BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kosior Krzysztof (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
Tytuł
Pośledniość polityki w doktrynach religii chińskich : niedziałanie (wuwei) jako zasada panowania
The Mediocrity of Politics in Religious Doctrines of China : "Without Action" (wuwei) as a Principle of Ruling
Źródło
Horyzonty Polityki, 2012, vol. 3, nr 4, s. 89-106
Tytuł własny numeru
Nie-ludzki wymiar polityki
Słowa kluczowe
Religia, Polityka, Osobowość człowieka, Psychologia człowieka
Religion, Politics, Human personality, Human psychology
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Chiny (starożytne)
China (ancient)
Abstrakt
Artykuł dotyczy kształtowania się idei mędrca-władcy w starożytnej chińskiej myśli religijnej. Oddający się zapamiętale autokultywacji władca, może osiągnąć cnotę cechującą Niebo (czy Tao). Dzięki temu może przewodzić państwu tak jak samo Niebo (czy Tao), to znaczy bez uciekania się do jakiejkolwiek aktywności politycznej. Mędrzec-władca nie działa, a wszystkie sprawy toczą się w należytym porządku. (abstrakt oryginalny)

The article concerns the shaping of the idea of a sage-king in ancient Chinese religious thought. A ruler who devotes himself zealously to self-cultivation can achieve the virtue that characterised Heaven (or Tao). Having attained this virtue the ruler could lead the state in the same way as Heaven (or Tao) rules all things; that is, without conducting any political activity. A sage-king does not act and all matters proceed in the proper order. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Sor-hoon Tan, Contemporary Neo-Confucian Philosophy, [w:] History of Chi-nese Philosophy; Routledge History of World Philosophies, vol. 3, red. Bo Mou, Routledge, London and New York 2009, s. 558.
  2. Dialogi konfucjańskie, przekł. K. Czyżewska-Madajewicz, M.J. Künstler, Z. Tłumski, Ossolineum, Wrocław 1976, s. 77.
  3. Z. Słupski, Wczesne piśmiennictwo chińskie, Agade, Warszawa 2001, s. 12-14
  4. D.N. Keightley, The Late Shang State: When, Where, and What?, [w:] The Origins of Chinese Civilization, red. D.N. Keightley, University of California Press, Berkeley 1983, s. 523-564
  5. D.N. Keightley, Early Civilization in China: Reflections on How It Became Chinese, [w:] Heritage of China. Contemporary Perspectives on Chinese Civilization, red. P.S. Ropp, University of California Press, Berkeley 1990, s. 15-54.
  6. E. Porter Wilkinson, Chinese History. A Manual, Revised and Enlarged, Harvard University Asia Center, Cambridge MA 2000, s. 108.
  7. Yanming An, Western 'Sincerity' and Confucian 'Cheng', "Asian Philosophy" vol. 14, no. 2, July 2004, s. 164-168.
  8. Zhuangzi, Prawdziwa księga południowego kwiatu, przekł. M. Jacoby, Iskry, Warszawa 2009, s. 145.
  9. Laozi, Księga dao i de z komentarzami Wang Bi, przekł. A.I. Wójcik, WUJ, Kraków 2006, s. 54-55.
  10. H-G. Moeller, The Philosophy of the Daodejing, Columbia University Press, New York 2006, s. 56.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2082-5897
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu