BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Malewska Kamila (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Intuicja w badaniach empirycznych z zakresu zarządzania
Intuition in Empirical Research in the Field of Management
Źródło
Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Łódzka, 2013, z. 52, nr 1147, s. 15-27, tab., bibliogr. 26 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie, Metody organizacji i zarządzania, Podejmowanie decyzji, Kreatywność w zarządzaniu
Management, Organization and management methods, Decision making, Creativity in management
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W literaturze przedmiotu obserwować można rosnące zainteresowanie wykorzystaniem intuicji w procesie podejmowania decyzji, która staje się coraz częściej przedmiotem badań empirycznych. Jednakże celem większości z nich jest identyfikacja osób, które wykorzystują intuicję w procesie decyzyjnym lub badania przeprowadzone z psychologicznego punktu widzenia. W ostatnich latach zauważyć jednak można coraz bardziej złożone metodycznie wysiłki autorów mające na celu rozwiązanie problemu zastosowania intuicji w praktyce zarządzania. Celem referatu jest dokonanie systematyzacji współczesnych badań empirycznych z zakresu intuicji realizowanych w dziedzinie zarządzania oraz podjęcie próby wyznaczenia potencjalnych przyszłych ich kierunków. (abstrakt oryginalny)

There is a growing interest in intuition in the literature in a field of management in the context of decision making process. Most research concerning intuition focus on identification of managers who effectively use it or they are run from a psychological point of view. In the recent years one can observe more and more methodically complex efforts to answer the question about application of the intuition in management practice. The main goal of this paper is to present empirical research that have been conducted in the field of management and propose potential future research directions. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Agor W.H.: Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić i zarządzać. Wydawnictwo Personalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
  2. Akinci W., Sadler-Smith E.: Intuition in Management Research: A Historical Review, "International Journal of Management Review", Vol. 14, 2012, ss. 105-122.
  3. Alinson W.C., Chell E., Hayes J.: Intuition and Entrepreneurial Behaviour, "European Journal of Work and Organizational Psychology". 9(1), 2000, ss. 31-43.
  4. Burk L.A., Miller M.K.: Taking the mystery out of intuitive decision making. Academy of Management Executive, 13, 1999, ss. 91-99.
  5. Dane E., Pratt M.G.: Conceptualizing and measuring intuition: a review of recent trends. "International Review of Industrial and Organizational Psychology". Vol. 24, 2009, Chichester: Wiley, ss. 1-40.
  6. Epstein S.: Implications of cognitive-exeriental self-theory for research in social psychology and personality. "Journal for the Theory of Social Behaviour". 15, 1985, ss. 283-310.
  7. Epstein S.: Intuition from the perspective of cognitive-experiental self-theory, praca zbiorowa pod red. C. Betsch, T. Betsch, Intuition in Judgement and Decision Making, Taylor & Francis. New York 2008, ss. 23-37.
  8. Glockner A., Witteman C.: Beyond dual-process models: a categorisation of processes underlying intuitive judgement and decision making. Thinking and Reasoning. 16, 2010, ss. 1-25.
  9. Hensman A., Sadler-Smith E.: Intuition in banking and finance. European Management Journal. 29, 2011, ss. 51-66.
  10. Hodgkinson G.P., Sadler-Smith E.: Complex or unitary? A critique and empirical reassessment of the Allinson-Hayes Cognitive Style Index. "Journal of Occupational and Organizational Psychology". (76) 2003, ss. 243-268.
  11. Khatri N., Ng H.A.: The role of intuition in strategic decision making. Human Relation. 53, 2000, s. 57.
  12. Kahneman D., Klein G.: Conditions for intuitive expertise: a failure to disagree. "The American Psychologist". 64, 2009, ss. 515-526.
  13. Klein G.: Sources of Power: How People Make Decisions. MIT Press, Cambridge 1998.
  14. La Pira F.: Entrepreneurial intuition, an empirical approach. "Journal of Management and Marketing Research". 2012, ss. 1-22.
  15. Liberman M.D.: Social cognitive neuroscience: a review of core processes. "Annual Review of Psychology". 58, 2007, ss. 421-435.
  16. Lipshitz R., Shulimovitz N.: Intuition and emotion in bank loan officers' credit decisions. "Journal of Cognitive Engineering and Decision Making". 1, 2007, ss. 212-233.
  17. Malewska K.: Intuicja w zarządzaniu, [w:] praca zbiorowa pod red. S. Lachiewicza, Współczesne problemy zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2010.
  18. McCraty R., Atkinson M., Bradley R.T.: Electrophysiological Evidence of Intuition: Part 1 The suprising role of the heart. "The Journal of Alternative and Complementary Medicina". 10(1), 2004, ss. 133-143.
  19. Mayers D.: Intuition: Its powers and perils. Yale University Press, New Haven 2002.
  20. Neisser U.: Cognitive Psychology. Appelton-Century-Crafts, New York 1967.
  21. Parikh J., Neubauer F., Lank A.G.: Intuition: The New Frontier of Managmenet. Black well, London 1994.
  22. Shane S., Yenkataraman S.: The promise of Entrepreneurship as a Friend of Research. "Academy of Management Review". 25(1), 2000, ss. 217-226.
  23. Salas E., Rosen M.A., DiazGrandos D.: Expertise-based intuition and decision making in organizations. "Journal of Management"., 36, 2010, ss. 941-973.
  24. Simon H.A.: Making Management Decisions: the role of intuition and emotion. "Academy of Management Executive". 1(1), 1987, ss. 57-65.
  25. Slovic P., Finucane M.L, Peters E., MacGregor D.G.: Risk as analysis and risk as feelings: some thoughts about affect, reason, risk and rationality. "Risk Analysis". 24, 2004, ss. 311-322.
  26. Woiceshyn J.: Lessons from 'good minds': how CEOs use intuition, analysis and guiding principles to make strategic decisions. "Long Range Planning". 42, 2009, ss. 298-319.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-2599
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu