BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nowak Paweł (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)
Tytuł
Funkcjonowanie sektora motoryzacyjnego w okresie kryzysu w latach 2008-2009
The Automotive Industry in Times of Economic Crisis in Years 2008-2009
Źródło
Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 2011, nr 17, s. 177-186, ryc., bibliogr. 15 poz.
Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society
Tytuł własny numeru
Wpływ kryzysu na zachowania przedsiębiorstw oraz przemiany struktur regionalnych = The Impact of the Crisis on the Behavior of Enterprises and Regional Structure Changes
Słowa kluczowe
Sektor motoryzacyjny, Kryzys gospodarczy, Kryzys finansowy, Rynek motoryzacyjny
Automotive sector, Economic crisis, Financial crisis, Motorization market
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Polska
Poland
Abstrakt
Ostatni światowy kryzys finansowy rozpoczął się w Stanach Zjednoczonych w połowie 2007 r. Wśród przyczyn kryzysu, podobnie jak tego z lat 20. i 30. XX w., w pierwszej kolejności wymienia się błędy w prowadzeniu polityki pieniężnej. Odejście od sprawdzonych historycznie reguł prowadzenia polityki z okresu poprzednich dwóch dekad spowodowało, a następnie pogłębiło i przedłużyło kryzys finansowy. Źle prowadzona polityka pieniężna doprowadziła do boomu na rynku nieruchomości, po którym nastąpił głęboki regres. Załamanie w sektorze finansowym spowodowało ograniczenie akcji kredytowej banków i doprowadziło do spadku produkcji. Kryzys spowodował zagrożenie na niespotykaną dotąd skalę dla funkcjonowania wielkiej liczby przedsiębiorstw o kluczowym znaczeniu dla gospodarki. Sektor motoryzacyjny, ze względu na globalny charakter i wysoki stopień międzynarodowej współzależności, szybko znalazł się pod jego wpływem. Z pomocą gospodarkom ruszyły rządy, aby przeciwdziałać spadkowi produkcji i zatrudnienia. Środki interwencyjne zostały skierowane w pierwszej kolejności do sektora motoryzacyjnego. (fragment tekstu)

This paper presents the complexity of the past two years in the Polish automotive industry and the impact and consequences of the economic downturn. The last two years were extremely challenging for the entire economy, especially the motor industry. The demand for cars decreased at the turn of 2008 and 2009. A dramatic plunge in sales has immediately taken a toll on suppliers and an entire economy. To prevent economic disaster, governments of many states allocated billions of euros and dollars to fund stimulating plans for buyers of the new vehicles. It was an aid which largely saved the sector from the decline. The additional aid packages for the entire economy and the financial sector managed to stabilize the disrupted economy. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Auta drożeją, ale dopłat nie ma, http://www.motofakty.pl/artykul/auta_drozeja_ale_doplat_nie_ma.html
  2. Bednarczyk J.L. ,Bukowski S.I., Misala J., 2009, Współczesny kryzys gospodarczy, CeDeWu, Warszawa.
  3. Branża motoryzacyjna w stagnacji, http://www.egospodarka.pl/34766,Branza-motoryzacyjna-w-stagnacji,3,39,1.html
  4. Cała prawda o branży motoryzacyjnej, http://moto.onet.pl/1603773,1,cala-prawda-o-branzy-motoryza cyjnej, artykul.html?node=6
  5. Fiedman M i R., 2009, Wolny wybór, Wydawnictwo Aspekt, Sosnowiec.
  6. Lipiec 2010: eksport przemysłu motoryzacyjnego zaczyna hamować?, http://www.automotivesuppliers.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=5987%3Alipiec-2010-eksport-przemysu-motoryzacyjnego-zaczyna-hamowa&catid=911%3Awydarzenia&Itemid=81&lang=pl
  7. Plany fiata znów wywołały burze we Włoszech, http://moto.money.pl/wiadomosci/aktualnosci/artykul/plany;fiata;znow;wywolaly;burze;we;wloszech,118,0,647542.html
  8. Polacy nie dostaną dopłat do samochodów, http://gospodarka.dziennik.pl/news/artykuly/159686, polacy-nie-dostana-doplat-do-samochodow.html
  9. Polska dopiero na 70 miejscu w światowym rankingu ułatwień dla biznesu, http://biznes.gazetaprawna.pl/grafika/463304,51646,doing_business_2011_polska_dopiero_na_70_miejscu_w_swiatowym_rankingu_ulatwien_dla_biznesu.html
  10. Produkcja części samochodowych wspiera polski przemysł motoryzacyjny, http://motoryzacja.wnp.pl/produkcja-czesci-samochodowych-wspiera-polski-przemysl-motoryzacyjny, 108133_1_0_0.html
  11. Raport branży motoryzacyjnej 2009, http://www.pzpm.org.pl/pl/6-72/0/180/raport-branzy-motoryzacyjnej-2009
  12. Raport branży motoryzacyjnej 2010, http://www.pzpm.org.pl/pl/6-72/0/258/raport-branzy-motoryzacyjnej-2010
  13. Raport Polskie SSE - okiem przedsiębiorcy 2010, http://www.deloitte.com/view/pl_PL/pl/uslugi/ doradztwo-podatkowe/zwolnieniapodatkowewsse/ab442781d1489210VgnVCM100000ba 42f00aRCRD.htm
  14. Taylor J. B., 2010, Zrozumieć kryzys finansowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  15. Zagraniczne inwestycje hamowane przez biurokrację, http://www.podatki.biz/sn_autoryzacja/logowanie.php5/artykuly/16_12431.htm?idDzialu=16&idArtykulu=12431http://www.podatki.biz/sn_autoryzacja/logowanie.php5/artykuly/16_12431.htm?idDzialu=16&idArtykulu=12431
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2449-903X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu