BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Światowiec-Szczepańska Justyna (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Wpływ orientacji czasowej kadry kierowniczej na rozwój organizacji sieciowych
The Impact of Managerial Time Orientation on Development of Network Organizations
Źródło
Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Łódzka, 2013, z. 52, nr 1147, s. 55-64, rys., bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Organizacje sieciowe, Kadra kierownicza, Osobowość kierownika, Sieci przedsiębiorstw
Network organisations, Managerial staff, Manager personality, Enterprise networks
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W obecnych warunkach konkurowania wyznacznikami sukcesu organizacji są jakość sieci, którą współtworzy oraz zajmowana w niej pozycja. Celem artykułu jest analiza potencjalnego wpływu indywidualnej orientacji czasowej menedżera na skuteczne i efektywne współtworzenie organizacji sieciowych. Budowa sieci oraz jej utrzymywanie wymaga znacznego poświęcenia, zazwyczaj przypadającego na początkowy okres uczestnictwa. W artykule wskazano, że menedżerowie zorientowani krótkookresowo, oceniający okazje w krótkiej perspektywie czasu, będą wykazywać mniejszą skłonność do ryzyka i wyrzeczeń. Zjawisko to może stanowić istotną barierę w uczestniczeniu w sieci, a tym bardziej w jej tworzeniu. Tylko firmy o ponadprzeciętnych zdolnościach relacyjnych budowanych w perspektywie długookresowej są w stanie pełnić rolę integratora lub architekta sieci. (abstrakt oryginalny)

In the contemporary competitive business the organisation's success is defined by the organisation's network and its position in this network. The aim of the paper is to analyse the influence of individual managerial time orientation, on efficient and effective creation of network organisations. Developing and maintaining the network requires deep commitment made by organization usually in the early stage of involvement. In the paper it was discussed that short time oriented managers, who grasp the opportunities in short time perspective, show little inclination towards risk and sacrifice. This phenomenon can create a major barrier for them to join the network and all the more to form one. Only the companies with an above average relational capabilities developed in long time perspective can become a network architect or integrator. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Axelrod R.: The Evolution of Cooperation, HarperCollins, New York 1984.
  2. Blau P.M.: Exchange and Power in Social Life, Willey & Sons, New York, 1964.
  3. Cyert R.M., March J.G.: A Behavioral Theory of the Firm, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ., 1963.
  4. Das T.K., Teng B.: Alliance Constellations: A Social Exchange Perspective, "Academy of Management Review", 2002, Vol. 27, ss. 445-456.
  5. Das T.K.: Strategic planning and individual temporal orientation. "Strategic Management Journal", 1987, Vol. 8, s. 203-209.
  6. Das T.K.: Time in Management and Organizational Studies. Time & Society, 1993, Vol. 2, ss. 267-274.
  7. Gulati R., Puranam P., Tushman M.: Meta-Organization Design: Rethinking Design in Interorganizational and Community Contexts, "Strategic Management Journal", Special Issue: Strategy and the Design of Organizational Architecture, Vol. 33, 2012, ss. 571-586.
  8. Kale P., Dyer J.H., Singh, H.: Alliance Capability, Stock Market Response, and Long-Term Alliance Success: The Role of the Alliance Function, "Strategic Management Journal", 2002, Vol. 23, ss. 747-767.
  9. Kale P., Singh H., Bell J.: Relating Well: Building Capabilities for Sustaining Alliance Networks [w:] Kleindorfer P., Wind Y. (red.), The Network Challenge: Strategies for Managing the New Interlinked Enterprises, London: Pearson Press 2009.
  10. Macneil I.R.: Contracts: Adjustment of Long-Term Economic Relations Under Classical, Neoclassical and Relational Contract Law, Northwestern University Law Review, 1978, Vol. 72, ss. 854-905.
  11. Mitręga M.: Zdolność sieciowa jako czynnik przewagi konkurencyjnej na rynku przedsiębiorstw, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice 2010.
  12. Popularna encyklopedia powszechna, Tom 11, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 1995.
  13. Simon H.: Models of Man, John Wiley & Sons, New York, 1957.
  14. Sluyts K., Matthyssens P., Martens R., Streukens S.: Building Capabilities to Manage Strategic Alliance, Competitive Paper, The 26th IMP conference 2010, Budapest, http://www.impgroup.org/uploads/papers/7473.pdf (dostęp: 10.11.2010).
  15. Światowiec J.: Więzi partnerskie na rynku przedsiębiorstw. PWE, Warszawa 2006.
  16. Światowiec-Szczepańska J.: Ryzyko strategiczne przedsiębiorstw: ujęcie modelowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2012.
  17. Thibaut J.W., Kelley H.: The Social Psychology of Groups, Wiley, New York, 1959.
  18. Thorns P., Greenberger D.B.: The Relationship between Leadership and Time Orientation, "Journal of Management Inquiry", 1995, Vol., ss. 272-292.
  19. Zimbardo P.G., Boyd J.N.: Putting Time in Perspective: A Valid, Reliable, Individual-Differences Metric. "Journal of personality and Social Psychology", Vol. 77, No. 6, 1999, ss. 1271-1288.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-2599
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu