BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pilipczuk Olga (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Zarządzanie twórczymi procesami biznesowymi
Management of Creative Business Processes
Źródło
Informatyka Ekonomiczna / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2012, nr 4 (26), s. 89-99, rys., bibliogr. 23 poz.
Business Informatics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Twórcze rozwiązywanie problemów, Myślenie twórcze, Procesy biznesowe
Creative solving problems, Creative thinking, Business processes
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Do niedawna pojęcie twórczości wykorzystywano wyłącznie do oceny prac artystów, malarzy, poetów, pisarzy, projektantów, kompozytorów, a także naukowców i wynalazców. Dzisiaj jednak termin ten jest znacznie szerszy. Zgodnie z opinią psychologów twórczość jest głęboko zakorzeniona w ludzkiej naturze niezależnie od charakteru działalności. Wiele lat temu stwierdzono, że kreatywność jest składnikiem sukcesu każdej organizacji. W artykule podjęto próbę wprowadzenia pojęć kreatywności i twórczości do koncepcji zarządzania procesami biznesowymi. Udowodniono, że proces twórczy realizowany na rzecz biznesu można potraktować jako proces biznesowy. Przytoczono argumenty dowodzące, że twórczych procesów biznesowych nie można skutecznie oceniać i doskonalić, wykorzystując wskaźniki tradycyjne. Zaproponowano nową klasyfikację procesów biznesowych zorientowaną na kreatywność. Ponadto przedstawiono koncepcję systemu BPM podzielonego na moduły stworzone na podstawie nowej klasyfikacji procesów.(abstrakt oryginalny)

Until recently, the concept of creativity is used only to evaluate the work of artists, painters, poets, writers, designers, composers, scientists and inventors. However, this term is much broader today. According to psychologists, creativity is deeply rootedin human nature regardless of the nature of the business. Many years ago it was found that creativity is a component of the success of any organization. The aim of this paper is to introduce the concept of creativity to the business process management. It has been proven that the creative process implemented in the organization may be treated as a business process. The arguments are given to prove that the creative business processes can not be effectively evaluated and improved by using the traditional indicators. Furthermore, a new classification for business process-oriented creativity is proposed. In addition, the paper presents the concept of BPM system divided into modules, created on the basis of new process classification.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Altshuller G., Creativity as an Exact Science, CRC Press, Amsterdam 1984.
  2. Amabile T.M., Conti R., Coon H., Lazenby J., Herron M., Assessing the work environment for creati- vity, "The Academy of Management Journal" 1996, no. 39(5).
  3. Bendell T., Boulter L., Benchmarking, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2003.
  4. Cowdroy R., de Graaff E., Assessing highly-creative ability, "Assessment and Evaluation in Higher Education" 2005, no. 30(5).
  5. Davenport T.H., Process Innovation - Reengineering Work Information Technology, Harvard Business School Press, 1993.
  6. Deloitte&Touche Konsulting Group, CIO Survey, 1996.
  7. Gabryelczyk R., Reengineering: restrukturyzacja procesowa przedsiębiorstwa, Warszawa 2000.
  8. Hammer M., Champy J., Reengineering w przedsiębiorstwie, Neumann Management Institute, Warszawa 1996.
  9. Jaruga A., Nowak W., Szychta A., Rachunkowość zarządcza. Koncepcje i zastosowania, SWSPiZ, Toruń 2001.
  10. Kasprzak T., Integracja i architektury systemów informacyjnych przedsiębiorstw, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2000.
  11. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne dziecka, PIW, Warszawa 1980.
  12. Kreuz W., Transforming the enterprise. Die nächste Generation des Business Process Enginieering, (A.T. Kearny), [w:] Prozeßmanagement und Reengineering, Campus Verlag, Frankfurt nad Menem/New York 1996.
  13. Kupczyk A., Korolewska-Mróz H., Czerwonka M., Radykalne zmiany w firmie, [w:] Od reengineeringu do organizacji uczącej się, INFOR, Warszawa 1998.
  14. May R., The Courage to Create, W.W. Norton & Company, New York, London 1994.
  15. McLean L. D., Organizational culture's influence on creativity and innovation: A review of the literature and implications for human resource development, "Advances in Developing Human Resources" 2005, nr 7(2).
  16. Naiman L., Creativity and innovation in the workplace, http://www.creativityatwork.com, Vancouver 2012.
  17. Nęcka E., Psychologia twórczości, GWP, Sopot 2009.
  18. Peppard J., Rowland P., Re-engineering, Gebethner i S-ka, Warszawa 1997.
  19. Pietrasiński Z., Myślenie twórcze, PZWSz, Warszawa 1969.
  20. Ray M., Myers R., Creativity in Business, Main Street Books, New York 1988.
  21. Scholtz-Reiter B., Stickel E., Business Process Modelling, Springer, Berlin-Heidelber 1996.
  22. Sternberg R.J., Lubart T., Defying the Crowd: Cultivating Creativity in a Culture of Conformity, Free Press, New York 1995.
  23. Van de Ven A., Angle H., Poole M.S., Research on the Management of Innovation: The Minnesota Studies, Harper & Row, New York 1989.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1507-3858
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu