BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dudek Michał (Uniwersytet Warszawski, absolwent)
Tytuł
Proces odkrywania okazji rynkowej przez początkujących przedsiębiorców - analiza przypadków zakończonych sukcesem
Źródło
Studia i Materiały / Wydział Zarządzania. Uniwersytet Warszawski, 2009, nr 1-2, s. 91-101, bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Rozwój przedsiębiorstwa, Badania naukowe
Enterprise development, Scientific research
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
Problematyka tworzenia i rozwoju firm, mimo wzrastającego zainteresowania, pozostaje nadal nie do końca zbadana. W pracy zaprezentowano wybrane społeczne i indywidualne czynniki oddziałujące na proces odkrywania okazji rynkowych związanych z rozpoczynaniem działalności gospodarczej. Wykorzystując teorię odkrywania okazji rynkowych, na przykładzie początkujących przedsiębiorców pokazano, w jaki sposób miało miejsce udane organizowanie firm badanych respondentów. Materiał empiryczny stanowiły wywiady pogłębione, przeprowadzone w pierwszej połowie 2009 roku z osobami, które prowadziły działalność gospodarczą w ramach Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (AIP). Do czynników, które determinowały proces odkrywania okazji rynkowych przez badanych należały: wrażliwość przedsiębiorcza, asymetria informacji i wiedza wstępna, sieci społeczne, cechy osobowościowe oraz rodzaj okazji. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ardichili A., Cardozo R., Ray S. 2003. A Theory of entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business Venturing, Vol. 18, s. 105-123.
  2. Boari Ch., Presutti M. 2004. Social Capital and Entrepreneurship Inside an Italian Cluster - empirical investigation, Department of Business Studies Uppsala University, Department of Management University Bologna.
  3. Coleman J.S. 1988, Social Capital In the Creation of Human Capital, American Journal of Sociology, Vol. 94, ss. 95-120.
  4. Davidsson P., Honig B. 2003. The role of social and human capital among nascent entrepreneurs. Journal of Business Venturing, Vol. 18, s. 301-331.
  5. Granovetter M. 1983. The Strength of Weak Ties: A Network Theory Revisited, Sociological Theory, Vol. 1.
  6. Greve A., Salaff J.W. 2003. Social Networks and Entrepreneurship, Entrepreneurship Theory and Practice. Baylor University, Blackwell Publishing.
  7. GUS, Aktywność ekonomiczna ludności Polski, I kwartał 2009, http://www.stat.gov.pl
  8. Jennings P.L., Parren L., Carter S. 2005. Alternative Perspectives on Entrepreneurship Research. Entrepreneurship Theory and Practice, Baylor University, Blackwell Publishing, Vol. 29.
  9. Korpysa J. 2003. Bezrobocie wśród absolwentów szkół wyższych. w: Kopycińska D. (red.) Kapitał ludzki w gospodarce. Szczecin: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
  10. Kozek W. 2007. Bezrobocie jako zjawisko społeczne. w: Marody M. (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XXX i XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".
  11. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. 2007. Narodowa Strategia Spójności, http://www.funduszestrukturalne.gov.pl
  12. Reynolds P.D., Miller B., Maki W.R. 1995. Explaining Regional Variation in Business Births and Deaths: US 1976-1988. Small Business Economics, Vol. 7.
  13. Słomczyński K.M., Kohn M.L. 1988. Sytuacja pracy i jej psychologiczne konsekwencje. Polsko-Amerykańskie analizy porównawcze. Ossolineum, WFiS PAN.
  14. Strzałecki A., Kot D. 2000. Osobowościowe wymiary twórczej przedsiębiorczości. Przegląd Psychologiczny, t. 43, nr 3.
  15. Thorton P.H. 1999. The Sociology of Entrepreneurship, Annual Review of Sociology, Vol. 25.
  16. Wesołowska E. 2003. Psychologiczny portret prywatnego przedsiębiorcy. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-9758
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu