BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Repetowski Radosław (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
Tytuł
Konkurencyjność przedsiębiorstw w dobie globalnego kryzysu finansowego
Competitiveness of Enterprises During the Global Financial Crisis
Źródło
Przedsiębiorczość - Edukacja, 2010, vol. 6, s. 92-100, rc., tab., bibliogr. 9 poz.
Tytuł własny numeru
Przedsiębiorczość w warunkach integracji europejskiej
Słowa kluczowe
Kryzys finansowy, Przedsiębiorstwo, Konkurencyjność, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Strategia konkurencji
Financial crisis, Enterprises, Competitiveness, Enterprise competitiveness, Competition strategy
Uwagi
summ.
Abstrakt
Każde przedsiębiorstwo, bez względu na branżę i rodzaj wykonywanej działalności, dąży do osiągnięcia ściśle określonego celu. Nadrzędnym celem każdego przedsiębiorstwa jest osiągnięcie sukcesu rynkowego. O rynkowym sukcesie przedsiębiorstwa można mówić wtedy, gdy osiąga ono lepsze niż przeciętne wyniki w danym sektorze, a przejawia się to w postaci dużo większego zysku i znacznego udziału w rynku. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku, gdy dane przedsiębiorstwo osiągnęło pozycję monopolisty, gdzie głównym czynnikiem warunkującym osiągnięcie sukcesu jest brak konkurencji. Sytuacja ta może również zdarzyć się na rynku konkurencyjnym, jednak wtedy osiągnięcie sukcesu przez przedsiębiorstwo jest zdeterminowane przez uzyskanie odpowiedniej pozycji konkurencyjnej. Można więc powiedzieć, że warunkiem rynkowego sukcesu przedsiębiorstwa jest osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w stosunku do działających na danym rynku konkurentów. Przedsiębiorstwo może tego dokonać poprzez odpowiednie zaplanowanie strategii konkurencji, czyli opracowanie ogólnego planu, w jaki sposób przedsiębiorstwo będzie konkurować. (fragment tekstu)

Competition is a process that occurs in every aspect of human activity especially when it comes to economic activity within the market economy, which is one of the fundamental forms of social organization of economic activity. Traders are forced to make decisions concerning both the production and resource allocation, which is an inherent factor in competition. One of the preconditions for the process of competition is the scarcity of a resource in relation to the demand for the goods. In the case of a market economy we are dealing with a limited volume of demand for the asset. So competition is one of the features of a market economy. The continuous competition of traders in order to achieve the same goal (profit maximizing), is a necessary factor in the success or failure of a company, industry, region or national economy. The situation becomes even more complicated when companies are forced to act in times of crisis. The crisis should be understood as a worldwide collapse of the economy manifested primarily by a fall of the stock index, decrease of production, rising unemployment, declining economic growth, declining revenues or by the failure of the financial system. The global economy is currently in a deep financial crisis, which is why, in order to survive, companies operating in that environment must have the ability to quickly adapt to the rapidly changing environment. The author of this text presents the essence of competition as an economic phenomenon, the causes of the global financial crisis and possible actions and strategies that may enable companies to compete effectively in the present crisis. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamkiewicz-Drwiłło H., 2002, Uwarunkowania Konkurencyjności przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  2. Gorynia M., 2001, Międzynarodowa konkurencyjność polskich przedsiębiorstw - wyniki badań empirycznych [w] Tom IV Przedsiębiorczość i konkurencyjność, VII Kongres Ekonomistów Polskich, PTE.
  3. Porter M.E., 1999, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
  4. Radło M.J., 2008, Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki, Instytut Gospodarki Światowej - Szkoła Główna Handlowa, Warszawa - http://www.radlo.org/mkg.pdf
  5. Stankiewicz M.J., 2002, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Dom Organizatora, Toruń.
  6. Niestrój R., 1997, Istota i znaczenie marketingu [w:] Podstawy marketingu, red. J. Altkorn, Instytut Marketingu, Kraków.
  7. Kotler Ph., 2004, Philip Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu, REBIS, Poznań.
  8. Jasiński A., 1992, Przedsiębiorstwo innowacyjne na rynku, Książka i Wiedza, Warszawa.
  9. Pomykalski A., 2001, Zarządzanie innowacjami, PWN, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-3296
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu