BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Klimek Kaja (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Tytuł
Życie to kaisha : specyficzne rozumienie japońskiej przedsiębiorczości
Life is kaisha : Towards an Understanding of Japanese Entrepreneurship
Źródło
Przedsiębiorczość - Edukacja, 2009, vol. 5, s. 165-171, bibliogr. 9 poz.
Tytuł własny numeru
Rola przedsiębiorczości w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego
Słowa kluczowe
Przedsiębiorczość, Kultura, Etyka pracy
Entrepreneurship, Culture, Work ethics
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Japonia
Japan
Abstrakt
Otwarcie na Chiny i proces przejmowania ich dorobku rozpoczęte w VII w. przyniosły Japonii pismo, organizację społeczną oraz zespół zasad i norm moralnych, które zorganizowały życie społeczeństwa. Zwracając uwagę na kulturowe różnice, jakie czynią japońską przedsiębiorczość tak odmienną od zachodniej, największy nacisk należy położyć na przejęte od Chińczyków zasady organizacji rodziny, odmienny stosunek do prawa i moralności oraz specyficzną rolę etyki konfucjańskiej. (fragment tekstu)

There are a lot of differences between Western and Japanese work culture. A discussion of these differences requires reference to Confucian thinking, for the organization of the kaisha, the Japanese company, is strongly influenced by Far Eastern ethics, morality and understanding of the law. Culture and tradition are also very important in determining the relations between superiors and subordinates, which are organized in a way that resembles family relations. Personal responsibility, long-term commitment, the significance of mutual trust (as opposed to written contract) are some of the qualities that characterize the Japanese labor market. Collectivism and a culture-bound ease the adaptation to changing conditions and they are also important for this matter. Strong personal connections between business and bureaucracy, as well as long-term orientation of business contact, have a decisive role in shaping the way Japanese companies are organized and run. In 19th century Japan, the slogan of the Meiji Era reformists was "wakon yosai", which can be translated as "Japanese spirit, Western science". At that time, Japanese commerce and industry were reformed as well. However, all these changes had to be implemented with respect for the "Japanese ways". The aim of this paper is to describe how these "ways" have formed Japanese entrepreneurship. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Clark R., 1971, The Japanese Company, Charles E. Tuttle Company, Tokio.
  2. Bilski H., 2002, Japonia - walka o odzyskanie silnej pozycji gospodarczej i finansowej, Narodowy Bank Polski, Warszawa.
  3. Hałasa D., 2004, Życie codzienne w Tokio, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa.
  4. Hofstede G., Hofstede G.J., 2007, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa.
  5. Lam A., 1992, Women and Japanese management. Discrimination and reform, Routledge, Londyn-Nowy Jork.
  6. Mogi N., 2005, Kobiety w Japonii przeszłości i dniu dzisiejszym [w:] Międzykulturowe i interdyscyplinarne badania feministyczne. Daleki-Bliski Wschód. Współczesność i prehistoria, E. Pakszys (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  7. Nothomb A., 2005, Z pokorą i uniżeniem, Muza, Warszawa.
  8. Roberts G.S., 1994, Staying on the Line. Blue-Collar Women in Contemporary Japan, University of Hawaii Press, Honolulu.
  9. Wójcik A., 2001, Konfucjanizm [w:] Filozofia Wschodu, t. 1, B. Szymańska (red.), t. 2, Wybór tekstów, M. Kudelska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-3296
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu