BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zielenkiewicz Małgorzata (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Restrukturyzacja kolei w kontekście tworzenia systemu transportu sprzyjającego wzrostowi zrównoważonemu
Railways' Restructuring in the Context of Creating Transport System Sup-Portive to Sustainable Growth
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2012, nr 243, s. 183-191, rys., bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Transport kolejowy, Restrukturyzacja kolei, Restrukturyzacja, System transportowy
Railway transport, Restructuring of railways, Restructuring, Transport system
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Sprawnie działający system transportowy ma istotne znaczenie dla rozwoju regionów, ponieważ intensyfikuje wymianę handlową i turystykę oraz ułatwia zaopatrzenie w czynniki wytwórcze. Rozwój zrównoważony wymaga także, żeby system transportowy spełniał nie tylko ekonomiczne postulaty, ale także wychodził naprzeciwko społecznym oczekiwaniom związanym z szeroko pojętą jakością życia. W polityce Unii Europejskiej coraz większy nacisk kładzie się na ekologiczny aspekt funkcjonowania systemów transportowych. Kolej generuje znacznie niższe koszty zewnętrzne w porównaniu do transportu drogowego, jednak sytuacja przedsiębiorstw kolejowych, które przez wiele lat funkcjonowały jako monopole państwowe, w wielu krajach jest trudna. Na początku lat 90. zapoczątkowano w UE proces restrukturyzacji kolei. Celem artykułu jest analiza unijnych rynków usług kolejowych pod kątem możliwości tworzenia systemu transportowego sprzyjającego rozwojowi zrównoważonemu. (abstrakt oryginalny)

A well-functioning transport system is important for the development of regions, as intensifying trade and tourism and facilitating the supply of production factors. The European Union is putting more emphasis on the ecological aspect of transport systems. The railway generates much lower external costs compared to road transport, however, the situation of railway companies, which for many years were state monopolies, is difficult in many countries. In the early 1990s the EU launched the process of railways' restructuring. The aim of the paper is to analyze the EU railways markets in terms of the ability to create a transport system supportive to sustainable growth. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Dyrektywa Rady z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych (91/440/EWG), Dz.U. L 237 z 24.08.1991, s. 25-28.
  2. Dyrektywa Rady 96/48/WE z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości, Dz.U. L 235/6 z 17.9.1996, s. 152-170.
  3. EC, 2005, Railimplement - Implementation of EU Directives 2001/12/EC, 2001/13/EC AND 2001/14/EC, Final Report and Country Reports.
  4. EC: http://ec.europa.eu/transport/rail/ [dostęp: październik 2011].
  5. Engelhardt, J., 1994, Kolej a konkurencja międzygałęziowa i wewnątrzgalęziowa, Przegląd Kolejowy, nr 8.
  6. Eurostat: http://epp.eurostat.ec.europa.eu [dostęp: listopad 2011].
  7. ITF: http://www.internationaltransportforum.org [dostęp: listopad 2011].
  8. Transport Infrastructure Costs and Investments between 1996 and 2010 on the Trans-European Transport Network, PLANCO Consulting GmbH, 2003, Essen.
  9. UIC/CER, 2004, Facts on Competition in the European Transport Market (FACORA). Fact Finding Study. Final Report, Zurich/Karlsruhe.
  10. UIC/CER, 2008, Rail Transport and Environment. Facts and Figures, Brussels.
  11. UIC: http://www.uic.asso.fr [dostęp: grudzień 2011].
  12. UIC, 2004, Study On Infrastructure Capacity Reserves for Combined Transport by 2015. Final report, Freiburg/Frankfurt am Main/Paris.
  13. Transport Infrastructure Cost and Investments between 1996 and 2010 on the Trans-European Transport Network, 2003, PLANCO Consulting GmbH, Essen.
  14. Wielkopolski, A., 1975, Zarys gospodarczych dziejów transportu, WKiŁ, Warszawa.
  15. Zielenkiewicz, M.: 2010, Przywracanie konkurencji w sektorach zmonopolizowanych na przykładzie transportu kolejowego, w: Kopycińska, D. (red.), Problemy gospodarowania w Polsce, Katedra Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu