BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bahyrycz Monika (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Leo Strauss : przełom ezoteryczny
Leo Strauss : the Esoteric Breakthrough
Źródło
Horyzonty Polityki, 2011, vol. 2, nr 3, s. 111-131
Tytuł własny numeru
Edukacja polityczna
Słowa kluczowe
Etyka, Filozofia, Poglądy filozoficzne, Analiza tekstu
Ethics, Philosophy, Philosophical thought, Text analysis
Uwagi
streszcz., summ.
Strauss Leo
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest analizie języka interpretacji filozoficznej Leo Straussa, szczególnie zaś wczesnemu etapowi kształtowania się zasady autora "czytania między wierszami" jako paradygmatu analizy tekstu. Tytułowy "przełom ezoteryczny" dotyczy okresu lat 30. i 40. XX wieku, kiedy to Strauss ostatecznie utwierdza się w przekonaniu o istnieniu tajemnego nauczania w pismach przednowożytnych myślicieli. Przewodnikiem w poszukiwaniach Straussa jest przede wszystkim Majmonides, jeden z czołowych przedstawicieli średniowiecznego racjonalizmu, oraz al-Farabi, z którego nauk czerpie żydowski myśliciel. Artykuł jest próbą udowodnienia, iż Strauss nie tylko odkrywa obecność technik ezoterycznych w pismach obu autorów, ale też następnie wykorzystuje je we własnych tekstach analitycznych. W tym celu porównane zostają dwa eseje Straussa - Some Remarks on the Political Science of Maimonides and Farabi z 1936 roku oraz Maimonides' Statement on Political Science z 1953 roku. Zmiana w sposobie prezentowania oraz interpretacji przez Straussa idei etyki i polityczności w dziele Millot ha-Higajon Majmonidesa jest przykładem "ezoterycznego przełomu", jaki dokonał się we wczesnym okresie kariery akademickiej naszego autora. (abstrakt oryginalny)

The article is the analysis of the language of Leo Strauss's philosophical interpretation, concentrating on the early stage of forming author's principle of "reading between the lines" as a paradigm of his hermeneutics. The "esoteric breakthrough", mentioned in the title, concerns the period of the 30s and the 40s of the 20th century, when Strauss eventually becomes confirmed in his belief that in the writings of pre-modern thinkers existed what he calls "secret teaching". In his academic research Strauss is guided, above all, by Maimonides, one of the most important medieval rationalistic philosophers, as well as by al-Farabi, the intellectual source for the Jewish thinker. The article aims at proving that Strauss not only discovers the esoteric techniques in the writings of these authors, but also implements them in his own analytic texts. For this purpose, the article will compare and analyze two of Strauss's essays - Some Remarks on the Political Science of Maimonides and Farabi (1936) and Maimonides' Statement on Political Science (1953). The change in the way Strauss presents and interprets the ideas of ethics and of "what is political" in Maimonides' Millot ha-Higayon indicates in the most accurate way the "esoteric breakthrough" that takes place in the early period of author's academic career. The aim of the article is the presentation as well as the analysis of the most important directions of the European Union activities in favour of entrepreneurship, especially small and medium-sized enterprises (SMEs). The historical outline of SMEs' community policy shaping was introduced. Analysing the importance and the role of SME sector in each economy as well as the community policy in favour of entrepreneurship, the craft as well as microenterprises, small and medium-sized enterprises over the period of several decades, the evolution of the policy was noticed and the approach to problems of economic development was changed. Policy makers stopped focusing on large-sized enterprises (LEs) and great projects, economic decisionmakers uncovered the importance of SMEs for assurance of long-term economic dynamics. At present special attention are paid to innovativeness of enterprises, while the beginnings of SMEs' community policy was dedicated mainly for the craft sector. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. R. Brague, Athens, Jerusalem, Mecca: Leo Strauss's "Muslim" Understanding of Greek Philosophy, "Poetics Today. Hellenism and Hebraism Reconsidered: The Poetics of Cultural Influence and Exchange" 1998, nr 19 (II), s. 238.
  2. L. Strauss, On a Forgotten Kind of Reading, "Chicago Review" 1954, t. 8, nr 1
  3. L. Strauss, Persecution and the Art of Writing, The Free Press, Glencoe 1952.
  4. S. Rosen, Hermeneutics as Politics, Oxford University Press, Oxford 1987, s. 107-138.
  5. B. Ramberg, К. Gjesdal, Hermeneutics, [w:] Stanford Encyclopedia of Philosophy, (dostęp: 10.06.2010).
  6. L. Strauss, Jerusalem and Athens: Some Preliminary Reflections, "Commentary" 1967, nr 43, przedr. [w:] Studies in Political Philosophy, wstępem poprzedził T.L. Pangle, Chicago University Press, Chicago 1983.
  7. R. Brague, Leo Strauss and Maimonides, [w:] Leo Strauss's Thought: Toward a Critical Engagement, red. A. Udoff, L. Rinner Publishers, Boulder 1991, s. 104.
  8. L. Strauss, Cohens Analyse der Bibel-Wissenschaft Spinozas, "Der Jude" nr 8,1924, s. 295-314 przekł. M. Zank, Cohen's Analysis of Spinoza's Bible Science, [w:] The Early Writings (1921-32), red. M. Zank, State University of New York Press, Nowy Jork 2002, s. 140-172
  9. L. Strauss, List do dr Gottschalka z 28 grudnia 1931 roku, cyt. za: A. Udoff, On Leo Strauss: An Introductory Account, [w:] Leo Strauss's Thought: Toward a Critical Engagement, red. A. Udoff, L. Rinner Publishers, Boulder 1991, s. 22-23
  10. L. Strauss, A Giving of Accounts, "The College", nr 22, s. 1-5, przedr. [w:] Jewish Philosophy and the Crisis of the Modernity, red. K.H. Green, State University of New York Press, Albany 1997.
  11. L. Strauss, Die Religionskritik Spinozas als Grundlage seiner Bibelwissenschaft: Untersuchungen zu Spinozas Theologisch-politischem Traktat, Akademie-Verlag, Berlin 1930, przekł. E.M. Sinclair, Spinoza's Critique of Religion, Schocken, Nowy Jork 1965.
  12. L. Strauss, Quelques Remarques sur la Science Politique de Maïmonide et de Farabi, "Revue des Études Juives" 1936, nr 100, s. 1-37, przekł. R. Bartlett, Some Remarks on the Political Science of Maimonides and Farabi, "Interpretation" 1990, nr 18 (1), s. 3-30.
  13. L. Strauss, "Maimonides" Statement on Political Science, "Proceedings of the American Academy for Jewish Research" 1953, nr 22, s. 115-310, przedr. [w]: What Is Political Philosophy? and Other Studies, University of Chicago Press, Chicago 1988, s. 155-169.
  14. L. Strauss, Gesammelte Schriften 3, red. H. Meier, J.B. Metzler, Stuttgart 2001, s. 545, cyt. za: L. Lampert, Strauss's Recovery of Esotericism, [w:] The Cambridge Companion to Leo Strauss, red. S.B. Smith, Cambridge University Press, Nowy Jork 2009, s. 63
  15. L. Strauss, How Farabi Read Plato's "Laws", "Mélanges Louis Massignon" t. 3, Damaszek 1957, przedr. [w:] What Is Political Philosophy? and Other Studies, The Free Press, Glencoe 1959, s. 134-154
  16. The Literary Character of the Guide far the Perplexed, przedr. [w:] L. Strauss, Persecution and the Art of Writing, The Free Press, Glencoe 1952, s. 38-94.
  17. J. Bielawski, Al-Farabi - drugi nauczyciel. Życie i dzieło, [w:] al-Farabi, Państwo doskonałe. Polityka, PWN, Warszawa 1967, s. XXVI-XXVII.
  18. M.S. Mahdi, Alfarabi and the Foundation of Islamie Political Philosophy, wstępem poprzedził Ch.E. Butterworth, The University of Chicago Press, Chicago - Londyn 2001, s. 196 n.
  19. L. Strauss, Farabi's Plato, [w:] Louis Ginzberg Jubilee Volume, American Academy for Jewish Research, Nowy Jork 1945
  20. L. Strauss, Eine vermisste Schrift Farabis, "Monatsschrift für Geschichte und Wissenschaft des Judentums" t. 80, 1936, s. 96-106
  21. M.S. Mahdi, Wstęp, [w:] Alfarabi's Philosophy of Plato and Aristotle, tłum. i wstępem poprzedził M. Muhdi, The Free Press of Glencoe, 1962, s. 5-6.
  22. L. Strauss, Prześladowanie i sztuka pisania, [w:] Sokratejskie pytania. Eseje wybrane, red. P. Śpiewak, przekł. P. Maciejko, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998, s. 109.
  23. L. Strauss, How to Begin to Study "The Guide of the Perplexed", Wstęp [w:] M. Maimonides, The Guide of the Perplexed, przekł. S. Pines, University of Chicago Press, Chicago 1963, przedr. [w:] L. Strauss, Liberalism Ancient and Modern, Basic Books, Nowy Jork 1968.
  24. L. Strauss, What is Political Philosophy?, Judah L. Magnes Lectures, Uniwer¬sytet Hebrajski, Jerozolima grudzień 1954 - styczeń 1955, druk [w]: What Is Political Philosophy? and Other Studies, University of Chicago Press, Chicago 1988
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2082-5897
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu