- Autor
- Najda-Janoszka Marta (Jagiellonian University in Krakow, Poland)
- Tytuł
- Enhancing Competitiveness through Virtualisation
Zwiększanie konkurencyjności poprzez wirtualizację - Źródło
- Argumenta Oeconomica Cracoviensia, 2012, no 8, s. 79-95, rys., tab., bibliogr. 28 poz.
- Słowa kluczowe
- Konkurencyjność, Przedsiębiorstwo wirtualne, Rozwój przedsiębiorstwa
Competitiveness, Virtual enterprise, Enterprise development - Abstrakt
- W artykule przedstawiono szczegółową analizę koncepcji organizacji wirtualnej, co pozwala na badanie procesu wirtualizacji w sposób kompleksowy, z uwzględnieniem jego złożoności i wielowymiarowości. Opracowana metodyka pomiaru poziomu wirtualizacji została skutecznie zastosowana w licznym i zróżnicowanym zbiorze przedsiębiorstw, obejmującym zarówno duże, jak i najmniejsze firmy reprezentujące sektory tradycyjne i sektory wysokich technologii. W toku przeprowadzonej analizy statystycznej potwierdzono, że proces wirtualizacji ma pozytywny wpływ na konkurencyjność badanych przedsiębiorstw. Przedstawione wyniki i wnioski z badań nadają nową perspektywę naukowej eksploracji organizacji wirtualnej, stanowiąc punkt wyjścia do dalszych badań w tej dziedzinie. (abstrakt autora)
This article presents a thorough analysis of the concept of virtual organisation, allowing an examination of the virtualisation process to be carried out in a comprehensive manner while also taking into account its complexity and multidimensionality. The methodology for measuring the level of organisational virtualness has been effectively applied to a wide range of businesses, both large and small, representing the traditional and high-technology sectors. Statistical analysis confirmed that virtualisation has a positive impact on a company's competitiveness. The results and conclusions of the examination provide a new perspective for the scientific exploration of virtual organisation, and form a starting point for future studies in this area of research. (author's abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Act (2004) "Act on Freedom of Economic Activity". Journal of Laws No. 173.
- Bahrami, H. (1992) "The Emerging Flexible Organization: Perspectives from Silicon Valley". California Management Review 34(4): 33-52.
- Baldwin, C. and Clark, K. (1997) "Managing in an Age of Modularity". Harvard Business Review 75 (5): 84-93.
- Bauer, R. and Köszegi, S. T. (2003) "Measuring the Degree of Virtualization". Electronic Journal of Organisational Virtualness 5(2): 26-46.
- Brandenburger, A. M. and Nalebuff, B. J. (1996) Co-opetition. New York: Bantam Doubleday Dell Publishing Group Inc.
- Fuehrer, E. C. and Ashkanasy, N. M. (2001) "Communicating Trustworthiness and Building Trust in Interorganizational Virtual Organizations". Journal of Management 27 (3): 235-254.
- Handy, Ch. (1995) "Trust and the Virtual Organization". Harvard Business Review 73(3): 40-50.
- Hoogeweegen, M. R., Teunissen, W. J. M., Vervest, P. H. M. and Wagenaar, R. W. (1999) "Modular Network Design: Using Information and Communication Technology to Allocate Production Tasks in a Virtual Organization". Decision Sciences 30(4): 1073-1103.
- Inkpen, A. C. (1998) "Learning and Knowledge Acquisition through International Strategic Alliances". Academy of Management Executive 12(4): 69-80.
- Katzy, B. R. (2005) "Design and Implementation of Virtual Organisations". Working Paper Series, University BW Münich, 98.002, http://portal.cetim.org (accessed on 22 November 2005).
- Kemppainen, K. and Vepsäläinen, A. P. J. (2003) "Trends in Industrial Supply Chains and Networks". International Journal of Physical Distribution & Logistics Management 33(8): 664-705.
- Kisielnicki, J. (2002) Modern Organizations in Virtual Communities. Hershey, PA: IRM Press.
- Larsson, R., Bengtsson, L., Henriksson, K. and Sparks, J. (1998) "The Interorganizational Learning Dilemma: Collective Knowledge Development in Strategic Alliances". Organization Science 9(3): 285-305.
- Levi, M. (2000) "When Good Defenses Make Good Neighbors. A Transaction Cost Approach to Trust and Distrust" in C. Menard (ed.) Institutions, Contracts, and Organizations: Perspectives from New Institutional Economics. Chichester: Edward Elgar.
- Mowshowitz, A. (2002) Virtual Organization: Toward a Theory of Societal Transformation Stimulated by Information Technology. Westport: Greenwood Publishing Group.
- Mowshowitz, A. (1999) "The Switching Principle in Virtual Organization". Electronic Journal of Organizational Virtualness 1(1): 6-18.
- Najda-Janoszka, M. (2010) Organizacja wirtualna. Teoria i praktyka [Virtual organisation: theory and practice]. Warsaw: Difin.
- Quinn, J. B. and Hilmer, F. G. (1994) "Strategic Outsourcing". Sloan Management Review 35(4): 43-55.
- Quinn, J. B. and Paquette, P. C. (1990) "Technology in Services: Creating Organizational Revolutions". Sloan Management Review 31(2): 67-78.
- OECD (1995) "Classification of High-technology Products and Industries". DSTI/EAS/IND/STP(95)1. Paris: OECD, http://europa.eu.int (accessed on 12 May 2004).
- OECD (2004) "Economic, Science & Technology and Employment Statistics". http://www.europa.eu.int/estatref/info/sdds/en/hrst/hrst_sectors.pdf (accessed on 12 May 2004).
- Rayport, J. F. and Sviokla, J. J. (1994) "Managing in the Marketspace". Harvard Business Review 72(6): 141-151.
- Rowley, J. (2002) "Eight Questions for Customer Knowledge Management in e-Business". Journal of Knowledge Management 6(5): 500-511.
- Scott, S. C. and Lane, V. R. (2000) "A Stakeholder Approach to Organizational Identity". Academy of Management Review 25(1): 143-145.
- Stankiewicz, M. J. (2002) Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji [Enterprise competitiveness. Building enterprise competitiveness in an era of globalisation]. Toruń: Scientific Society for Organization and Management (TNOiK), Dom Organizatora.
- Thomas, W. (1998) "Customer Satisfaction: Turning Temporary Scores into Permanent Relationships". Quality Progress 31(6): 87-90.
- Venkatraman, N. and Henderson, J. C. (1998) "Real Strategies for Virtual Organising". Sloan Management Review 40(1): 33-48.
- Warner, M. and Witzel, M. (2004) Managing in Virtual Organizations. London: Thomson Learning.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1642-168X
- Język
- eng