BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kijek Tomasz (University of Life Sciences in Lublin, Poland)
Tytuł
An Empirical Analysis of the Relationship between Technological and Marketing Innovations : a Case of Polish Manufacturing Firms
Analiza empiryczna zależności między innowacjami technologicznymi a innowacjami marketingowymi na przykładzie polskich przedsiębiorstw przemysłowych
Źródło
Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 2013, R. 12, nr 2, s. 15-25, tab., bibliogr. 28 poz.
Słowa kluczowe
Innowacje marketingowe, Przedsiębiorstwo przemysłowe, Innowacje, Technologia, Analiza empiryczna
Marketing innovations, Industrial enterprises, Innovations, Technology, Empirical analysis
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł podejmuje problematykę związaną z relacjami między innowacjami technologicznymi a innowacjami marketingowymi. W części teoretycznej opracowania przedstawiono definicje i charakterystykę innowacji marketingowych oraz wskazano na potencjalne zależności przyczynowo-skutkowe między decyzjami o wdrożeniu innowacji produktowych i procesowych a implementacją nowych metod w zakresie marketingu mix. W części empirycznej artykułu dokonano weryfikacji sformułowanych hipotez badawczych na podstawie danych pochodzących z badania aktywności innowacyjnej polskich przedsiębiorstw przemysłowych w latach 2008-2010. Wyniki badania wskazują na pozytywny wpływ skłonności do wprowadzania innowacji produktowych na aktywność przedsiębiorstw w zakresie stosowania innowacji marketingowych. Ponadto, czynnikami stymulującymi przedsiębiorstwa do implementacji zmian w metodach marketingowych okazały się nakłady inwestycyjne na zakup wiedzy ze źródeł zewnętrznych oraz nakłady inwestycyjne na marketing dotyczący nowych i istotnie ulepszonych produktów. (abstrakt oryginalny)

The article deals with the issue of the links between technological and marketing innovations. The theoretical part of the paper presents definitions and key features of marketing innovations, as well as it indicates the potential cause-effect relations between decisions to introduce process and product innovations and the implementation of new methods in marketing mix. The empirical part of the paper verifies formulated hypotheses using data derived from the survey on innovation activity of Polish manufacturing enterprises in the years 2008-2010. The results of research show the positive impact of propensity to adapt product innovations on marketing innovations activity of enterprises. Moreover, expenditures on acquisition of knowledge from external sources and expenditures on marketing for new and significantly improved products turned out to be factors stimulating enterprises to implement changes in marketing methods. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Alsamydai M., Alnawas I., Yousif R., 2010. The Impact of marketing innovation on creating a sustainable competitive advantage: the case of private commercial banks in Jordan. Asian Journal of Marketing 4, 113-130.
  2. Bareghe A., Rowley J., Sambrook S., 2009. Towards a multidisciplinary definition of innovation. Management Decision 47, 1323-1339.
  3. Bhaskaran S., 2006. Incremental innovations and business performance: small and medium-sized food enterprises in a concentrated industry environment. Journal of Small Business Economics 44, 64-80.
  4. Bosworth D., Rogers M., 2001. Market value, R&D and intellectual property: an empirical analysis of large Australian firms. Economic Record 77, 323-425.
  5. Chen Y., 2006. Marketing innovation. Journal of Economics & Management Strategy 15, 101-123.
  6. Damanpour F., 1996. Organizational complexity and innovation: developing and testing multiple contingency models. Management Science 42, 694.
  7. Garcia R., Calantone R., 2002. A critical look at technological innovation typology and innovativeness terminology: a literature review. The Journal of Product Innovation Management 19, 112.
  8. Grimpe C, Sofka W., 2009. Search patterns and absorptive capacity: low and high-technology sectors in European countries. Research Policy 38, 495-506.
  9. Halper N., 2010. Marketing innovation: Sources, capabilities and consequences at airports in Europe's peripheral areas. Journal of Air Transport Management 16, 52-58.
  10. Harms F., Rohmann S., Heinrich M., Druener M., Trommsdorff V., 2002. Innovative marketing. Pharmaceuticals Policy and Laws 5, 135-149.
  11. Hurley R.F., Hult T.M., 1998. Innovation, market orientation, and organizational learning: an integration and empirical examination. Journal of Marketing 62, 42-54.
  12. Kijek T, 2012. Innovation capital and its measurement. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation 8, 52-68.
  13. Kijek A., Lisowski M., Starzyńska W., 2013. Innovation activity of the Polish manufacturing enterprises. International Advances in Economic Research 19, 33-43.
  14. Levitt T, 1960. Growth and profits through planned marketing innovation. Journal of Marketing 24, 1-8.
  15. Lewis M.J., Wackowski O., 2006. Dealing with an innovative industry: a look at flavored cigarettes promoted by mainstream brands. American Journal of Public Health 96, 244-251.
  16. Medrano-Säez N., Olarte-Pascual M., 2012. Marketing innovation as an opportunity in a situation of uncertainty: the Spanish case. Studies in Fuzziness and Soft Computing 286, 327-341.
  17. Moreira J., Silva M.J., Simöes J., Sousa G., 2012. Drivers of marketing innovation in Portuguese firms. The Amfiteatru Economic Journal 14, 195-206.
  18. Oslo Manual, 2005. 3rd edn., OECD, Paris, 50.
  19. Ravenscraft D.J., Scherer F.M., 1982. The Lag structure of returns to research and development. Applied Economics 14, 603-620.
  20. Rammer C, Czarnitzki D., Spielkamp A., 2009. Innovation success of non-R&D-performers: substituting technology by management in SMEs. Small Business Economics 33, 35-58.
  21. Ren L., Xie G, Krabbendam K., 2010. Sustainable competitive advantage and marketing innovation within firms. A pragmatic approach for Chinese firms. Management Research Review 33, 79-89.
  22. Rust R.T., Ambler T, Carpenter G.S., Kumar V., Srivastava R.K., 2004. Measuring marketing productivity: current knowledge and future directions. Journal of Marketing 68, 76-89.
  23. Schmidt T., Rammer Ch., 2013. The determinants and effects of technological and non technological innovations - Evidence from the German CIS IV. http://www.oecd.org/sti/inno/37450197. pdf (Accessed 12.03.2013).
  24. Schubert T, 2010. Marketing and organisational innovations in entrepreneurial innovation processes and their relation to market structure and firm characteristics. Review of Industrial Organization 36, 189-212.
  25. Schumpeter J., 1934. The theory of economic development. Harvard University Press, Cambridge.
  26. Shergill G, Nargundkar R., 2005. Market orientation, marketing innovation as performance drivers: extending the paradigm. Journal of Global Marketing 19, 27-44.
  27. Trienekens J., Uffelen R., Omta J., 2008. Assessment of innovation and performance in the fruit chain - the innovation-performance matrix. British Food Journal 110, 98-127.
  28. Weerawardena J., 2003. Exploring the role of market learning capability in competitive strategy. European Journal of Marketing 37, 407-429.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1644-0757
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu