BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kulawczuk Teodor (Uniwersytet Gdański), Kulawczuk Przemysław (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Wpływ stosowania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu i etyki biznesu na wyniki ekonomiczne polskich przedsiębiorstw : czy etyczny biznes się opłaca?
Impact of Applying the Rules of Social Responsibility of Business and Business Ethics on Economic Performance of Polish Firms : Does Ethical Business Pay off?
Źródło
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2007, t. 205, s. 33-62, tab., bibliogr. 18 poz.
Tytuł własny numeru
Unifikacja programów nauczania przedmiotów ilościowych
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Etyka przedsiębiorstwa, Wynik finansowy, Zarządzanie przedsiębiorstwem
Corporate Social Responsibility (CSR), Corporate ethics, Financial performance, Enterprise management
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przedstawione poniżej badanie jest pierwszą w Polsce próbą oszacowania korzyści ekonomicznych ze stosowania zasad CSR i etyki biznesu wobec przedsiębiorstw, które nie tylko deklarują stosowanie tych zasad ale były w stanie udowodnić, że rzeczywiście je spełniają. Odróżnia to prezentowane badanie od części badań zagranicznych, które opierały się na danych deklarowanych lub i znamionach zewnętrznych (np. posiadaniu kodeksów etyki, czy też złożeniu publicznej deklaracji przestrzegania zasad CSR itp.) Jak pokazuje polska specyfika wiele dużych, posiadających kodeksy etyczne i deklarujących stosowanie zasad CSR przedsiębiorstw, nigdy nie zostałaby certyfikowana jako "Przedsiębiorstwo Fair Play" ponieważ na przykład uwikłane są w spory sądowe z obcego powództwa (np. pracownicze), czy też nie zawsze płacą terminowo kontrahentom. Te kwestie z reguły pomijane są w certyfikacjach CSR. (fragment tekstu)

Corporate Social Responsibility (CSR) is an important factor which shapes organizational culture of enterprises. There is a broad literature on the qualitative effects of CSR rules implementation on company performance. The presented article is targeted at presenting the impact of CSR certification on financial performance of Polish enterprises. Authors use comparative analysis of financial data referring to two groups of enterprises: the first one constituted of the CSR certified companies and the comparative group, selected on basis of quasi - experimental design. The comparative analysis reveals that CSR certified companies have different financial characteristics than the non CSR certified group. The CSR certified companies more economically use resources, especially fixed capital, have higher labor profitability and profitability on sales, have on the average less assets than the rest of companies, possess nearly two times higher financial liquidity and significantly better compensate employees. Authors conclude that it is highly probable that the CSR certified companies in Poland represent different business model based more on human capital than on physical or financial assets, like the rest of the companies. The CSR certified companies have better financial performance than the rest of economy. It pays to be fair in Polish business reality. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Baker J., Evaluating the Impact of Development Projects on Poverty: A Handbook for Practitioners. Directions in Development, World Bank, Washington, D.C.2000.
  2. Corporate Regulatory Compliance Practices, Ernst and Young, November 2005.
  3. http://209.85.129.104/search?q=cache:pcT9Zke8fdYJ: www.csreurope.org/aboutus/CSRf actsandfigures_page397.aspx+stakeholder-balanced+companies+Harvard+2000&hl =pl&gl=pl&ct=clnk&cd=1.
  4. http://www.iped.pl/.
  5. Investing in Responsible Business, The 2003 survey of European fund managers, financial analysts and investor relations officers, CSR Europe, Delloite, Euronext, 2003.
  6. Maximizing the benefits of corporate Social Responsibility for small land medium-sized enterprises participating in regional and global supply chains, UN ESCAP, Bangkok Tahiland 2005.
  7. Ravallion M, Assessing the Poverty Impact of an Assigned Program, [w:] F. Bourguignon and L.A. Pereira da Silva (eds.) The Impact of Economic Policies on Poverty and Income Distribution: Evaluation Techniques and Tools, Volume 1. New York: Oxford University Press.
  8. Ravallion M., Evaluating Anti-Poverty Programs, Policy Research Working Paper 3625 World Bank, Development Economics Research Group, Washington, D.C. 2006.
  9. Raynard P., Forstater M., Corporate Social responsibility. Implications for Small and Medium Enterprises in Developing Countries, UNIDO, Vienna 2002.
  10. Regulamin Programu ,, Przedsiębiorstwo Fair Play" 2006, http://www.iped.pl.
  11. Reporting on Economic Impacts, A report for the Global Reporting Initiative, Business for Social Responsibility, October 2005.
  12. Rosenbaum P., Rubin D., The Central Role of the Propensity Score in Observational Studies for Casual Effects, "Biometrica", 70, 41-55, 1983.
  13. Rubin D., Combining propensity score matching with additional adjustments for prognostic covariates, "Journal of the American Statistical Association", 95, 573-585, 2000.
  14. The Top 10 BENEFITS OF Enganging in Corporate Social Responsibility: The Business Case, http://www.csrnetwork.com/downloads/OpinionWhyBother.pdf.
  15. Verschoor C., Interactions Between Compliance and Ethics, "Strategic Finance", June 2006.
  16. Verschoor C., More evidence of better financial performance. (Ethics), "Strategic Finance", November 2003.
  17. Webley S., More E., Does Business Ethics Pay? Ethics and financial performance, IBE, London 2003.
  18. Welfe W., Welfe A., Ekonometria stosowana, PWE, Warszawa 1996.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-6018
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu