasady "wykonuj rzeczy właściwe i rób je dobrze przez cały czas", ponieważ osiągnięcie pełnych możliwości procesu jest bardzo trudnym, ale jakże niezbędnym zadaniem. W przypadku, kiedy zdolność wykonywania procesu powoduje wzrost wydajności, przedsiębiorstwo może wiele zyskać, ale kiedy indziej poprzez jej spadek może dużo stracić, wtedy ta niekonsekwencja poważnie może zaszkodzić. Dlatego celem organizacji powinno być, aby każdy proces był zdolny osiągać kluczowe wymagania z żelazną konsekwencją, dzięki ciągłemu doskonaleniu procesów lub ich przeprojektowywaniu. Można to osiągnąć miedzy innymi przez stosowanie różnorodnych narzędzi zaliczanych do grupy statystycznego sterowania procesem. (fragment tekstu)

Nowadays the automotive industry in very important and need special attention to fulfill quality and reliability requirements of customers. The ISO 9000 standard is a familiar label to many organizations. But some specific industries like automotive firms needs betters and more detailed standards. The automotive industry has comprised multinational corporations for many decades but there has been little harmonization in quality system requirements across all plants. QS 9000 harmonized these requirements not only in the USA but in every country where GM, Ford and Chrysler had suppliers. But European firms had some another standards like VDA 6, AVSQ 94 and EAQF. Firms and nations developed to work out an international standard - ISO/TS 16949. This standard was designed to meet the most up-to-date requirements of the all automotive industry. ISO/TS 16949 applies to all internal and external suppliers of products or production material, or services such as heat treatment, painting, plating, varnishing, galvanizing or other surface treatments and products specified by original equipment manufacturer customers. The goal of this standard is to improve of product's quality by implementing many requirements like:
  • goal setting, measurement and review,
  • customer satisfaction measurement,
  • product safety,
  • compliance with regulations,
  • process design management,
  • application of commons tools and techniques,
  • regular measurement of quality system performance,
  • accreditation of inspection, test and calibration laboratories,
  • making staff aware of the impact of nonconformities on customers.
In presented papers we described on example an automotive industry company the possibility of using various methods of statistical quality control. We divide our publication in four parts:
  • management in automotive industry - the history,
  • the characterization of ISO/TS 16949:2002 standard,
  • the implementation of TS 16949:2002 on example a company form automotive industry,
  • statistical analysis on example one, chosen process.
Statistical methods are obligatory in ISO/TS 16949:2002. In article we describe how to use some of statistical methods to development and production on some automotive details. We think that statistical methods are very imported especially in automotive industry and firms should use them to better process management. The usage of statistical process control is also an important part of continual improvements process. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Borcz A.: Globalne wytyczne zarządzania jakością dla dostawców przemysłu motoryzacyjnego (ISO/TS 16949:2002) na tle sytuacji w branży, "Problemy Jakości", nr 3, 2003.
  2. Borkowski S., Siekański K.: Zarządzanie funkcjonalne a procesowe w przedsiębiorstwach, "Organizacja i kierowanie", nr 2, 2004.
  3. Brussee W.: Statistics for Six Sigma Made Easy, McGraw Hill, 2004.
  4. Document: ISO/TC 176/S.C 2/N 544R2, Guidance on the Concept and Use of the Process Approach for management systems, 13 may 2003.
  5. Grudowski. P.: Podejście procesowe do zarządzania jakością wg wymagań normy PN - EN ISO 9001:2001, część I, "Q jakości", nr 2, 2003.
  6. Grudowski. P.: Podejście procesowe do zarządzania jakością wg wymagań normy PN - EN ISO 9001:2001, część II, "Q jakości", nr 3, 2003.
  7. Hamrol A., Mantura W.: Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  8. Humienny Z.: Specyfikacja geometrii wyrobów (GPS): podręcznik akademicki, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne cop., Warszawa 2004.
  9. ISO/TS 16949:2002 IMPLEMENTATION GUIDE, Automotive Industry Action, Michigan 2003.
  10. Jednoróg A., Koch T., Zadrożny R.: Metody i techniki zapewnienia jakości o szczególnym znaczeniu dla przemysłu motoryzacyjnego, "Problemy Jakości", nr 1, 2000.
  11. Kleniewski A.: Podejście procesowe, "Problemy Jakości", nr 6, 2004.
  12. Kreier E., Łuczak J.: Rozwój systemu zarządzania jakością ISO 9001 , tom I, Wydawnictwo Forum, Poznań 2000.
  13. Księga Jakości Zakładu wg ISO/TS 16949:2002.
  14. Norma ISO/TS 16949 http://www.adees.pl/iso- ts16949.html.
  15. Norma PN - ISO 8258+AC1 Karty kontrolne Shewharta.
  16. Rękawek D.: Droga do sukcesu, "ABC Jakości", nr 4, 2002.
  17. Specyfikacja Techniczna ISO/TS 16949:2002, wydanie drugie, 01.03.2002 r.
  18. Stamatis D. H.: Six Sigma and Beyond: Design for Six Sigma, Volume VI, St. Lucie Press, 2003.
  19. Stamatis D. H.: Six Sigma and Beyond: Statistical Process Control, Volume IV, St. Lucie Press, 2003.
  20. Stamatis D. H.: Six Sigma and Beyond: Statistics and Probability, Volume III, St. Lucie Press, 2003.
  21. Stamatis D. H.: Six Sigma Fundamentals: A Complete Guide to the System, Methods and Tools, Productivity Press, 2004.
  22. Strona internetowa: http://www.sustainingedge.com/pdf/ISOTS16949.pdf.
  23. Strona internetowa: http://www.ottima-plus.com.pl/oferta.php?id=4&kat=oferta&co=wiecej.
  24. Szymański J. :Podejście procesowe i jego wpływ na zdolność procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie wielkoseryjnym z branży motoryzacyjnej, praca magisterska napisana pod kierunkiem naukowym R. Wolniaka, Politechnika Śląska, Gliwice 2005.
  25. Urbaniak M.: Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, Warszawa 2004.
  26. Weat B., Mils Ch., Carnell M.: Leaning into Six Sigma, McGraw-Hill, 2003.
  27. Wolniak R.: Modele ciągłego doskonalenia stosowane w six sigma, "Problemy Jakości", nr 5, 2005, s. 15-20.
  28. Zielenkiewicz J.: Wskaźniki efektywności procesów w aspekcie wymagań normy ISO 9001:2000, "Problemy Jakości", nr 11, 2003.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-4773
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu