BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gwiazda Aleksander (Politechnika Śląska)
Tytuł
Diagram 9 czynników sprawczych i jego wykorzystanie w badaniach organizacji
Źródło
Studia i Materiały / Wydział Zarządzania. Uniwersytet Warszawski, 2010, nr 1, s. 88-97, rys., bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Model 7-S McKinseya, Badanie przedsiębiorstw
McKinsey 7S Model, Enterprises study
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
Diagnoza dysfunkcji działań organizacji jest problemem trudnym i złożonym. Wynika to z faktu, iż źródła przyczyn dysfunkcji są wielorakie i niejednoznaczne. Stąd konieczność posiłkowania się metodami, które bazują na sformalizowanych modelach organizacji. W artykule wskazano na metodę analizy opartą na modelu 9 czynników sprawczych (określoną jako model płatka śniegu). Do jego opracowania wykorzystano model organizacji w układzie 7S (McKinseya). Model płatka śniegu wskazuje na trzy źródła dysfunkcji w organizacji. Źródła te powiązano z następującymi grupami: właścicielami (shareholders), interesariuszami (stakeholders) i społeczeństwem. W obrębie tych grup wskazano na dodatkowe grupy przyczyn, ujmując je w kręgi: strategiczny, taktyczny i operacyjny. Każda z przyczyn otrzymała powiązaną z nią wagę, określającą jej ważność. Wagi ustalane są za pomocą ankiet i wywiadów w badanej grupie osób. Zaproponowany model źródeł dysfunkcji wykorzystano do analizy prawidłowości procedur przetargowych w przedsiębiorstwie państwowym. Wyniki wskazały, iż główne przyczyny nieprawidłowości wynikają z sieci powiązań pomiędzy interesariuszami organizacji oraz struktury i systemu tej grupy. Pozwala to na podjęcie działań, których celem jest minimalizacji tych czynników i zmniejszenie poziomu dysfunkcji procedur przetargowych. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Gwiazda A. 2002. Metoda szeregowania informacji z wykorzystaniem zasady Pareto. Ekonomika i Organizacja Produkcji, nr 11, s. 21-28.
  2. Gwiazda A. 2009. Ocena sprawności zarządzania procesem reformowania górnictwa węgla kamiennego, Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
  3. Hamrol A., Mantura W. 1998. Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  4. Pascale R., Athos A. 1981. The Art of Japanese Management, London: Penguin Books.
  5. Peters T., Waterman R. 1982. In Search of Excellence: Lessons from Americas Best Run Companies, New York: Harper and Row.
  6. Waterman R., Peters T., Phillips J.R. 1980, Structure is not organization. Business Horizons, nr 3 (23), s. 14-26.
  7. Weber J. 1998. A Leader's Guide to Understanding Complex Organizations: An Expanded 7-S Perspective, Charlottesvile: Darden Bussiness Publications.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-9758
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu