BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dobrzyński Marian (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Doktryna neoliberalna jako ideologia zarządzania
Źródło
Studia i Materiały / Wydział Zarządzania. Uniwersytet Warszawski, 2011, nr 1-2, s. 7-12, bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Neoliberalizm, Zarządzanie, Wydatki publiczne, Korporacje
Neoliberalism, Management, Public expenditures, Corporation
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
Główna teza artykułu zawarta jest w stwierdzeniu, że podstawą ideologiczną współczesnej praktyki zarządzania jest doktryna neoliberalna w wersji opracowanej w szkole chicagowskiej, której jednym z głównych przedstawicieli był Milton Friedman. Istotą tej doktryny jest założenie, że podstawowym (jedynym) motywem podmiotów funkcjonujących na wolnym rynku jest realizacja własnych interesów. Wdrażanie do praktyki ideologii neoliberalnej napotyka opór społeczeństw. Dla przezwyciężenia tego oporu Friedman zaproponował "terapię szokową", polegającą na stosowaniu różnych form przymusu skutecznych szczególnie w warunkach zagrożenia. Wielkie korporacje twórczo rozwijają w swej praktyce główne idee neoliberalizmu, mianowicie: bezwzględne działanie we własnym interesie i shock treatment jako metodę zarządzania. Metoda ta jest diametralnie sprzeczna z ideami propagowanymi w podręcznikach teorii organizacji, a jednak wyraźnie dominuje w praktyce. Można więc spodziewać się fundamentalnego przewartościowania paradygmatu nauk o zarządzaniu. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Anderson G. 2009. Cityboy. Skandaliczne oblicze londyńskich bankowców, Buchman.pl
  2. Bakan J. 2008. Korporacja. Patologiczna pogoń za zyskiem i władzą, Warszawa: Wydawnictwo Lepszy Świat.
  3. Friedman M. 1982. Capitalism and Freedom, Chicago: University of Chicago Press
  4. Friedman M. 2008. Kapitalizm i wolność, Gliwice: Helion (Onepress).
  5. Forum
  6. Gabary J. 2010. Handlarze dusz. Manipulacje i mroczne sekrety marketingu, Flashbook.pl
  7. Klein N. 2008. Doktryna Szoku, Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza SA.
  8. Le Monde Diplomatique
  9. Millman M. 1997. Czas spekulacji, Warszawa: Wydawnictwo Philips Wilson.
  10. Sennett R. 2006. Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza SA.
  11. Stiglitz J.E., Bilmes L.J. 2010. Wojna za trzy biliony dolarów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  12. Wall Street Journal
  13. Yergin D. 1996. Nafta, władza, pieniądze, Warszawa: Wydawnictwo Philips Wilson.
  14. Achbar M., Abbott J., Bakan J., Corporation, http://www.thecorporation.com/index.cfm7page_id=23.
  15. Ferguson Ch.H., Inside Job, http://www.sonyclassics.com/insidejob/.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-9758
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu