BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kopczewski Marian (Politechnika Koszalińska)
Tytuł
Hurtownia danych w strukturze przedsiębiorstwa, część I: model projektowania
Data Warehouse in Company Structure, Part I: Designing Method
Źródło
Zarządzanie Przedsiębiorstwem / Polskie Towarzystwo Zarządzania Produkcją, 2005, nr 1, s. 37-46, rys., tab., bibliogr. 17 poz.
Słowa kluczowe
Hurtownie danych, Bazy danych, Systemy wspomagania decyzji, Systemy z bazą wiedzy
Data warehouse, Databases, Decision Support Systems (DSS), Knowledge based systems
Uwagi
summ.
Abstrakt
Rozwój technologii informatycznych coraz bardziej pomaga przedsiębiorstwom stać się bardziej dochodowymi i konkurencyjnymi. Zdobywanie przewagi nad konkurencją wymaga od przedsiębiorstw przyspieszania procesu podejmowania decyzji tak, aby szybko mogły one reagować na zmiany. Kluczowym, w przyspieszaniu procesu podejmowania decyzji, jest posiadanie - w odpowiednim czasie - właściwej i łatwo dostępnej informacji. Obecne systemy zarządzania przedsiębiorstwami zawierają dane. które mogą dostarczyć informacji niezbędnej do podjęcia decyzji. Jednak w większości przedsiębiorstw dane te są rozrzucone po wielu różnych systemach, platformach i miejscach, co sprawia, że zapewnienie integralności danych oraz dostępu do nich w rozsądnie krótkim czasie jest prawie niemożliwe. W celu dostarczania niezbędnych informacji wypracowujących decyzje, projektuje się hurtownię danych wspomagającą podejmowanie decyzji. Postęp technologiczny sprawia, że stworzenie hurtowni danych dostarczającej na czas wiarygodnej informacji do podejmowania decyzji staje się możliwe praktycznie w każdej organizacji. Celem artykułu jest ogólne przedstawienie hurtowni danych jako elementu wspomagania podejmowania decyzji, a szczególnie zaprezentowanie sposobu projektowania przykładowej hurtowni dla operatora oferującego usługi w dziedzinie telefonii komórkowej. Zadaniem zaprojektowanej hurtowni będzie wspomaganie analiz rynkowych, a przede wszystkim umożliwienie szybkiego dostępu do wszelkiego rodzaju danych związanych z działalnością przedsiębiorstwa. (fragment tekstu)

The company success in the market, especially in the unified European market, depends mainly on proper management information. Although information on company structure and its environment is a base for decision making, nowadays it's not sufficient in situation of rapid changes in the market. The most important is not obstructed data flow through different levels of organization structure and the way data is processed and presented. Introducing new integrated managing systems is the answer to problems with information flow and processing. Such systems are based on data warehouse. Data warehouse is a dynamic data structure which integrates software, hardware and data base. Data warehouse as data structure follows organization structure changes; Taking this into account data warehouse should be considered as a process of acquisition, processing and data distribution. Thus, it can be easily automated. This paper presents a design of data warehouse for telecommunication service provider. The main goal of presented design is:
  • to improve decision process
  • to ensure acceptable service level
  • to reduce expenses
  • to acquisition and process information
  • to ensure and maintain access to data
  • to ensure data exchanges.
The warehouse data is based on Oracle architecture. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Armstrong-Smith M. i D.: Oracle Discoverer, Helion, Gliwice 2003.
  2. Bębel B., Jankiewicz K.: Wykorzystanie oprogramowania Oracle Designer do budowy systemów informatycznych, Instytut Informatyki Politechniki Poznańskiej, Poznań 2000.
  3. Golfarelli M., Rizzi S.: Designing the Data Warehouse: Key Steps and Crucial Issues.
  4. http://www.ploug.org.pl/seminarium/seminarium_V/seminarium.htm
  5. Jarke M., Lenzerini M., Vassiliou Y., Vassiliadis P.: Hurtownie danych. Podstawy organizacji i funkcjonowania, Warszawa 2003.
  6. [6J Kopczewski M.: Hurtownia danych elementem wspomagania podejmowania decyzji. Materiały IV KK Metody i Systemy komputerowe w badaniach naukowych i projektowaniu inżynierskim, WNT, Kraków 2003.
  7. Kopczewski M.: Hurtownia danych elementem współczesnego systemu Business Objects, Materiały Konferencji Komputerowo Zintegrowane Zarządzanie, WNT, Warszawa 2003.
  8. Materiały informacyjne firmy Informix Software
  9. Materiały informacyjne firmy Microsoft
  10. Materiały informacyjne firmy Oracle
  11. Materiały informacyjne firmy SAP
  12. Materiały informacyjne firmy SAS Instytut
  13. Materiały informacyjne firmy Sybase
  14. Modern Marketing, Hurtownia Danych - arsenał wiedzy o firmie, Warszawa 2001.
  15. Pałasz P., http://republika.pl/pawel_palasz/ja/Projektowanie.html
  16. Poe V., Klauer P., Brobst S.: Tworzenie hurtowni danych, WNT, Warszawa 2000.
  17. Walczak B.: Oracle - Hurtownia danych, Wrocław 2003.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-4773
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu