BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Siegfried Patrick (Offenburg University of Applied Sciences)
Tytuł
Strategic Business Planning in Young Small and Medium Enterprises
Strategiczny biznesplan w małych i średnich przedsiębiorstwach
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2012, nr 250, s. 75-84, bibliogr. 54 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Performance Measurement and Management
Słowa kluczowe
Małe i średnie przedsiębiorstwa, Planowanie strategiczne
Small business, Strategic planning
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Wiele małych i średnich przedsiębiorstw konfrontuje się z problemem, który polega na tym, że ich struktury i procesy uniemożliwiają skuteczny rozwój i pozycjonowanie na rynku. Brakuje właściwych metod i narzędzi do tego celu. Często dostarczają one informacji na potrzeby zewnętrzych i wewnętrzych wymagań w sposób nieefektywny. W niniejszym artykule autor odpowiedział na następujące pytania: 1) Co badania mówią o planowaniu strategicznym w młodych MŚP? 2) Jakie aspekty należy uwzględnić w realizacji i kontroli?(abstrakt oryginalny)

Many SMEs are still faced with the problematic fact that their corporate structures and processes are not designed for efficient development and market positioning and there is a lack of appropriate methods and tools. SMEs are often inefficiently targeted to the internal or external demands for services. The following key questions are answered in this article: 1) Which studies are available in terms of strategic planning in young SMEs? 2) Which aspects should be considered in the implementation and control of these instruments?(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bantel K.A., Osborn R.N., The influence of performance, environment and size of the identifiability of firm strategy, British Journal of Management 1995, Vol. 6, pp. 235-238.
  2. Berry M., Strategic planning in small high tech companies, Long Range Planning 1998, Vol. 31, No. 3, pp. 455-466.
  3. Beutel R., Unternehmensstrategien international tätiger mittelständischer Unternehmen, Lang, Frankfurt am Main 1988.
  4. Boyd B.K., Strategic planning and financial performance, A meta-analytic review, Journal of Management Studies 1991, Vol. 27, pp. 353-374.
  5. Brüderl J., Preisendörfer P., Ziegler R., Der Erfolg Neugegründeter Betriebe. Eine empirische Studie zu den Chancen und Risiken von Unternehmensgründungen, 2. erweiterte Auflage, Berlin 1996.
  6. Capon N., Farley J.U., Hoenig S., Determinants of financial performance, A meta-analysis, Management Science 1990, Vol. 36, pp. 1143-1159.
  7. Christensen C.R., Andrews K.R., Bower J. L., Hamenesh P.M.E., Business Policy. Text and Cases, 5th edition, Ill, Irwin, Homewood 1982.
  8. Cooper A.C., Gimeno-Gascon F.J., Woo C.Y., Initial human and financial capital as predictors of new venture performance, Journal of Business Venturing 1994, Vol. 9, No. 5, p. 371.
  9. Cromie S., Adams J., Dunn B., Reid R., Family firms in Scotland and Northern Ireland: An empirical investigation, Journal of Small Business and Enterprise Development 1999, Vol. 6, No. 3, pp. 253-266.
  10. D'Amboise G., Bakanibona A., La planification dans les PME, Revue internationale, PME 1990, Vol. 3, No. 2, pp. 147-166.
  11. Dean J.W., Sharfman M.P., Procedural rationality in the strategic decision making process, Journal of Management Studies 1993, Vol. 30, pp. 587-610.
  12. Deimel K., Kraus S., Strategisches Management in kleinen und mittleren Unternehmen - Eine empirische Bestandsaufnahme [in:] P. Lemathe, J. Eigler, F. Welter, D. Kathan, T. Heupel, (Eds.), Management kleiner und mittlerer Unternehmen - Stand und Perspektiven der KMU-Forschung, DUV-Gabler Verlag, 2008, pp. 153-169.
  13. Delmar F., Shane S., Does business planning facilitate the development of new ventures?, Strategic Management Journal 2003, No. 12, pp. 1165-1185.
  14. Eisenhardt K.M., Zbaracki M.J., Strategic decision making, Strategic Management Journal 1992, Vol. 13, pp. 17-37.
  15. Fritz W., Marketing - ein Schlüsselfaktor des Unternehmenserfolges? - Eine kritische Analyse vor dem Hintergrund der empirischen Erfolgsfaktorenforschung, Marketing Zeitschrift für Forschung und Praxis 1990, No. 12, pp. 91-110.
  16. Gibson B., Cassar G., Longitudinal analysis of relationships between planning and performance in small firm, Small Business Economics 2005, Vol. 25, No. 3, pp. 207-222.
  17. Gooding R.Z., Wagner J.A., A meta-analytic review of the relationship between size and performance, Administrative Science Quarterly 1985, Vol. 30, pp. 462-481.
  18. Griggs H.E., Strategic planning system characteristics and organisational effectiveness in Australian small-scale firms, Irish Journal of Management 2002, Vol. 23, No. 1, p. 23.
  19. Honig B., Karlson T., Business plans and the nascent firm: A study of instrumental and institutional theories, Frontiers of Entrepreneurship Research 2001, pp. 13-23.
  20. HTW Aalen - Hochschule für Technik und Wirtschaft: Strategische Unternehmensplanung in kleinen und mittleren Unternehmen 2007.
  21. Jungbauer-Gans M., Preisendörfer P., Verbessern eine gründliche Vorbereitung und sorgfältige Planung die Erfolgschancen neugegründeter Betriebe?, Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung 1991, Vol. 43, No. 11, pp. 987-997.
  22. Kargar J., Parnell J.A., Strategic planning emphasis and planning satisfaction in small firms: An empirical investigation, Journal of Business Strategies 1996, No. 1, pp. 42-64.
  23. Kirchhoff B.A., Acs Z.J., Births and deaths of new firms, 1997.
  24. Kraus S., Harms R., Schwarz E.J., Zur Relevanz der strategischen Planung für das Wachstum junger KMU, Zeitschrift für Management 2007, Vol. 2, No. 4, pp. 374-400.
  25. Kuratko D.F., Hornsby J.S., Naffziger D.W., Unternehmerische Ziele von Eigentümern, Internationales Gewerbearchiv 1998, Vol. 46, pp. 86-99.
  26. Leitner K.H., Strategisches Verhalten von kleinen und mittleren Unternehmen, dissertation, Wien 2001.
  27. Lindblom C.E., The science of "muddling through", Public Administration Review 1959, Vol. 19, pp. 79-88.
  28. Löffler C., Die Wirkung der strategischen Planung auf den Unternehmenserfolg, Wiesbaden 1995.
  29. Lyles M.A., Thomas H., Strategic problem formulation: Biases and assumptions embedded in alternative decision-making models, Journal of Management Studies 1988, Vol. 25, No. 2, pp. 131-145.
  30. Lyles M.A. Baird I.S., Orris J.B., Kuratko D.F., Formalized planning in small business: Increasing strategic choices, Journal of Small Business Management 1993, Vol. 31, No. 2, pp. 38-50.
  31. Matthews C.H., Scott S.G., Uncertainty and planning in small and entrepreneurial firms: An empirical assessment, Journal of Small Business Management 1995, Vol. 33, No. 4, pp. 34-52.
  32. Matzler K., Hinterhuber H.H., Friedrich S., Stahl H.K., Core issues in German strategic management research, Problems and Methods in Management 2003, Vol. 1, No. 1, pp. 149-161.
  33. McKiernan P., Morris C. (1994): Strategic planning and financial performance in UK SMEs: Does formality matter?, British Journal of Management 1994, Vol. 5, No. 2, p. 31.
  34. Mintzberg H., Patterns in strategy information, Management Science 1978, Vol. 24, pp. 44ff.
  35. Mintzberg H., Strategy formation: Schools of thought, [in:] J.W. Fredickson (Ed.), Perspectives on strategic management, Harper & Row, New York 1990, pp. 105-235.
  36. Pearce II J.A., Freeman E.B., Robinson R.B., The tenuous link between formal strategic planning and financial performance, Academy of Management Review 1987, Vol. 12, No. 4, pp. 658-675.
  37. Perry S.C., The relationship between written businessplans and the failure of small businesses in the U.S., Journal of Small Business Management 2011, Vol. 39, No. 3, pp. 201-208.
  38. Radetzki T., Multipersonelles Verhalten bei strategischen Entscheidungen, DUV, Wiesbaden 1999.
  39. Ramanujam V., Venkatraman N., Planning and performance: A new look at an old question, Business Horizons 1987, Vol. 30, No. 3, p. 19.
  40. Rauch A., Frese M., Was wissen wir über die Psychologie erfolgreichen Unternehmertums? - Ein Literaturüberblick, 1998.
  41. Reid R., Dunn B., Cromie S., Adams J., Familienorientierung oder Geschäftsorientierung in Familienbetrieben, Internationales Gewerbearchiv 1999, Vol. 47, pp. 149-165.
  42. Rhyne L.C., The relationship of strategic planning to financial performance, Strategic Management Journal 1986, Vol. 7, No. 5, pp. 423-437.
  43. Risseeuw P., Masurel E., The role of planning in small firms: Empirical evidence from a service industry, Small Business Economics 1994, Vol. 6, No. 4, pp. 313-322.
  44. Rue L.W., Ibrahim N.A., The relationship between planning sophistication and performance in small businesses, Journal of Small Business Management 1998, Vol. 36, No. 4, pp. 24-32.
  45. Schwarz E.J., Grieshuber E., Vom Gründungs- zum Jungunternehmen. Eine explorative Analyse, Springer, Wien 2003.
  46. Schwenk C.R., The cognitive perspective on strategic decision making, Journal of Management Studies 1988, Vol. 25, No. 1, pp. 41-55.
  47. Schwenk C.R., Strategic decision making, Journal of Management 1995, Vol. 21, No. 3, pp. 471-493.
  48. Schwenk C.R., Shrader C.B., Effects of formal strategic planning on financial performance in small firms: A meta-analysis, Entrepreneurship Theory & Practice 1993, Vol. 17, No. 3, pp. 53-64.
  49. Silk A., Kalwani M.U., Measuring influence in organizational purchase decisions, Journal of Marketing Research 1982, Vol. 19, No. 2, pp. 165-181.
  50. Simon H.A., Theories of decision-making in economics and behavioural science, American Economic Review 1959, Vol. 49, No. 3, pp. 253-283.
  51. Stearns T.M., Carter M.N., Reynolds P.D., Williams M.L., New firm survival: Industry, strategy, and location, Journal of Business Venturing 1995, Vol. 10, No. 1, pp. 23-42.
  52. Timmons J.A. Spinelli S., New venture creation. Entrepreneurship for the 21st century, New York 1999.
  53. Welter F., Strategien, KMU und Umfeld - Handlungsmuster und Strategiegenese in kleinen und mittleren Unternehmen, Dunkler & Humblot, Berlin 2003.
  54. Wiswede G., Einführung in die Wirtschaftspsychologie, 2. neu bearbeitete und erweiterte Auflage, Reinhardt Verlag, München und Basel 1995.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu