BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pawłowska Anna (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Badanie relacji społecznych w organizacji z wykorzystaniem metod projekcyjnych
Źródło
Studia i Materiały / Wydział Zarządzania. Uniwersytet Warszawski, 2006, nr 1, s. 7-17, tab., bibliogr. 33 poz.
Słowa kluczowe
Funkcja personalna, Relacje międzyludzkie, Techniki diagnostyczne
Personal function, Interpersonal relations, Diagnostic techniques
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest problematyce badania społecznego kontekstu organizacyjnych działań związanych na przykład z funkcją personalną. Autorka w szczególności koncentruje się na relacjach między podmiotami zaangażowanymi w dany obszar aktywności, przyjmując tezę, że ich charakter determinuje sposób realizacji tych działań. Prezentuje podejście pozwalające na jakościową analizę relacji. Opisuje model potencjału relacyjnego, obejmujący wyobrażenia społeczne, systemy znaczeń, schematy interpretacyjne i opisy ról podmiotów, jako elementy istotne dla przebiegu interakcji. Poddaje także ocenie dwa narzędzia badawcze o charakterze projekcyjnym - Test Niedokończonych Zdań i Test Metafor - ze względu na ich przydatność w procesie diagnozy relacji społecznych. (abstrakt oryginalny)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Baczko B. 1994. Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  2. Berger P.L., Luckmann T. 1983. Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  3. Bolesta-Kukułka K. 2000. Decyzje menedżerskie w teorii i praktyce zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
  4. Bolesta-Kukułka K. 2003. Socjologia ogólna, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
  5. Brilman J. 2002. Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, Warszawa: PWE.
  6. Brzeziński J. 1996. Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  7. Czarniawska-Joerges B. 1992. Exploring complex organizations: A cultural perspective, Newbury Park - London - New Delhi: Sage.
  8. Dobrzański D. 1999 Interpretacja jako proces nadawania znaczeń. Studium z etnometodologii, Poznań: Wydawnictwa Naukowe Instytutu Filozofii.
  9. Everaet P.J. 1998. Emocje, tempo i synchronizacja w zarządzaniu ludźmi, w: praca zbiorowa Organizacja przyszłości, Warszawa: Business Press.
  10. Goffman E. 1981. Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa: PIW.
  11. Hatch M.J., Kostera M., Koźmiński A.K. 1999. Theatre in Management. An Analysis of the Modern Play of Management, Master of Business Administration, nr 5, s. 36-42.
  12. Hofstede G. 2000. Kultury i organizacje, Warszawa: PWE.
  13. Jongeward D. 1976. Everybody Wins: Transactional Analysis Applied to Organizations, Addison-Wesley Publishing Company.
  14. Krzemiński I. 2002. Co się dzieje między ludźmi, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Literackie OPEN, Wydawnictwo Santorski & Co.
  15. Lakoff G., Johnson M. 1988. Metafory w naszym życiu, Warszawa: PIW.
  16. Maison D. 1998. Testy niedokończonych zdań w badaniach marketingowych. w: Stemplewska-Żakowicz K., (red.), Nowe spojrzenia na Test Niedokończonych Zdań J.B. Rottera. Interpretacja jakościowa, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
  17. Maison D. 2001. Zogniskowane wywiady grupowe: jakościowa metoda badań marketingowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  18. Makin P., Cooper C., Cox Ch. 2000. Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  19. Mead G.H. 1975. Umysł, osobowość, społeczeństwo, Warszawa: PWN
  20. Mesjasz Cz. 2000. Kontraktowe ujęcie przedsiębiorstwa w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Humanizacja Pracy, nr 5/2000.
  21. Morgan G. 1997. Obrazy organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  22. Oppenheim A.N. 2004. Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  23. Pawłowska A. 2004. Innowacyjność w realizacji funkcji personalnej. Problemy zarządzania, nr 1, s. 111-122.
  24. Reber A.S. 2000. Słownik psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  25. Reykowski J. 1990. Ukryte założenia normatywne jako osiowy składnik mentalności. w: Reykowski J., Skarżyńska K. i M. Ziółkowski (red.) Orientacje społeczne jako element mentalności, Poznań: Nakom.
  26. Stemplewska-Żakowicz K. (red.) 1998. Nowe spojrzenia na Test Niedokończonych Zdań J.B. Rottera. Interpretacja jakościowa, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
  27. Strategor. 1996. Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, Warszawa: PWE.
  28. Strużyna J. 2000. Macierze relacji - struktura i strategia zarządzania zasobami ludzkimi, Humanizacja Pracy, nr 5.
  29. Trzebiński J. 1983. Reprezentacje skryptopodobne jako formy ukrytych teorii osobowości. w: Jarymowicz J., Smoleńska Z. (red.) Poznawcze regulatory funkcjonowania społecznego, Warszawa: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
  30. Villere M.F. 1981, Transactional Analysis at Work. How Everybody Wins Attitude Can Help You do a Better Job, New Jersey: Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs.
  31. Wojciszke B. 1986. Teoria schematów społecznych. Struktura i funkcjonowanie jednostkowej wiedzy o otoczeniu społecznym, Warszawa: Ossolineum, PAN, Zakład Psychologii.
  32. Zbiegień-Maciąg L. 1999. Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  33. Ziółkowski M. 1981. Znaczenie, interakcja, zrozumienie, Warszawa: PWN.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-9758
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu