BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gulan Urszula (Uniwersytet Warszawski, doktorant)
Tytuł
Użyteczność głównych modeli badania efektywności do oceny polskich klubów sportowych
Źródło
Studia i Materiały / Wydział Zarządzania. Uniwersytet Warszawski, 2010, nr 1, s. 39-45, bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie, Zarządzanie sportem, Pomiar efektywności, Klub sportowy
Management, Sport management, Efficiency measurement, Sports club
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
Prezentowany artykuł jest próbą zastosowania koncepcji wywodzących się z głównego nurtu zarządzania do zarządzania w sporcie. Na podstawie przeglądu literatury autorka przedstawia podstawowe modele badania efektywności. Zalicza do nich ocenę przez pryzmat osiągania celów, wydajności procesów wewnętrznych, zdolności do pozyskiwania rzadkich zasobów z otoczenia oraz zaspokajania potrzeb kluczowych interesariuszy. Rozważa wady i zalety poszczególnych podejść oraz ograniczenia ich stosowania. W drugiej części artykułu autorka podejmuje próbę oceny przydatności wcześniej opisanych koncepcji do zdiagnozowania efektywności polskich klubów sportowych. Na podstawie obserwacji i badań własnych oraz przeglądu literatury opisującej sytuację w polskim sporcie wskazuje model, którego zastosowanie uważa za najbardziej uzasadnione. Za taki uważa ocenę efektywności przez pryzmat zaspokajania potrzeb interesariuszy. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Babbie E. 2008. Podstawy badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  2. Cameron K.S. 1984. The Effectiveness of Ineffectiveness, w: B. Staw i L. Cummings (red.). Research in Organizational Behavior, Vol. 6, s. 235-285. Greenwich: JAI Press.
  3. Cameron K.S. 1986. Effectiveness as a Paradox: Consensus and Conflict in Conceptions of Organizational Effectiveness. Management Science, nr 5 (32), s. 539-553.
  4. Chelladurai P. 1987. Multidimensionality and Multiple Perspectives of Organizational Effectiveness. Journal of Sport Management, nr 1, s. 37-47.
  5. Clarkson M.B.E. 1995. A stakeholder framework for analysing and evaluating corporate social performance. Academy of Management Review, nr 1 (20), s. 92-117.
  6. Hubbard D.W. 2007. How to Measure Anything. Finding the Value of Intengibles in Business, John Wiley & Sons.
  7. Łasiński G. 2003. Sprawność zarządzania organizacją sportową, Wrocław: AWE
  8. Mitchell R.K., Agle B.R., Wood D.J 1997. Toward a Theory of a Stakeholder Identyfication and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts. Academy of Management Review, nr 22, s. 853-886.
  9. Panfil R. 2000. Zarządzanie produktem klubu sportowego, Warszawa: Wyższa Szkoła Edukacji w Sporcie.
  10. Parks J.B., Quarterman J., Thibault L. 2007. Contemporary Sport Management (3rd ed.), Human Kinetics.
  11. Slack T., Parent M.M. 2006. Understanding Sport Organizations: The application of organization theory (2nd ed.), Champaign: Human Kinetics.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-9758
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu