BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kaliszuk Ewa
Tytuł
Strefa wolnego handlu UE-Korea Płd. - zagrożenie dla europejskiej branży motoryzacyjnej?
EU/Korea Free Trade Area - a Threat for the EU Automobile Sector?
Źródło
Unia Europejska.pl, 2012, nr 4 (215), s. 17-30, tab.
Słowa kluczowe
Strefy wolnego handlu, Rynek motoryzacyjny, Przemysł motoryzacyjny, Import, Eksport
Free trade area, Motorization market, Automotive industry, Import, Export
Kraj/Region
Korea Południowa
South Korea
Abstrakt
Umowa o wolnym handlu między Unią Europejską a Koreą Płd. od początku wzbudzała wiele zastrzeżeń borykających się z recesją europejskich koncernów samochodowych. Już w trakcie rokowań Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodowych (ACEA) zarzucało Komisji Europejskiej, że w branży samochodowej bilans będzie korzystny dla Korei, a tym samym pogłębi się deficyt Unii w handlu wyrobami motoryzacyjnymi. Po roku funkcjonowania umowy z wnioskiem o ustanowienie przewidzianego umową nadzoru nad importem samochodów z Korei wystąpiła Francja. W artykule badany jest wpływ umowy na handel samochodami osobowymi między UE i Koreą oraz ich udziały w rynku samochodowym drugiej strony w pierwszym roku po wejściu umowy w życie. W tym celu przeanalizowano znaczenie unijnego i koreańskiego rynku dla stron umowy oraz zmiany w handlu w badanym okresie. Omówiono ponadto postanowienia umowy dotyczące branży motoryzacyjnej, w tym klauzule zabezpieczające krajowych producentów przed gwałtownym napływem importowanych towarów lub niekorzystnymi skutkami stosowania systemu zwrotu cła. Zaprezentowano także wyniki opracowań europejskich i koreańskich ośrodków badawczych analizujących potencjalne skutki umowy. W podsumowaniu autorka formułuje wnioski dla wspólnej polityki handlowej oraz sygnalizuje problemy z podpisaniem przyszłej umowy o wolnym handlu z Japonią, największym eksporterem samochodów na rynek UE. (abstrakt oryginalny)

The free trade agreement negotiated between the EU and the Republic of Korea, which entered provisionally into life on 1st July 2011, aroused strong controversy on the side of European automobile producers. Already during negotiations, the European automobile manufacturers' association (ACEA) emphasised its discontent with the EU-Korea FTA, which it regarded as unbalanced to the advantage of Korean producers of motor vehicles. A year after the entry of the FTA into force, France formally requested that the EU apply the surveillance mechanism, as provided under the terms of the trade deal. The paper seeks to establish implications of the Agreement on trade in cars between the EU and Korea and their market shares in the first year after the entrance of the FTA into force. To this end, the significance of European and Korean car markets for the other party and trends in mutual trade in that period were analysed. Additionally, provisions of the FTA on the automobile sector, including safeguard clauses on protection against excessive imports or unfavourable implications of duty drawback system, were discussed. The paper is supplemented with an overview of European and Korean studies on potential trade effects of the EU-Korea FTA. The author draws conclusions for the EU common commercial policy and signals problems with future FTA with Japan, the major exporter of passenger cars to the EU. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Portal PSA Peugeot Citroen, Press Release, "First Half 2012 Results", 25th July 2012, http://www.psa-peugeot-citroen.com/ sites/default/files/content_files/201 2_resultats_semestriels_cp_ en.pdf
  2. Ford, US-Korea FTA: Automotive Sector. Myths vs. Facts; http://corporate.ford.com/doc/fta_myth_fact.pdf [30.9.2012].
  3. F. Erixon, H. Lee-Makiyama, Stepping into Asia's Growth Markets: Dispelling Myths about the EU-Korea Free Trade Agreement, European Centre for International Political Economy, "Policy Briefs", No. 03/2010, s. 6.
  4. K. Boram, Imported cars expected to take up over W pet share in S. Korea, Seoul, July 17, 2012. http://eng.korean.net/knt/ cms/EngCmsBoardView.do?act=VIEW&boardld=42348&branch_ id=283
  5. The Economic Impact of the Free Trade Agreement (FTA) between the European Union and Korea. Report for the European Commission, 2010, s. 83.
  6. KAIDA, http://www.kaida.co.kr/statistics/home.action? programld=365
  7. Bloomberg, South Korea September Imported Car Market Share, 7.10.2012, http://www.bloomberg.com/news/2011-10-07/south-korea-september-imported-car-market-share-table-.html
  8. The European Automobile Manufacturers' Association, ACEA Position on the launch of free trade talks between the EU and Japan, http://www.acea.be/news/news_detail/speaking_points_on_the_launch_of_free_trade_talks_betweentheeu_and_japan#Executive%20summary [22.10.2012]
  9. ACEA, http://www.acea.be/news/news detail/new vehicle_registrations_by_manufacturer/
  10. BFM Business, Quelles sont les clés du succès de Hyundai-Kia en France? 7.8.2012, http://www.bfmtv.com/economie/sont-cles-succes-hyundai-kia-france-325968.html
  11. European Commission, Chart and Figures (based on Eurostat), http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2012/august/tradoc_149862.pdf [25.10.2012].
  12. J. Francois, Global Simulation Analysis of Industry-Level Trade Policy: the GSIM model, An Extended Global Simulation Model: Analysis of Tariffs & Anti-Dumping Policy Impacts on Prices, Output, Incomes, and Employment, Institute for International and Development Economics, August 2009, IIDE technical report, 2009.
  13. Komisja Europejska, Umowa o wolnym handlu między UE a Koreą w praktyce, 2011, s. 13.
  14. European automobile industry requests EU to suspend trade negotiations with South Korea, Brussels, 5.2.2009, http://www.acea.be/images/uploads/files/20090205_PR.pdf
  15. The future of 'Duty Drawback' in the rules of origin of EU's Free Trade Agreements, COM (2010) 77 final, Brussels, 9.3.2010, s. 2.
  16. M. Błaszczuk-Zawiła, Modelowe elementy umowy, [w] : Wpływ i efekty umowy o wolnym handlu UE z Koreą P/d. na gospodarkę Polski, red. E. Kaliszuk, IBRKK, 2010 (opracowanie niepublikowane dla Ministerstwa Gospodarki).
  17. Hosuk Lee-Makiyama, FTAs and the crisis in the European car industry. A free trade position on the car crisis and the Economic Integration Agreement (EU-Japan FTA), "Policy Briefs", ECIPE 2012, no. 2, s. 5.
  18. Fiat CEO: European Commission must tackle overcapacity in Europe, http://www.inautonews.com/fiat-ceo-eu-must-tackle-over-capacity-in-europe#.UIcB7aOUNhU.
  19. Policy Department, Directorate-General for External Policies, Policy Briefing, Trade and economic relations with Japan: assessing the hurdles to the FTA, June 2012.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2084-2694
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu